Hvor mange fans skal der til for at have en god forretning?

I 2008 skrev Kevin Kelly en legendarisk blogpost, som nu er opdateret og udgivet på adskillige sprog.

Den hedder 1000 True Fans og i den argumenterer Kevin Kelly for, at man skal fokusere på at få 1000 sande fans og derefter pleje og passe den fanskare. Han definerer en sand fan, som en person, der bruger mere end $100 om året – år efter år i din butik.

Here’s how the math works. You need to meet two criteria. First, you have to create enough each year that you can earn, on average, $100 profit from each true fan. That is easier to do in some arts and businesses than others, but it is a good creative challenge in every area because it is always easier and better to give your existing customers more, than it is to find new fans.

Second, you must have a direct relationship with your fans. That is, they must pay you directly. You get to keep all of their support, unlike the small percent of their fees you might get from a music label, publisher, studio, retailer, or other intermediate. If you keep the full $100 of each true fan, then you need only 1,000 of them to earn $100,000 per year. That’s a living for most folks.

– Kevin Kelly

Kevin Kelly taler om en sand fan og definerer den som: “A true fan is defined as a fan that will buy anything you produce”, altså en ideelle kunde, der køber igen og igen.

Så hvordan griber du det an?

Der skal selvfølgelig være noget at købe igen og igen og alt efter, om det er produkter, der skal erstattes eller suppleres (jeg nævner bare lige Apple her!) eller om det er spritnye produkter, services eller behandlinger, så kan du sætte dig det mål, at du vil have 1000 sande fans (eller det antal, der giver mening for dig og dine produkter):

♦  Find ud af, hvad der skal til for at konvertere en besøgende på din hjemmeside eller på andre platforme til en sand fan. Du skal finde ud af, hvilken værdi, du skal levere og hvilket niveau, du skal engagerer dig med dine følgere på, osv..
Det er ikke noget, man gør på en eftermiddag, men ved at lægge mærke til, hvad der motiverer og inspirerer dit publikum, kan du få en fornemmelse relativt hurtigt og så give dem mere af det!

♦  Når du begynder at få erfaring med de første fans, kan du prøve at estimere hvor lang tid, det vil tage at få de ønskede 1000 fans. Du skal basere dit estimat på dine følgeres behov, forventninger og ønsker til dig og dine produkter OG på den tid, energi og penge, du har til rådighed til at efterkomme de ønsker.