Din hjemmeside skal være din bedste medarbejder

Kan din hjemmeside bestå butler testen?

Er den effektiv, høflig, venlig, hjælpsom? Den skal være din bedste, mest loyale medarbejder, for den er DIT ansigt udad til. Den skal tage imod gæsterne på dine vegne, vise dem rundt og hjælpe dem med at finde præcis det, de leder efter. Den skal få dem til at føle sig godt tilpas. Den skal bare levere varen.

Din hjemmeside

Din hjemmeside er utrolig vigtig for din business og markedsføring.

Den skal:

  • i løbet af et splitsekund tiltrække og fastholde de besøgende
  • præsentere dine varer og andre ydelser

og vigtigst af alt:

  • Den skal sammen med dine e-mails og din tilstedeværelse på de sociale medier, opbygge, vedligeholde og udbygge dit brand, din autoritet og dine besøgenes tillid, så de konverteres til kunder.

Træd et skridt tilbage og tænk som den kundetype, du gerne vil tiltrække!

Hvad vil dine potentielle kunder gerne mødes af, når de kommer til din side?

De vil gerne have en side, der

  • er nem at finde rundt på – overskuelig – struktureret med en simpel navigation
  • har korrekte og dækkende produktbeskrivelser
  • viser gode og detaljerede billeder af produkterne
  • tydeligt angiver pris og leveringstid
  • hjælper, hvis der opstår spørgsmål undervejs
  • fortæller hvem, der er ansvarlig for siden og salget
  • respekterer deres tid

6 nyttige tips om, hvordan du opbygger tillid online?

1. Signaler troværdighed gennem design

Hvis din hjemmeside er brugervenlig og professionel, giver du dine besøgende en god oplevelse – uanset om de ikke skal bruge dine ydelser eller varer lige nu. Et lækkert design er med til at give din virksomhed online troværdighed.

Sørg for, at din hjemmeside ikke bare ligner en brochure, der er sat strøm til. Benyt dig af alle de muligheder, der er for at gøre din hjemmeside interessant og målrettet til din ideelle kundegruppe.

De sider, der skriger: ”Fætter Kurt har lavet den på aftenskolen” virker uprofessionelle. De sender et signal til den besøgende om, at virksomheden ikke har tjek på tingene.

Det kræver ikke en fyr med fedtet hår, der drikker 2 liter cola i timen at have en professionel hjemmeside!

Det er blevet meget billigt og muligt for de fleste at lave deres egen hjemmeside – også helt uden it-tekniske evner. Der er et utal af temaer, der enten kan bruges, som de er eller justeres ganske nemt og så har du en flot, professionel hjemmeside, som du vil være stolt af.

Hvis du ikke har tid eller lyst til at kaste dig ud i at lave din egen hjemmeside, kan du finde f.eks. et WordPress tema, en Shopify skabelon eller Squarespace skabelon, som du kan bestille hos en webdesigner. Det tager ikke en professionel ret lang tid at sætte op.

Find ud af, hvad der virker ved at kigge på andre sider.

  1. Hvad tiltrækker dig?
  2. Hvad vil du gerne signalere?

2. Signalér autoritet gennem overskud

Du sælger kun dine produkter – uanset om det er fysiske produkter, services eller online kurser – hvis dit produkt kan løse kundens problem.

Så enkelt er det! Dit produkt skal skabe værdi for kunden. Du skal derfor vise, at du forstår, hvad det er kunden bøvler med – hvilket ”problem” eller udfordring, hun leder efter en løsning på, inden du bevæger dig ud i at forklare om dit produkt.

Og selv på det tidspunkt er det kundens problem, der skal være i højsæde – ikke dit produkt. Når du viser og overbeviser dine besøgende om, at du forstår deres problem og har en god løsning på det, hjælper du dem og har samtidig nøglen til dit salg!

3. Indhold på hjemmesiden

Sørg for, at alle oplysninger på din hjemmeside er aktuelle og relevante. Det er så utjekket, når der f.eks. midt i februar stadig ligger oplysninger om, hvornår julemarkedet startede i december. Den slags oplysninger signalerer, at ingen i virksomheden gider, evner eller magter at bruge tid på siden og i øvrigt er ligeglade med, om de spiller læserens tid. Det er utjekket og uhøfligt!

Sørg for at alle henvisninger er korrekte og at alle links virker. Det får alarmklokkerne til at ringe, når den slags ikke fungerer, for hvorfor misbruger du de besøgendes tid med ting, der ikke fungerer?

Aktuelle opdateringer, blogindlæg og nyheder viser konsistens og bidrager til at give et dynamisk indtryk, gør siden – og virksomheden – mere interessant og i sidste ende mere troværdig …og ikke mindst mere brugbar, for læseren finder den information, hun søger.

4. Dokumenter dine påstande

Det er ikke nok, at dine produkter og services er fantastiske. Du skal også bevise, at du er til at stole på. Hvis du sælger dine produkter online, skal du give dine besøgende grund til at stole på dig.

Helt banalt skal man kunne købe sikkert på din side. Man skal have sikkerhed for sine personlige oplysninger og for sine penge.

Skriv meget tydeligt, hvordan du beskytter de personlige oplysninger, hvordan din returpolitik er og giv information om leveringsomkostningerne – inden købsprocessen går i gang.

 

5. Kontakt os

Det skal være muligt at komme i kontakt med dig eller dit firma via en mailadresse. Gør det let for folk. Opret en e-mail, der matcher dit domæne. Det giver betydelig mere troværdighed end en gmail adresse.

Hvis det er relevant for dine kunder, skal du ud over en kontaktformular også inkludere et telefonnummer, e-mailadresse og evt. en kørselsvejledning.

Det er fint at bruge de sociale medier som kundeservice, men det er ofte ikke tilstrækkeligt og hvis du har et rent internetbaseret enkeltmandsfirma og ikke kan besvare telefonen i den almindelige åbningstid, skal du i stedet give dine kunder en nem mulighed for at komme i kontakt med dig via mail eller en kontaktformular, hvor du tilbyder at ringe tilbage, hvis det er relevant.

Du kan sagtens give virkelig fin kundeservice via mail suppleret med en FAQ på din hjemmeside.

Sørg for, at der er en “om os” side, som giver relevante oplysninger om virksomheden og som viser billeder og korte beskrivelser af personerne bag. Folk stoler på mennesker, ikke på virksomheder.

6. Korrektur

Sørg for, at der ikke er grammatiske fejl eller stavefejl på din side. Det eroderer troværdighed på få sekunder.

Når de 6 punkter er fikset, har du en troværdig og autentisk hjemmeside med god kommunikation med dine besøgende.

Husk, at online troværdighed tager tid og skal fortjenes. Et afgørende skridt i den rigtige retning er taget, når din side fremstår stærk, ren og med en stabil infrastruktur.

Det er udgangspunktet for, at du kan skabe relationer med dine besøgende og opbygge den tillid, der giver salg.

Så hvad nu?

Næste trin er nu at gennemgå din egen hjemmeside med friske, kritiske øjne.

Jeg har lavet en tjekliste til dig, som kan hjælpe dig igennem. Det er ikke sexy, men det er nødvendigt! Du kan hente den her.

Hent din gratis tjekliste her & kom i gang med at revidere din hjemmeside.

RIGTIG GOD FORNØJELSE MED REVISIONEN AF DIN HJEMMESIDE!

Som altid:

På glædeligt gensyn

De 4 elementer til online succes: Hjemmesiden

Facebook bestemmer ikke din online succes.

De 4 vigtigste elementer i online succes er du selv herre over.

Efter at have betragtet de sidste ugers selvsving over Facebooks redesign, vil jeg gerne lige minde om, at Facebook ikke afgør, om du kan have en succesfuld online business eller ej.

Facebook er en utrolig vigtig platform og det bliver den ved med at være lige så langt øjet rækker. Os, der bruger Facebook og andre sociale medier i vores virksomheder, skal bare tilpasse os den ny virkelighed, hvor Facebook belønner engagement, live streaming og videoer. De belønner de gode, informative, underholdende og uddannende opslag, dem som deres brugere reagerer på.

Og det er godt!

Jeg tror, vi alle er trætte af at have et nyhedsfeed proppet med ligegyldige ”køb-mig” opdateringer og fjollede ting, som bare er lavet, fordi en eller anden har det job at finde på et eller andet ligegyldigt. Der er langt mellem de interessante opdateringer. Det er helt oplagt, at Facebook er nødt til at reagere på den store mængde dårligt indhold og falske nyheder, hvis de vil blive ved med at have en forretning.

Så koldt vand i blodet. Vi kan sagtens bruge Facebook og med succes – også efter 12. januar 2018.

Men det giver da grund til eftertanke og revision af strategi, for de sociale medier kan gøre – og gør – lige hvad, der passer dem. Det er en god reminder og hvis du ikke allerede har en hjemmeside, så er det nu du skal revidere det synspunkt og se at få dig en.

Online succes er heldigvis andet og mere end de sociale medier

De sociale medier er vigtige i din markedsføring, men det, der virkelig betyder noget, er din egen platform og din kommunikation med dine kunder, fans og følgere via e-mail. Faktorer du selv kan styre.

De 4 vigtigste elementer til
din online succes er:

  • Hjemmesiden 
  • Den perfekte kundemagnet – Freebien 
  • E-maillisten 
  • Markedsføring

I denne uge vil vi dykke ned i kravene til din hjemmeside. Den skal betjene dine besøgende på bedste vis 24/7. Den skal være din bedste medarbejder.

Nederst på siden kan du hente en tjekliste med alle de punkter, som du bør tjekke.

God fornøjelse!

Din hjemmeside

Som online business skal du have et sted, der er dit, hvor du sikkert kan føre folk hen. Du skal eje domænet og du skal betale for hostingen. Det er vigtigt. Du er alt for sårbar, hvis du lægger hele din forretning et sted, som du ikke selv kan styre. For en ting er helt sikkert: Der kommer ændringer.

Forandring den eneste konstant på internettet

Det er en god ide at være aktiv på et eller flere sociale medier og møde dine følgere der med organiske delinger og betalte annoncer, men materialet skal komme et sted fra og linke et sted hen og det bør altid være til din hjemmeside.

Du vil gerne findes af Google og de andre søgemaskiner, ikke? Google elsker trafik og opdager forbavsende hurtigt nye ting på din hjemmeside.

Din hjemmeside skal tiltrække besøgende og konvertere dem til potentielle kunder enten ved at få dem til at tilmelde sig din nyhedsmail, hente din freebie eller se på dine produkter og services.

Du skal være stolt af din hjemmeside

Din hjemmeside skal være din bedste og mest loyale medarbejder og ikke bare et digitaliseret visitkort. Den repræsenterer dig, så den skal være brugervenlig, have det udtryk, der passer til din niche og den skal give dine besøgende svar på alle deres spørgsmål og mulighed for at kontakte dig direkte, hvis spørgsmålet kræver chefens svar!

Du skal have en blog på din hjemmeside

En blog på din hjemmeside betyder mere end du måske lige regner med. De øvrige sider på din hjemmeside er mere eller mindre statiske og er derfor ikke særlig interessante for søgemaskinerne. Det er sider, der får nyt indhold til gengæld. Det er en væsentlig grund til, at du bliver fundet i søgninger af potentielle kunder, så alene af den grund bør du have en blog.

Bloggen er dit talerør

Din blog skal afspejle din virksomhed, din ekspertise og dine produkter eller services. Vis dem, hvad du kan.

Kun hvis dit produkt er dig selv og din mening, er det relevant at have en mening om alt muligt på bloggen. Ellers skal du holde dig til det, der hører til din niche og som du er specialist i. Husk, at folk kommer til din blog for at få svar, læse noget om et helt konkret emne – ikke for at høre private historier om din hund, hvad du fik til aftensmad eller holdninger til den aktuelle politiske situation. Spar de historier til dine private sociale medier, hvis det skal udgives. Vær knivskarp på dit indhold og kend grænserne. Det giver glade læsere, der får, hvad de kommer efter hver gang.

En blog skal passes

Hvis du beslutter dig for at udgive en artikel 1 gang om ugen, så gør det. Hvis det er for meget, så vælg noget andet. Det kan være hveranden uge, en gang om måneden eller sjældnere. Det skal bare være konsistent, så folk kan regne med dig.

Du skal søgemaskine optimere

Mange bloggere og soloselvstændige har ikke fokus på søgemaskineoptimering - SEO. De interesserer sig ikke for statisk og forstår ikke vigtigheden af SEO.

Det er ikke valgfrit. Det er en del af at drive en succesfuld online virksomhed

Du bliver ganske enkelt ikke fundet, hvis du ikke gør noget ved SEO og det er hverken mystisk eller svært. Tvært imod.

Det er uhyre interessant at se, hvor din trafik - og dermed dine kunder - kommer fra. Søgeord og målrettede tekster i dine blogposts og øvrige sider er vigtige ingredienser ligesom Google analytics, Google suite og SEO plugins er helt uundværlig. Som soloselvstændig er du tvunget til at sætte dig ind i det eller outsource opgaven, for ellers vil dine annoncekroner blive brugt forkert.

Så hvad nu?

Næste trin er nu at gennemgå din egen hjemmeside med friske øjne.

Download tjeklisten og find ud af, hvor din hjemmeside kan trænge til en make over.

Hent din gratis tjekliste her & kom i gang med at revidere din hjemmeside.

I næste uge er jeg tilbage med anden del i miniserien om de 4 elementer i online succes. Det kommer til at handle om den gratis gave, du tilbyder dine besøgende til gengæld for deres e-mail.

Som altid:

På glædeligt gensyn

7 veje til gratis trafik

7 veje til gratis trafik på din blog.

Som ny blogger er det et meget trist syn at kigge på sin trafik. Det er som at stå ved en motorvej kl. 3 om natten. Vejen er der. Den er bred og nyasfalteret, men gabende tom. Det er allerhøjst din mor og et par venner, der kommer futtende forbi…

Og sådan kan det fortsætte i månedsvis og det kan endda blive endnu værre, for når nyhedens interesse fra venner og familiemedlemmer falmer, så falder trafikken yderligere.

Så hvad gør du, hvis du ikke er rig og berømt eller har en kæmpe fanbase på de sociale medier, som du kan lede over på din blog?

I det næste skal vi se på de 7 veje, der kan  føre nye besøgende til din blog og hjemmeside og hvad du kan gøre for at fremme det:

Sådan bliver din blog fundet: 7 gratis veje til mere trafik

1. Folk googler et emne eller navnet på din blog og du dukker op i søgeresultatet

Regelmæssig blogging øger dine chancer for at blive set og prioriteret af søgemaskinerne. Det hjælper din blog/hjemmeside til en bedre placering i deres indeks og dermed til en bedre placering i søgeresultaterne.

2. Dine kommende besøgende googler noget, der er relateret til din niche og relevante artikler fra din blog dukker op.

De 2 første muligheder her er meget vigtige og du er selv herre over, hvor stærkt det skal gå, men det kræver, at du interesserer dig for SEO: Du skal omhyggeligt vælge dine nøgleord. Det skal være ord, som er vigtige i din niche, ord som dine potentielle kunder søger på, når de skal finde svar. Hver eneste blogpost, du skriver, skal indholde nøje udvalgte søgeord og en god, fængslende overskrift.

3. De falder over den på et socialt medie – enten i deres eget feed eller via en ven.

Du skal dele alt på de sociale medier. Gøre dig synlig og interessant. Tidligere skulle du også linke alt til din blog. Det er ikke tilfældet længere. Efter Facebooks (FB) store ændring januar 2018 er det ikke så enkelt længere. FB har aldrig været interesseret i, at folk forlader FB via et link. Derfor skal du istedet skrive spændende, interessante opdateringer, så folk selv ønsker at vide mere om dig og/eller din virksomhed.

4. De bliver anbefalet din blog eller en bestemt artikel.

For at det skal ske, skal du være om dig. Du skal lade folk vide, at du eksisterer. Den mest effektive måde at nå ud til et publikum og få dem til at anbefale dig er ved at have en god e-mailliste. Opbygning af e-mailliste er et absolut must.

5.En anden hjemmeside omtaler den eller linker til den.

Hvis dit indhold er godt, relevant, hjælpsomt, vejledende, sjovt, underholdende, engagerende, informativt, rørende (bare nogen af dem;) ) så vil andre sider omtale og linke til din blog eller hjemmeside. Du kan også få den omtale ved at gæsteblogge på en andens blog, hvorefter de linker tilbage til din side.

6. De hører om den i en podcast

Folk elsker podcast, så kontakt relevante podcastere og deltag i deres show eller giv dem en ekspertviden, som de kan videregive med henvisning til dig.

7. De læser om bloggen på en oversigt, ser omtalen i tv eller avis

Journalister leder altid efter folk med stærke meninger, anderledes synspunkter, gode historier. Tv leder efter spændende ekspertprofiler, de kan bruge som kommentatorer og de læser blogs og bruger netværk for at finde de mennesker.

Betalt trafik

Udover den gratis trafik, som ikke kommer tidsmæssigt gratis, er der den betalte trafik, som er svær at undvære

Der er i form af:

• Annoncer på Google eller andre søgemaskiner (https://adwords.google.com/intl/da_dk/home/)

• Annoncer på sociale medier

Den betalte trafik går vi i dybden med på et senere tidspunkt, for det er vigtigt, at din blog har noget at byde på, inden du begynder at bruge penge på at få trafik. Det kan meget vel vise sig at være spildt, for betalt trafik, der ikke får det, de kommer efter, kommer ikke igen og gavner ikke din blog eller virksomhed.

Så hvad venter du på?

Du har ikke alle svar. Det er der ingen, der har, men du lærer det ikke, hvis du ikke kaster dig ud i det!

Lov dig selv at kreere regelmæssige blogposts og smid bekymringerne.

Lad være med at overanalysere alt.

Kom i gang, så du kan få opfyldt din drøm om online business.

I næste uge og de efterfølgende 3 uger vil jeg dykke ned i de 4 vigtigste elementer til online succes!

På glædeligt gensyn

Hvad vil dine kunder gerne have?

Hvad vil dine kunder have?

Overraskende få virksomheder præsenterer et letforståeligt brand. De forklarer ikke tydeligt, hvad deres forretning går ud på. Deres hjemmesider er forvirrende, brugerUvenlige og dårlige. Der er tydeligvis ikke styr på deres online platforme, manglende eller forældede opdateringer, dårlige brochurer, osv. Det gider folk selvfølgelig ikke. Når de møder den slags sider, bliver de frustrerede, irriterede og smutter igen. HVAD ELLERS?

Don’t make me think

I 2000 udgav Steve Krug bogen “Don’t let me think” og den har været en bibel for mange webdesignere og udviklere lige siden. Den forklarer principperne for intuitiv navigation på hjemmesider og brugervenlighed.

Titlen (og indholdet!) er genial, for selvfølgelig skal det ikke være nødvendigt at tænke for at forstå en hjemmeside.

Det samme gælder for brands.

Branding handler om følelser

Vi træffer nemlig først og fremmest vores beslutninger med følelserne. Først føler vi noget og derefter tænker vi – bruger fornuften. Men følelserne kom først og har påvirket vores beslutning, inden fornuften kom på banen.

Det skal være:

brand, kort, intuitivt, genkendeligt

Så hvad er det dine kunder gerne vil have?

0%
De vil have VÆRDI
0%
De vil have nemt, intuitivt
0%
De vil have løst deres problem

Du skal sælge fordele

Alle spørger sig selv HVER ENESTE GANG de overvejer et køb: Hvad får jeg ud af det?

Det spørgsmål skal du besvare igen og igen i al din kommunikation på din hjemmeside, dine sociale medier, dit marketingmateriale, ALLE STEDER.

Hvis du svarer på det spørgsmål, så adskiller du dig fra dine konkurrenter, du inspirerer dine kunder og du får større succes med din virksomhed.

Hent dit gratis arbejdshæfte her & kom i gang med at skabe dit uimodståelige brand.

Jeg håber, du kaster dig over arbejdshæftet, bruger den nødvendige tid og får lavet en fantastisk branding af dig & dit unikke tilbud!

På glædeligt gensyn,

Stjæler du billeder på nettet?

Stjæler du billeder?

Hvis du synes, det er for dyrt at købe billeder til dit materiale og derfor snupper dem rundt omkring på nettet, så gør du måske noget ulovligt og det er dumt. Du kan komme alvorligt i klemme, hvis du bruger billeder med copyright. Det er også urimeligt og fuldstændig unødvendigt at stjæle andres billeder.

Der er et hav af gratis ressourcer på nettet

Du behøver aldrig at mangle gode billeder til dine opdateringer, blogs, præsentationer og andet materiale. Du skal bare vide, hvor du skal finde dem.

En anden stor fordel ved de ophavsfrie billeder er, at det er ”rigtige mennesker”, der tager billederne. Det er billeder, som de er stolte af. Derfor finder man ikke mange af de karikerede Stock Photos, hvor alt for smukke mennesker smiler lykkeligt, imens de trykker hinandens hænder… bwadr.

Jeg bruger mange billeder til diverse præsentationer, kurser og opdateringer og har selvfølgelig mine favoritsteder. Jeg har samlet de allerbedste i en guide med en kort beskrivelse og en samlet oversigt med links bagerst i guiden. Du kan hente guiden længere nede på siden.

Du skal dog lige advares!

Det tager lang tid at finde det rigtige billede. Man bliver kritisk og udvalget er så stort, så man kommer let til at glemme tid og sted. Der er derfor en god ide at holde sig selv lidt i ørerne:

  1. Afsæt tid til din billedsøgning og hold den!
  2. Søg efter en bestemt stil. Det giver konsistens i dit materiale, mere ro og dit publikum skal ikke forholde sig til mange forskellige signaler
  3. Lær de forskellige sider at kende, så du ved, hvor du kan finde hvilken type billede hurtigst

Om licenser

CCO er den licens, du skal gå efter. Den er din garant for, at du kan hente, bruge og redigere billedet.

Der er flere steder, som f.eks. Pixabay, hvor du bliver bedt om at donere en kop kaffe til fotografen. Det er helt frivilligt, men god stil, hvis du er en flittig og glad bruger af deres service.

Hent guiden med links til de 34 bedste steder på nettet med gratis, ophavsfri billeder her eller gå direkte til gratisbilleder.dk, hvor du også kan hente guiden.

Der findes mange forskellige licenser under Creative Common

og du kan læse mere her:

https://creativecommons.org/licenses/

De har en fænomenal søgemaskine:

https://search.creativecommons.org/

Søgemaskinen findes nu i en ny (beta) version:

https://ccsearch.creativecommons.org/

Den viser jeg dig i guiden, du kan hente lige over denne tekst.

Jeg håber, du har fået inspiration og ønsker dig 

rigtig god fornøjelse med din billedjagt!

Branding er vigtig for alle

Du kommer ikke uden om branding.

Hvis din virksomhed er lille, måske er du den eneste medarbejder, så tænker du muligvis, at branding ikke er noget for dig. Du kunne ikke tage mere fejl!

Branding er vigtig for alle – uanset om din virksomhed er stor eller lille

Dit brand er dit filter

Vi kan nu markedsføre, sælge og servicere kunder i princippet i hele verden, men husk på at det modsatte er også muligt. Du har ikke længere kun konkurrence fra dine kolleger i samme by eller region. Du konkurrerer nu med alle uanset, hvor de bor. Skype, smartphones, nettet, sociale medier, alverdens apps kan kompensere for afstande og dine kunder har frit valg på alle hylder.

Derfor er det ikke længere muligt at ignorere sit brand.

Du skal samle formål, vision, passion, strategi, service og professionalisme i en brandplatform, der giver dine kunder et overbevisende produkt, en unik service og en uforglemmelig oplevelse og skabe et uimodståeligt brand.

Kunderne har m-a-n-g-e muligheder

Hvis kunder ikke kan beslutte sig, plejer de at vælge én af flg. 3 muligheder:

Kundens kendskab til dit produkt, pris og tilgængelighed er ikke effektive måder at skille sig ud fra dine konkurrenter på.

Du skal der imod adskille dig ved at være unik.

For at skabe et uimodståeligt brand, skal du have helt styr på følgende 4 emner:

1. Dig/din virksomhed

2. Dine kunder/klienter

3. Dit løfte til dine kunder

4. Din brandplatform, der er krydsfeltet mellem de 3 første emner.

Det tager tid og kræver omhyggeligt arbejde, indsigt og vision. Det er de 3 første punkter, der skal arbejdes med for at kunne samle det hele til et stærkt fundament – din brandplatform:

Figuren finder du i arbejdshæftet, som du kan downloade herunder.

Hent dit gratis arbejdshæfte her & kom i gang med at skabe dit uimodståelige brand

Jeg håber, du kaster dig over arbejdshæftet, bruger den nødvendige tid og får lavet en fantastisk branding af dig & dit unikke tilbud!

På glædeligt gensyn,

Sådan brander du dig selv

Sådan brander du dig selv og din virksomhed.

Det er afgørende for din succes, at du fremstår relevant og meningsfuld for dine kunder. Hvis du lever af at sælge din ekspertise, lever af at hjælpe folk med din viden, som f.eks. coach eller konsulent, revisor, personlig træner og mange andre – vi er rigtig mange serviceprofessionelle, der passer ind i den kategori – så er det vigtigste, du kan formidle videre til potentielle kunder eller klienter, hvem du er og hvad du står for.

Der er især 3 spørgsmål, dit brand skal svare på, nemlig:

  1. Hvad får kunderne, når de vælger lige præcis dig?
  2. Hvad vil du gerne være kendt for?
  3. Hvad er det, der adskiller dig fra alle dine konkurrenter?

Hvad er branding

Ordet branding dækker oprindeligt over brændemærkning af kvæg. Det var nødvendigt, for at kvægfarmerne kunne adskille deres kvæg, når de gik frit på prærien.

Det er et præcist billede på, hvad vi ønsker at gøre med vores varemærker eller services i dag. Vi vil tydeliggøre over for vores kunder og potentielle kunder, hvem vi er og hvordan vi adskiller os fra vores konkurrenter.

Link til denstoredanske

Du skal brande dig selv & din virksomhed

for at tiltrække flere kunder og klienter. Din branding skal adskille dig fra alle de andre og tiltrække folks opmærksomhed specifikt til dine produkter og services. Det er helt nødvendigt, hvis du ikke vil nøjes med at have kunder, der tilfældigt falder over din annonce eller ser dig på en ”Nær mig” app.

Tiltræk dem, der synes, at dit produkt er det helt rigtige valg

Hvis du bruger tid på at beskrive et unikt og overbevisende brand, der giver et ærligt billede af dig, repræsenterer din mening, stil og professionalisme, så tiltrækker du kunder og klienter, der vil have DET. Hvis du bare giver dem din titel, som f.eks. coach, behandler, konsulent, opdrætter,…, så vil du tiltrække alle mulige personer og dermed også mange, der ikke matcher dig og dit unikke tilbud.

Med branding vil du tiltrække flere muligheder

Det kan være foredrag i den lokale klub for erhvervsfolk, det kan være oplæg til konferencer, temadage, events, udstillinger,…Det kan være at kolleger gerne vil have dig med i deres podcast, at lokalavisen gerne vil interviewe dig, osv.

Det sker kun, hvis du bruger tid på at udvikle og promovere dit brand.

Tingene falder nemmere på plads, når du ved, hvem du er og hvad du står for. Du bliver mere sikker og det gør det meget nemmere at vælge til og fra. Det sker ofte, at man som nystartet siger ja til alt for mange ting eller til ting, som slet ikke passer ind i det valgte brand eller som man i virkeligheden ikke har lyst til.

Det vil din brand-identitet hjælpe dig med at filtrere fra. Du vil have mere selvtillid, for du kender rammerne, ved hvad dit brand udtrykker og det gør dig meget mere professionel.

Et tydeligt, stærkt brand gør dine ideelle kunder interesserede. De vil gerne vide mere. Finde ud af, hvad det handler om, hvad der adskiller dig fra dine konkurrenter. Vi vurderer og sammenligner hele tiden og vælger det, der giver mest værdi for indsatsen (penge, energi eller tid)

Hvis du bare fortæller om din funktion, som:

  • ”Jeg underviser i kost og motion”
  • ”Jeg hjælper stressramte ledere med at komme tilbage til jobbet.”
  • ”Jeg sælger online kurser til selvstændige”
  • ”Jeg producerer havepavilloner”

så siger du intet om alle fordelene, der skal appellere til den potentielle kunde eller klient. Så hvorfor skulle de vælge dig?

Beskrivelser kommunikerer kun en værdi til de mennesker, der allerede har en interesse i det pågældende område eller produkt og som bare leder efter en eller anden, der kan sige: ”jeg underviser i kost og motion”. De vil reagere. Som de eneste.

Vi skal altid finde en måde at adskille os fra vores konkurrenter på.

Hvis du fortæller en engagerende historie om, hvad du laver, vil du fange flere menneskers interesse, og de vil automatisk finde ud af, om dit tilbud er noget for dem, mens de lytter til dig.

Jo større fordele dine produkter eller services tilbyder, jo mere “ulykke” vil det bringe dine kunder ud af, når de træffer den gode beslutning om at vælge dit brand.

Brug de følelser til din fordel. 

Tal om de prøvelser og hindringer, som du hjælper folk med at overvinde og gør det på en overbevisende måde, så dit publikum kan se sig selv gennemgå den positive transformation, som du tilbyder.

“Værsgo. Hent dit gratis arbejdshæfte her & kom i gang med at skabe dit uimodståelige brand”

Jeg håber, du kaster dig over arbejdshæftet, bruger den nødvendige tid og får lavet en fantastisk branding af dig & dit unikke tilbud!

På glædeligt gensyn,

Andre artikler i serien om branding:

Content marketing: Foredrag og undervisning

Foredrag & undervisning.

Det er mange år siden, jeg for første gang blev hyret til at holde et foredrag. Det var på en højskole og jeg var meget nervøs, både før, under og efter foredraget! Men det var spændende og snakken over kaffen med nogle af tilhørerne bagefter, var så givende, at det blev noget, jeg gerne ville gøre igen.

Nu har jeg holdt utallige oplæg, holder meget af det og føler mig tændt og godt tilpas undervejs og det har været meget givende for min virksomhed.

En virkelig god måde at lave content marketing på er ved at dele din ekspertise direkte foran et publikum. Det kan være live på en scene, live via et webinar, et optaget webinar eller video.

Gratis præsentation, demonstration eller foredrag foran et publikum, hvor du deler ud af din ekspertviden, er content marketing og kan være en meget vigtig og givtig del af din content marketing strategi

Du vil nå ud til folk, der ikke på forhånd kender dig. Du vil stå foran dem med din ekspertviden og informere dem, underholde dem og besvare deres spørgsmål. Det er en overbevisende måde at vise dit værd på. Publikum vil automatisk se dig som ekspert, fordi du træder frem og fordi du er hyret af værten til at gøre det.

Hvor?

Det kan være i en netværksgruppe, på det lokale bibliotek eller sportsklub – det er helt ligegyldigt hvor. Det der er vigtigt er, at du er blevet bedt om at komme og dermed er du ekspert.

Det er en fremragende måde at opbygge både dit ry som ekspert og din forretning.

Content strategiens formål er at levere den rigtige viden til den rigtige person på det rigtige tidspunkt!

oplæg, content marketing

Undervisning

Hvad kan du undervise i?

  • Din ekspertise
  • Din erfaring
  • En bestemt metode, teknik eller teori
  • En gennemgang af en case

Det kan være, at du kan undervise i det samme på flere forskellige niveauer i små eller store grupper.

Lige meget hvad du vælger, så gør det ordentligt

Kvaliteten både i materialet, i teknikken og i din fremtoning skal være i orden. Der er ingen undskyldning for dårlig kvalitet. Det skader dig, du mister troværdighed, indflydelse og salg.

Hvor kan du undervise?

Du kan undervise foran et levende publikum, på din egen eller andres hjemmesider og endelig kan du dine egne sociale medier.

Der er rig mulighed for at undervise både live og optaget på de sociale medier og nå ud til folk, der hvor de er.

Du kan bruge live på de fleste sociale medier eller du kan lægge videoer op redigerede eller uredigerede, som om det foregik live.

YouTube kanal

YouTube er oplagt, hvis du gerne vil ud til mange. Det er stort, det er forbundet med Google og det er gratis. Du kan lave fine videoer og dele dem med hele verden fra din egen konto. Der er redigeringsværktøj, udgivningsstyring og masser af hjælp at hente plus du kan annoncere og på den måde nå ud til dine kunder og klienter. Find YouTube annonceguide her

Facebook, Instagram, og de fleste andre sociale medier har live er også blevet stor og med målretning og annoncering er det bestemt også et attraktivt sted. Alle de andre relevante sociale medier tilbyder også live nu, så du kan vælge og vrage.

TIP:

Husk, at du ikke ejer de sociale medier. Der kan ske ændringer, som ikke gavner dig. Din konto kan blive lukket eller noget af dit materiale kan blive fjernet. Det er derfor en god ide at have sit materiale liggende et sted, hvor du betaler huslejen og derfor bestemmer…som f.eks. din hjemmeside eller blog.

Det var sidste artikel i denne lille content serie. I næste uge skal vi tale om branding.

God fornøjelse med din content fremstilling.

På glædeligt gensyn,

Content marketing: Blogging tips

Blogging tips.

Du kan blogge på din egen side eller du kan gæsteblogge, hvis du ikke kan overkomme at passe din egen blog. Uanset, hvor du gør det, er det vigtig at blogge, for det er med til at demonstrere, at du er specialist og ekspert på dit felt.

Sammen med sociale medier kan din blog være en vigtig del af den samtale, du har med dine følgere. Dine læsere kan evt. lægge en kommentar og du kan interagere med dem der. Og som nævnt mange gange før: Søgemaskinerne elsker nye indlæg og de gennemsøger konstant nettet for at finde nyt indhold.

Det er grund nok! Der skal simpelthen ske noget på din hjemmeside, for at den skal klare sig godt i søgeresultaterne. Du skal huske, at:

Google (og alle de andre søgemaskiner) er en forretning

De forsøger uafbrudt på at levere så gode og relevante søgeresultater til brugerne som overhovedet muligt. Søgemaskinernes job (og hele eksistensberettigelse!) er at finde og vise det, der er mest nyttigt for brugerne. Finde det, de er kodet til at tro passer bedst til brugeren. Derfor er blogging og aktivitet så vigtig. Du skal flirte med søgemaskinerne – gøre dig interessant – for det sikrer, at folk finder dig! Og det er måden, du bliver kendt på.

Content strategiens formål er at levere den rigtige viden til den rigtige person på det rigtige tidspunkt!

Blogging tips

  • Prøv at være relevant i forhold til årstiden – sæsonen, det der foregår i samfundet lige nu… Du kan finde en sød, sjov, interessant video på YouTube, som understreger din pointe.

Ved at bruge emner, ting, der sker her og nu, så hjælper det din blog. Hvordan? Du bliver fundet i søgninger og set af mange og det er en måde at få nye læsere på. Og en af pointerne med at have en blog er at få flere læsere og dermed flere potentielle kunder.

  • Du kan skrive om undersøgelser, nyheder inden for dit fag.
  • Du kan poste billeder med citater på
  • Du kan dele tips og citater – Citater giver en masse trafik, især på sociale medier

Du kan ikke satse på, at folk husker din blog og at de kommer tilbage for at læse den. Det sker ikke. Vi bliver bombarderet med info, så det husker vi simpelthen ikke, men ved at give folk muligheden for at tilmelde sig RSS eller en liste, der kun giver blog opdateringer, kan du få fat i dem.

Endelig skal du også huske gæsteblogging.

Hvis du har en kollega, ven eller følger blogs, der henvender sig til det samme publikum som dig, så er det oplagt at lave en gæste blog og dermed nå ud til flere læsere.

I næste uge handler det om flere forskellige måder, du kan levere content på.

På glædeligt gensyn,

5 content marketing strategier

5 content marketing strategier.

Som vi tidligere har talt om, består en content marketing strategi af interaktionen mellem forskellige platforme. De fleste virksomheder bruger en platform, nemlig deres blog, som omdrejningspunkt for deres content marketing strategi, men der er mange andre muligheder. Det vigtigste er, at det passer til dig og dit publikum.

I det følgende vil jeg give dig indblik og ideer til, hvad du ellers kan gøre med eller uden blog.

1. Artikler online eller offline

Content marketing begyndte som artikler i aviser, tidsskrifter og på nettet. Det er stadig den mest udbredte måde at levere content på. Det kan være som indlæg på din egen blog eller på andres blog. Det kan være klummer og gæsteartikler.  Du kan sende dine indlæg til diverse artikeldatabaser og som gæsteblogger hos større brands med mange læsere. Det er en rigtig god måde at komme ud til mange nye læsere på. Folk som du næppe ville komme i kontakt med ellers.

Blogs er nemt og det er gratis. Det er den strategi, mange starter med. Hvis det, du skriver er interessant, vil du få opmærksomhed og nye muligheder som oplægsholder, underviser, netværksgrupper åbner sig op for dig. Plus det hjælper dig med at opbygge din liste og blive kendt blandt dine potentielle kunder.

Artikler er en fremragende måde at vise din ekspertise på, øge din online tilstedeværelse, blive kendt og drive trafik til DIN hjemmeside.

2. Gratis rapporter

En gratis tjekliste, et arbejdsark eller en rapport er en god måde at levere værdifuld viden til dine potentielle kunder og klienter på. I produktet skal du adressere de mest almindelige problemer eller ønsker. Jo tættere, du kan komme på dine potentielle kunders problemer og ønsker i din overskrift og i din tekst, jo større er sandsynligheden for, at de vil klikke “Ja tak” til din freebie og jo mere effektfuld vil din freebie selvfølgelig blive.

Gode freebies  giver svar, løsninger, vejledning til de mest almindelige problemer eller ønsker som dine ideelle kunder har.

Du kan

  • besvare de mest almindelige spørgsmål, dine ideelle kunder vil stille
  • afmontere myter og misforståelser
  • tilbyde evaluering, vurdering, quiz, test
  • levere tjeklister
  • udarbejde arbejdsark
  • skrive korte e-bøger

3. Gratis Audio

Du kan levere dit indhold som en audio af 30-60 minutters varighed. Der skal være tid nok til, at du kan levere noget godt, men ikke så lang tid, så folk ikke gider eller har tid til at høre det hele.

Fortæl i den indledende tekst, hvor lang tid audioen tager, så man kan sætte tid af til det.

Du kan lave en audio på flere måder:

  • Du kan optage lyd direkte på din computer
  • Du kan optage et webinar eller hang out
  • Du kan optage en live præsentation, et oplæg eller undervisning direkte foran et publikum

Produktion:

Du skal have en indledning og en afslutning, der identificerer og promoverer din virksomhed

Det kan være

  • en voiceoverpræsentation af, først hvad der kommer og til sidst af, hvad det var og med din opfordring til handling
  • Det kan være, at du vil benytte din signatur musik som indledning og afslutning

I begge tilfælde skal du brande din virksomhed med navn og slogan eller hvad det nu er, du brander dig med.

Brug en god mikrofon. Hvis du ikke har et professionelt udstyr, så er en USB mikrofon bedst og husk et pop filter, der filtrerer esser og pust fra.

Du kan redigere med forskellige software.

  • På Mac kan det f.eks. være det gratis Garageband.
  • På pc kan det være Sound Forge Studio, Audacity (gratis). Se flere forslag her

Du kan også optage direkte på din smartphone.

Du kan udgive din audio og hoste den på din egen hjemmeside eller på f.eks. Amazon Web service, 3S

4. Gratis Video

Video er en virkelig god og populær måde at levere indhold på, men det sætter krav til planlægning og fokusering. Jeg er på ingen måde fan af de videoer, hvor man tydeligt kan mærke, at der ikke ligge en struktur bag. Jeg synes ikke, det er i orden at spilde din, min eller andres tid med en dårlig forberedt video.

Husk, det er en freebie, som folk lige falder over. Det står ikke i deres kalender, at de lige skal se en ½ times video her og nu, så:

Hold dine videoer korte, ikke mere end 2- 5 minutter. Hvis du ikke kan holde dig under 5 minutter, skal du overveje en video serie eller et lille kursus.

Du kan lave videoen som

  • direkte tale ind i kameraet
  • demonstration, hvor du optager direkte fra din skærm mens du viser et eller andet.
  • bruge slides, som du viser og taler til

Og du kan selvfølgelig blande det. Det vigtigste er dit publikum. Hvad vil de foretrække?

Videoen skal også have en indledning og en afslutning

Musik (Signatur) – logo – url – voice over (SE AUDIO)

Software:

  • Camtasia til både mac og pc
  • ScreenFlow (Mac)
  • iMovie til redigering
  • Royalty free musik

Skab noget unikt. Noget, som kun DU kan kreere. Lad være med bare at lave det samme, som alle de andre! Der er langt større sandsynlighed for, at de vil tilmelde sig din liste, hvis du skiller dig ud!

Vis tydeligt, at det er dig, så folk kan se, hvem du er. På den måde tiltrækker du de ideelle kunder. Og dem, der ikke tiltrækkes af det? FINT – det er ganske enkelt ikke et match for din virksomhed.

e-mail marketing

5. Nyhedsbrev

E-mail er en uundværlig del af enhver online succes.

Med en e-mail liste kan du dele din ekspertise målrettet og sende dit indhold direkte til personer, som har udtrykt ønske om at modtage det. Det er stort!

Nyhedsbreve gør det muligt for dig kontinuerligt at dele din viden med dine følgere. På den måde opbygger du en relation til dine følgere, de lærer dig at kende, de kan stille dig spørgsmål, reagere på dine indlæg og du kan svare dem personligt eller til hele gruppen. Du kan også markedsføre dine produkter og services i nyhedsbrevene.

Nyhedsbreve findes i 2 formater

Det første er html kodet. Det bliver til det flotte nyhedsbrev, som kan matche din hjemmeside, som har billeder og formateret tekst, farver og hele baduljen.

Den anden mulighed er helt en almindelig, enkel e-mail tekst uden dikkedarer.

Ingen af delene er svære at producere. Der er skabeloner til begge, så det handler i bund og grund om, hvad du foretrækker og hvad du mener, der passer til dine læsere.

Hvis du selv er tilmeldt mange lister, har du sikkert lagt mærke til, at flere og flere bruger den enkle e-mail version. Argumentet er, at det bliver mere personligt. Overvej, hvad der vil virke bedste for dig.

Prøv dig frem, mix og match.

Min egen overvejelse er, at hvis du bruger nyhedsbrevet som nyhedsbrev, hvor du har en “Om os sektion” og i hele taget er lidt formel, så virker det bedst at bruge det formaterede og dermed det flottere, opsatte design.

Hvis du hellere vil være mere venskabelig, mere uformel, mere personlig, så virker den enkle e-mail uden en masse halløj bedst.

Jeg håber, du har fået lyst til at kaste dig ud i det. Der er så mange måder at gøre det på og du kan ikke gøre noget forkert, så længe du leverer nyttigt, værdifuldt indhold til dine følgere.

På glædeligt gensyn,

Content marketing strategi: Blogging

Blogging som content marketing strategi.

En god, relevant blog på din hjemmeside er en af de mest effektive måder at skabe opmærksomhed på hos dine potentielle kunder og det er en oplagt omdrejningsakse for din content marketing strategi.

En blog er content marketing. Den bliver først en del af din strategi, når du har en plan og trafik mellem flere forskellige platforme.

Min blog er samlingsstedet for alt mit gratis indhold og dermed for min content marketing strategi. Den er solen i Online akademiets univers. Rundt om bloggen svæver forskellige sociale medier og mine e-maillister som planeter om Solen. Alt, hvad jeg laver, fører tilbage til min blog, og det hele er forbundet i en smuk, sammenhængende strategi.

Som jeg har været inde på i ”Sådan bliver du kendt som ekspert med content marketing”, så er content marketing alt, hvad der giver dine følgere nyttig information og viden på de platforme, de bruger; altså blogposts, artikler, hvidbøger, rapporter, tjeklister, guides, vejledninger, præsentationer, demonstrationer, video, audio, podcast, webinare, billeder, infografiks, e-bøger, cases, osv.

Content strategiens formål er at levere den rigtige viden til den rigtige person på det rigtige tidspunkt!

Kunder køber ikke produkter – De køber forandring!

Du skal altid tage udgangspunkt i din målgruppes problem, ønske eller behov, når du producerer indhold til dine platforme. Du kender deres problem og det er din fornemste opgave at levere indhold, der viser dem, hvordan de kan løse deres udfordring, altså kan flytte sig fra problem til løsning med dit produkt eller din service.

Dine kunder er ikke interesserede i din ydelse! De er interesseret i den forandring, din service eller dit produkt skaber i deres liv.

Eksempel: Jeg elsker kaffe. Jeg har en espressomaskine. Jeg er ikke det fjerneste interesseret i selve maskinen, men jeg elsker den kaffe, der kommer ud af den.

Du skal vise dine potentielle kunder vejen til ”den gode kaffe”

Du skal hjælpe dem. De skal være helt sikre på, at du kan føre dem hen til ”den gode kaffe”.

