Sådan brander du dig selv og din virksomhed.
Det er afgørende for din succes, at du fremstår relevant og meningsfuld for dine kunder. Hvis du lever af at sælge din ekspertise, lever af at hjælpe folk med din viden, som f.eks. coach eller konsulent, revisor, personlig træner og mange andre – vi er rigtig mange serviceprofessionelle, der passer ind i den kategori – så er det vigtigste, du kan formidle videre til potentielle kunder eller klienter, hvem du er og hvad du står for.
Der er især 3 spørgsmål, dit brand skal svare på, nemlig:
- Hvad får kunderne, når de vælger lige præcis dig?
- Hvad vil du gerne være kendt for?
- Hvad er det, der adskiller dig fra alle dine konkurrenter?
Hvad er branding
Ordet branding dækker oprindeligt over brændemærkning af kvæg. Det var nødvendigt, for at kvægfarmerne kunne adskille deres kvæg, når de gik frit på prærien.
Det er et præcist billede på, hvad vi ønsker at gøre med vores varemærker eller services i dag. Vi vil tydeliggøre over for vores kunder og potentielle kunder, hvem vi er og hvordan vi adskiller os fra vores konkurrenter.
Link til denstoredanske

Du skal brande dig selv & din virksomhed
for at tiltrække flere kunder og klienter. Din branding skal adskille dig fra alle de andre og tiltrække folks opmærksomhed specifikt til dine produkter og services. Det er helt nødvendigt, hvis du ikke vil nøjes med at have kunder, der tilfældigt falder over din annonce eller ser dig på en ”Nær mig” app.
Tiltræk dem, der synes, at dit produkt er det helt rigtige valg
Hvis du bruger tid på at beskrive et unikt og overbevisende brand, der giver et ærligt billede af dig, repræsenterer din mening, stil og professionalisme, så tiltrækker du kunder og klienter, der vil have DET. Hvis du bare giver dem din titel, som f.eks. coach, behandler, konsulent, opdrætter,…, så vil du tiltrække alle mulige personer og dermed også mange, der ikke matcher dig og dit unikke tilbud.
Med branding vil du tiltrække flere muligheder
Det kan være foredrag i den lokale klub for erhvervsfolk, det kan være oplæg til konferencer, temadage, events, udstillinger,…Det kan være at kolleger gerne vil have dig med i deres podcast, at lokalavisen gerne vil interviewe dig, osv.
Det sker kun, hvis du bruger tid på at udvikle og promovere dit brand.
Tingene falder nemmere på plads, når du ved, hvem du er og hvad du står for. Du bliver mere sikker og det gør det meget nemmere at vælge til og fra. Det sker ofte, at man som nystartet siger ja til alt for mange ting eller til ting, som slet ikke passer ind i det valgte brand eller som man i virkeligheden ikke har lyst til.
Det vil din brand-identitet hjælpe dig med at filtrere fra. Du vil have mere selvtillid, for du kender rammerne, ved hvad dit brand udtrykker og det gør dig meget mere professionel.

Et tydeligt, stærkt brand gør dine ideelle kunder interesserede. De vil gerne vide mere. Finde ud af, hvad det handler om, hvad der adskiller dig fra dine konkurrenter. Vi vurderer og sammenligner hele tiden og vælger det, der giver mest værdi for indsatsen (penge, energi eller tid)
Hvis du bare fortæller om din funktion, som:
- ”Jeg underviser i kost og motion”
- ”Jeg hjælper stressramte ledere med at komme tilbage til jobbet.”
- ”Jeg sælger online kurser til selvstændige”
- ”Jeg producerer havepavilloner”
så siger du intet om alle fordelene, der skal appellere til den potentielle kunde eller klient. Så hvorfor skulle de vælge dig?
Beskrivelser kommunikerer kun en værdi til de mennesker, der allerede har en interesse i det pågældende område eller produkt og som bare leder efter en eller anden, der kan sige: ”jeg underviser i kost og motion”. De vil reagere. Som de eneste.
Vi skal altid finde en måde at adskille os fra vores konkurrenter på.
Hvis du fortæller en engagerende historie om, hvad du laver, vil du fange flere menneskers interesse, og de vil automatisk finde ud af, om dit tilbud er noget for dem, mens de lytter til dig.
Jo større fordele dine produkter eller services tilbyder, jo mere “ulykke” vil det bringe dine kunder ud af, når de træffer den gode beslutning om at vælge dit brand.
Brug de følelser til din fordel
Tal om de prøvelser og hindringer, som du hjælper folk med at overvinde og gør det på en overbevisende måde, så dit publikum kan se sig selv gennemgå den positive transformation, som du tilbyder.
“Værsgo. Hent dit gratis arbejdshæfte her & kom i gang med at skabe dit uimodståelige brand”
Andre artikler i serien om branding: