30+ grunde til at Facebook afviser dine annoncer.

I forbindelse med udarbejdelsen af vores nye Facebook annoncekursus lavede jeg en spørgeundersøgelse, for at finde ud af, hvad der er det mest frustrerende ved Facebook annoncering.
Svarene var spændende læsning, gav materiale til kurset (og til det næste!) og til adskillige blogposts og opdateringer.

Der er 2 hovedgrupper, nemlig dem, der bare ikke kan komme i gang med Facebook annoncer af den ene og eller anden – ofte tekniske – grund.
I den anden hovedgruppe er de personer, der har annonceret, som bare ikke får de ønskede resultater eller oplever den frustration, som dette indlæg handler om:

AFVISNING!!

De har brugt l-a-a-a-n-g tid på at finde ud af det hele, har udarbejdet smukke billeder og gode tekster, for bare at blive afvist af Facebook. ”Din annonce er blevet afvist, fordi den overtræder vores fællesskabsregler.”

Det gider man bare ikke at se på. Så tag dog mine penge, Facebook, og lad mig annoncere!!

Facebook har den indiskutable ret til at beslutte, hvad du må og ikke må på deres platform. Og de gør det grundigt! Der er en proces, hvor Facebook gennemgår dine annoncer, inden de bliver aktive, så det er en meget god ide at holde sig opdateret vedr. Facebooks annonceringspolitik.

De ændrer den af og til og de informerer ikke om det.

Du finder den her: https://www.facebook.com/policies/ads

Facebook og deres krav til fællesskabets følelser

Facebook vil have, at brugeren skal have en behagelig oplevelse på deres platform. Og det er deres platform. Og de kan lukke din side. Så uanset hvad du synes om Facebooks til tider uforståelige afvisninger, så er det op til dig at sætte dig ind i regelsættet og overholde det.

Jeg vil ikke udfordre dem.

Liste over ting, der er forbudt:

Meget af det er temmelig indlysende, men der er også ting, der kan undre. Her et udpluk:

  • Ulovlige produkter eller tjenester
  • Forskelsbehandling – Og det er en af de store, for det betyder, at du ikke kan henvende dig direkte til folk. Du må gerne skrive “Mød seniorer”, men du må ikke skrive “Mød andre seniorer” Se eksempler her
  • Tobak, stoffer og receptpligtig medicin, nogle kosttilskud/håndkøbsmidler, våben og voksenprodukter og -indhold
  • Krænkelse af ophavsretten – og den kan være tricky. Det kan være underlægningsmusik, logoer fra andre brand, osv.
  • Sensationelt, chokerende, respektløst eller voldeligt indhold
  • Henvisning til personlige egenskaber, karakteristika, lidelser, race, seksuelle orientering
  • Vildledende eller falske oplysninger
  • Kontroversielt indhold til kommerciel brug
  • Forkert grammatik og bandeord!
  • Ikke-eksisterende funktionalitet, som f.eks. et billede af en afspilningsknap, der ikke virker
  • Før og efter billeder eller billeder af uventede eller usandsynlige resultater. Se eksempler her
  • Bedrageriske eller svigefulde aktiviteter. Eksempler her 
  • Salg af kropsdele eller -væsker fra mennesker 🙂

Og noget, som mange ikke ved:

Der er også krav til den destinationsside, som dine annoncer fører hen til, altså din landingsside eller hjemmeside.

Om det siger Facebook:

Under annoncegennemgangen tjekker vi din annonces billeder, tekst, målretning og placering foruden indholdet på annoncens destinationsside. Din annonce godkendes muligvis ikke, hvis indholdet på destinationssiden ikke er funktionelt, ikke svarer til produktet/tjenesten, der promoveres i din annonce, eller ikke fuldt ud overholder vores annonceringspolitik.

 

Det betyder, at din landingsside/hjemmeside

  • Skal matche annoncen. Det er nu altid en god ide, at der er en vis kontinuitet, for det smitter af på annonceprisen
  • Ikke må trigge en automatiske download til brugerens computer
  • Ikke må kræve, at man downloader noget, for at siden åbner
  • Ikke må lede folk til en lukket eller hemmelig FB-gruppe
  • Ikke må være en PDF eller en billedfil – dvs., at du ikke må lade din CTA knap gå direkte til en PDF download
  • Ikke må omdirigere folk til andre sider eller forhindre folk i at forlade siden
  • Ikke må have automatisk afspilning af lyd/video. Du kan sagtens have en salgsvideo på landingssiden. Den må bare ikke begynde af sig selv, når man lander på din side

Som sagt: Det er DIT ansvar regelmæssigt at gennemgå deres annoncepolitik.

Facebook ændrer den jævnligt og de sender dig ikke en mail, når de gør det.

Så hvordan laver man den gode annonce,

når det man vil reklamere med, er f.eks. vægttab, stresskontrol eller løsninger på diverse lidelser??

Tja, Facebook vil ikke have, at noget føler sig peget ud. Du må ikke sige til folk, at de har en særlig udfordring – er for tykke, har en lidelse, er .. har problemer af en eller anden art!

Det skal være hyggeligt og rart at ”hænge ud” med dine venner og familie på Facebook og derfor skal man ikke mindes om problemer og udfordringer.

Så i stedet for at vise før og efter billeder i forbindelse med et vægttab, så skal du vise glade ”efter” billeder og din tekst skal fortælle om alle goderne ved det nye slanke liv – ikke tale om alle ulemperne ved at være for tyk.

Det er lidt udfordrende, når man har arbejdet efter modellen for landingssider, hvor man begynder med alle dårligdommene og med sit produkt eller ydelse bygger en bro over til den nye og eftertragtede tilstand, men det går ikke på Facebook. Fortæl om fordele, vis behagelige billeder.

Facebook hjælper dig med casestudier, der skal inspirere og motivere dig.

Dit eget nyhedsfeed

Det, der også virkelig kan gøre dig bedre, er at studere de annoncer, der popper op i dit eget nyhedsfeed hver dag og her hjælper Facebook dig igen, for her oppe i hjørnet er der et lille V-mærke eller 3 prikker.

Klik på det og så kan du se, HVORFOR DU ser netop den annonce. Det er interessant!

Og du kan oprette dit eget annoncearkiv af annoncer, som inspirerer dig ved at klikke på Gem og derefter finde de gemte annoncer under ”Gemt” i venstre side på din Facebook profil.

(Klik på pilene for at se billederne →)

Og endelig kan du benytte “Gennemsigtighed på sider”,

hvor du i højre side på enhver virksomhedsside kan finde boksen “Gennemsigtighed på sider”. Klik på “Se mere”. Det åbner en popup og du kan se om siden kører annoncer og derfra gå direkte til annoncerne i Annoncebiblioteket.

(Klik på pilene for at se billederne →)

 På glædeligt gensyn i næste uge, hvor det skal handle om mængden af tekst hen over billeder i annoncerne og hvorfor det stadig er en god ide at begrænse sig!

LÆR DET PÅ EN TIME

Kom godt i gang med Facebook annoncer.

Bliv guidet igennem opsætningen af din Facebook kampagne med 8 korte videoer og PDF guide.
Plus en annonceudgiftsberegner med videovejledning.

Sælg til dit publikum [Gratis online kursus]

Sådan tilbyder du de rigtige produkter til dit publikum hver gang.”

Gratis minikursus til dig, der bøvler med at få gang i din online business eller skal til at begynde at sælge produkter eller ydelser.

Kurset består af 4 korte lektioner, et resumé og 2 mini teori-lektioner.

Jeg har et par spørgsmål til dig, inden du starter og lige efter lektionerne, som jeg håber, du vil besvare. 

Din mening betyder nemlig rigtig meget. 🙂

Klik her for at gå til kurset