Derfor er din vigtigste opgave at vide

  • Hvad der bekymrer dine potentielle kunder mest
  • Hvad deres største udfordringer er vedrørende det problem
  • Hvordan problemet forstyrrer, forhindrer, ødelægger i personens liv eller hvilke gener, det giver
  • Hvad den ideelle løsning vil være
  • Hvordan resultat ville bringe glæde, lykke, lindring til din kunde

De første 3 punkter identificerer kundernes ”smerteområder”, de 2 sidste angiver løsningen. Din opgave er at beskrive begge dele for dine kunder på en måde, der viser, at du forstå deres smerte og at du har løsningen.

Der er helt sikkert mange andre, der tilbyder samme produkt eller service som dig. Men de er ikke dig. De har ikke din vinkel, viden eller erfaring. Du skal tilbyde lige præcis det, som ingen anden kan.

Målet er ikke bare Trafik

Målet er at få den rigtige trafik. Den trafik, der fører til potentielle kunder.

Dit content behøver ikke at være viralt. Det behøver ikke at nå ud til 50.000 mennesker. Det skal bare nå ud til dine sande fans. Så enkelt er det.

De store internetaviser og magasiner har businessmodeller baseret på indtjening pr. klik. For dem er ét klik penge værd.

Men er ét klik noget værd for dig?

Sandsynligvis ikke. Ét klik er kun noget værd, hvis det fører til klik nr. 2 –> TILMELDING til din E-mailliste

Hvis klikket er for at tilmelde sig din liste, så er det penge værd!

Hvis du falder i fælden med at skrive for at få nemme klik og hurtige likes, så tiltrækker du med alt sandsynlighed den forkerte gruppe.

Det fører med stor garanti ikke til et salg eller en ny klient.

Husk mantraet: Den rigtige viden til den rigtige person på det rigtige tidspunkt

Dine potentielle kunder har brug for en måde til at lære dig at kende på

Blogging er en rigtig god måde, men hvis du ikke blogger med overblik og øje på dit endelige mål, så spilder du tiden.

Skriv aldrig tilfældige  tekster, der ikke passer i den overordnede strategi.

Alle dine tekster skal have et selvstændigt mål og være en del af en sammenhæng.

Din overordnede strategi er altid at skaffe indtjening til din virksomhed.

Hvis du endnu ikke har planlagt dit content, udarbejdet emner og underemner til din blog, så er tiden inde nu.

Du kan findes arbejdsark og læse mere i “Content marketing strategi – Sådan!

I næste uge handler det om de 5 forskellige måder, du kan levere content på.

På glædeligt gensyn,

Content marketing strategi – Sådan!

Content marketing strategi – Sådan!

I sidste uge talte vi om Content marketing, som en stærk og vigtig gren i din marketing strategi. Brugt rigtigt beviser den, at du er ekspert på dit område. Det øger din indflydelse og indtjening og give stort potentiale for din virksomheds vækst.

Formålet med din Content marketing strategi er at levere den rigtige viden til den rigtige person på det rigtige tidspunkt!

I denne uge kaster vi os over Content marketing strategi.

Du skal nu til at beskrive den del af din marketingplan, der styrer

  • hvor du udgiver dine informationer,
  • på hvilke platforme og
  • hvor tit

Men inden da skal du have styr på

  • dit formål og vide,
  • hvem du henvender dig til

Når de 5 punkter er overvejet grundigt og beskrevet, har du din content marketing strategi.

Jeg vil opfordre dig til at bruge tid på disse overvejelser. Hvis du vil have en succesfuld marketing strategi, skal du planlægge det! Du skal have et klart billede af dine mål, kende dine potentielle kunder og klienter og have en stringent strategi for det materiale, du producerer. Hvis de punkter ikke fungerer, vil dit publikum ikke engagere sig, de vil ikke komme til at kende eller respektere dig og de vil da slet ikke købe noget af dig.

Lav en content plan

Når du har din strategi på plads, skal du i gang med at planlægge dit content. Du skal finde nogle emner, som du kan skrive, tale eller lave video om. Du finder dine emner i dit specialistområde og matcher emnerne med det, du gerne vil være kendt for og sælge varer eller service ud fra.

Dine emner skal matche dit overordnede emne – din niche. Hvis du bare skriver om tilfældige emner, mister du dine læsere, for de ved ikke, hvad de skal forvente af din blog…så med mindre, at du er dit brand og det er din mening om alt mellem himmel og jord, du sælger, så skal du meget klart definere, hvilke emner, du vil beskæftige dig med på specialistniveau.

For mit vedkommende ser det sådan ud: Jeg leverer mit content om online markedsføring, online business, præsentationsteknik og effektivitet via blogindlæg, webinare, freebies, kurser, landingssider, videovejledninger, audio, e-mails og opdateringer på sociale medier om emnerne.

Jeg udgiver en blogpost med en “call-to-action” én gang om ugen og har en social medie strategi, der følger op på mine blogudgivelser.

Når du har identificeret dit hovedemne, så tænk i underemner eller -kategorier.

Du kan finde et arbejdsark herunder, som kan hjælpe dig med at få dine ideer på skrift.

Planlægger du dit content:

Med den rigtige struktur, indstilling og strategi kan din blog blive den bedste salgsmedarbejder nogensinde, som arbejder 24/7 og producerer fantastiske resultater.

En blog, der står alene, er ikke content marketing. Det er bare content.

Download “Lav en content plan” og udfyld det, så er du godt på vej.

Nu har du styr på de 5 vigtige trin i din content marketing strategi og du har beskrevet et antal emner og underemner til dit content. Sidste planlægningsopgave er nu at lave en udgivningskalender.

Udgivningskalenderen giver overblik og ro og sikrer den faste kadence

Udgivningskalenderen skal indeholde ALLE alle dine platforme, så du

  • tydeligt kan se, hvad du mangler, hvor der er huller, hvad der er nok af
  • kan planlægge efter sæson, ferier og helligdage
  • kan få overblik over, hvordan de forskellige indlæg skal udkomme i forhold til hinanden, i hvilken rækkefølge i forhold til andet materiale og på tværs af dine platforme
  • kan se, om vægtningen af de forskellige formater er, som du ønsker dig og om dine platforme leverer den sammenhæng, du havde planlagt

Lav en udgivningskalender

Det er vigtigt at udarbejde en udgivningskalender for alle dine platforme. Det giver overblik og ro og sikrer den faste kadence.

En udgivningskalender findes i utallige afskygninger. Hvis du har en Google konto, kan du udforme en Google kalender dedikeret til formålet. Du kan også lave din udgivningskalender i enten Excel eller Google Sheets.

Med kalenderen får du overblik over de forskellige

  • indlæg, hvornår de skal udkomme i forhold til hinanden, i hvilken rækkefølge i forhold til andet materiale, osv.
  • formater. Om der er den vægtning af de forskellige formater, som du ønsker dig
  • om dine platforme leverer den sammenhæng, du besluttet

Du kan tydeligt se, hvad du mangler, hvor der er huller og du kan planlægge efter sæson, ferier og helligdage.

Til sidst vil jeg give dig et content (og branding) mantra:

Giv den rigtige viden til det rigtige publikum på det rigtige tidspunkt i det rigtige format på det rigtige medie!

Det lyder banalt….

Det er det ikke. Husk det. Tænk over det. Hver gang.

Det er forskellen mellem SUCCES og FIASKO.

I næste uge kommer vi til blogging i serien om Content marketing strategier.

På glædeligt gensyn,

Sådan bliver du kendt med content marketing

Sådan bliver du kendt med content marketing.

Vil du tiltrække flere glade og loyale kunder eller klienter? Vil du gerne være kendt som ekspert, der gavmildt deler ud af sin ekspertviden?

Så er Content marketing svaret! Med Content marketing kan du flytte dig fra fuldstændig ukendt til specialisten, folk står i kø hos.

Nu tænker du måske: Hvordan skal jeg kunne det? Jeg er hverken forfatter, journalist eller dansklærer!

No problemo. Der er hjælp at hente lige her!

I denne serie om Content marketing vil jeg de næste 5 tirsdage give dig en introduktion til content marketing, fortælle om content marketing strategier, vise dig forskellige måder at levere din content på og give dig tips og ideer til, hvordan du skriver til nettet. Der vil være arbejdsark og diverse vejledninger og lister.

Hvad er content marketing?

Content marketing er deling af information, der er brugbar og skaber værdi for de mennesker, du gerne vil tiltrække til din forretning.

Content er ikke defineret ved, hvad det er, men hvad det gør. Content er alt, hvad der leverer meningsfyldt information og skaber værdi for dine kunder, klienter og potentielle kunder. Content marketing er at sørge for at levere det til dem, der hvor de er!

Det handler ikke om dig

Det handler ikke om at sælge. Det handler udelukkende om, hvordan du kan hjælpe, uddanne og oplyse dine potentielle kunder, så de får løst det problem, den udfordring, det ønske, de måtte have. Formålet er naturligvis at tiltrække kunder, men det er på en langt mere stille, ikke sælgende måde end gammeldags til tider meget aggressive marketing.

Du kan præsentere dit content på alle tænkelige måder, så det passer til dit emne og dine talenter OG ikke mindst, så det passer til den platform, dine kommende kunder er på.

Det kan være som:

  • Blogposts

  • Video

  • Audio

  • Bøger

  • Infografik

  • Billeder

  • Tjeklister

  • Vejledninger

  • Guides

  • Hvidbøger

  • Cases

  • Demonstrationer

  • Pressemeddelelser

  • Artikler

  • Rapporter

  • E-bøger

3 gode grunde til at kaste sig over Content marketing

  1. Det hjælper dine kunder → De bliver glade og mere loyale → Du får flergangskunder
  2. Øger dit salg og din indflydelse → Du bliver mere kendt → Du får flere kunder i butikken
  3. Det er en billig måde at reklamere på → Du sparer penge og øger din ekspertstatus

Og ikke mindst: Søgemaskinerne elsker god content, så det var grund nr. 4! Websider med blogs bliver gennemsnitligt indekseret 500% mere end sider uden blogs.

Content marketing kan være alt lige fra seriøs vejledning til et godt grin.

Content marketing opbygger kendskab og troværdighed. Hvis du giver viden, tips, vejledning, så vil folk  få tillid til dig og du vil opbygge en trofast følgeskare, som bliver til betalende kunder og klienter.

Du skal skille dig ud

Der er helt sikkert mange andre, der tilbyder samme produkt eller service som dig. Men de er ikke dig. De har ikke din vinkel, viden eller erfaring. Du kan tilbyde noget, som ingen anden kan.

Det skal du vise. Du skal skille dig ud fra alle, så kommende kunder og klienter kan se, at du er den bedste person til at løse deres udfordring – om det er en behandling, de søger eller et problem, de har eller en ting, de vil købe. Det er helt ligegyldigt. Du er eksperten, der hjælper, finder løsninger og øser ud af din viden.

Hvis du kan etablere dig som ekspert på dit område, så folk ser dig som ekspert, så er du kommet langt med hensyn til at få succes i din virksomhed.

Dit content skal matche din målgruppes behov og ønsker

Alt, hvad du producerer skal tage udgangspunkt i din målgruppes problem, ønske eller behov. Du skal kender deres problem, for det er din fornemste opgave at levere content, der hjælper dem med at løse deres udfordring og hvordan de kan flytte sig fra at have et problem til at finde en løsning med dit produkt eller din service.

Content marketing, hvor du oplyser, underviser og deler brugbar viden er en fantastisk måde at opbygge en trofast følgerskare på og hvis du gør dit job godt, så bliver de til betalende kunder og klienter.

Skaber gode kunderelationer

Det er en god måde at få folk til at tilmelde sig din e-mail liste og på den måde starte en mere direkte dialog med dem. Det opbygger gode relationer til dem og dine potentielle kunder kommer til at føle, at de allerede kender dig og derfor er springet til at blive kunde eller klient ikke særligt stort. De har læst så mange af dine tekster – på blog, i mails, i opdateringer, set dig på video, at de har et tydeligt billede af, hvem du er og hvad du står for. I får en relation uden på noget tidspunkt at have mødt hinanden rent fysisk. Og det er meget vigtigt – især, hvis du har en online forretning.

Hvem bruger content marketing?

Denne serie om Content marketing er for dig, der gerne vil i gang med en online forretning og som sandsynligvis har haft en anden karriere og en stor viden om dit fag. Du er soloentreprenør eller har en lille virksomhed med få ansatte. Så hvor kan du hente inspiration?

Der er mange gode eksempler på coaches, behandlere, terapeuter og andre, der lever af at sælge deres ekspertise, som gør det rigtig godt.

Søg rundt og find dem, der gør det godt i din niche.

Content marketing, når det er allersmukkest leveres bl.a. af disse 3 kvinder:

  • Psykolog Mette Holm har en meget aktiv tilstedeværelse på både blog, Facebook og instagram og sender hver dag en mail ud til sin liste med opmuntrende og motiverende ord. (mettesunivers.dk)
  • Madbanditten, der er en blog om High fat, low carb livsstilen. Jane Faber er meget aktiv på både blog, Instagram og e-mail. Holder foredrag og laver online kurser (madbanditten.dk)
  • Anette Poulsen fra Beautyspace er alle vegne med sin ekspertviden om hudpleje. Meget aktiv med nyhedsmails, sociale medier, konkurrencer, foredrag, tv og “trend-updates, beauty-pakker, hvad-virker-guides og den skønhedssnak, som gør en forskel” (beautyspace.dk)

Du skal være eksperten

De fleste, der starter op som selvstændige, har erfaring fra job som behandler, konsulent, terapeut, osv. Det betyder, at deres ekspertise er veletableret.

Du behøver ikke en lang uddannelse eller 30 år på arbejdsmarkedet for at være en ekspert, men du skal ud over talent have teoretisk viden og erfaring nok til at kunne træde frem som en ekspert. Det tager tid og øvelse ligegyldigt, hvor talentfuld, du er.

Du behøver ikke at vide alting. Ingen ved alting, men du skal selvfølgelig føle dig tilpas med at kalde dig en ekspert i emnet, for det er ikke muligt at fake det. Hvis du vil markedsføre dig for at få folk til at lytte til dig, nytter det ikke noget, at du kommer på gyngende grund hele tiden. Det, du taler om, skal udtrykke dig. Det skal være gennemsyret af din mening, dit syn på sagen, din teknik. Det er dit brand og du har din helt egen måde at gøre ting på. Det vil adskille dig fra alle de andre i din branche, så der blive lagt mærke til netop dig.

Vær unik

Hvis du bare deler de andres informationer, falder for de samme tekster, billeder og citater, som man kan finde over alt på nettet, så er der ingen, der gider læse det eller dele det og de gider da slet ikke spilde tiden med at følge dig. Men hvis du er dig selv og give dine læsere din viden og vinkel, så tiltrækker du de mennesker, som synes, du kan noget specielt. De andre springer dig over og det er godt, for I er ikke et godt match.

Spørg dig selv: Hvad vil jeg være kendt for?

Når du har svaret, er du klar til at bruge din ekspertise til at markedsføre din virksomhed og opbygge dit brand.

Hvis du har svært ved at besvare spørgsmålet, kan du få inspiration her:

Sådan brander du dig selv og din virksomhed.

I næste uge handler det om Content marketing strategi.

På glædeligt gensyn,