Sådan bliver du kendt med content marketing.

Vil du tiltrække flere glade og loyale kunder eller klienter? Vil du gerne være kendt som ekspert, der gavmildt deler ud af sin ekspertviden?

Så er Content marketing svaret! Med Content marketing kan du flytte dig fra fuldstændig ukendt til specialisten, folk står i kø hos.

Nu tænker du måske: Hvordan skal jeg kunne det? Jeg er hverken forfatter, journalist eller dansklærer!

No problemo. Der er hjælp at hente lige her!

I denne serie om Content marketing vil jeg de næste 5 tirsdage give dig en introduktion til content marketing, fortælle om content marketing strategier, vise dig forskellige måder at levere din content på og give dig tips og ideer til, hvordan du skriver til nettet. Der vil være arbejdsark og diverse vejledninger og lister.

Hvad er content marketing?

Content marketing er deling af information, der er brugbar og skaber værdi for de mennesker, du gerne vil tiltrække til din forretning.

Content er ikke defineret ved, hvad det er, men hvad det gør. Content er alt, hvad der leverer meningsfyldt information og skaber værdi for dine kunder, klienter og potentielle kunder. Content marketing er at sørge for at levere det til dem, der hvor de er!

Det handler ikke om dig

Det handler ikke om at sælge. Det handler udelukkende om, hvordan du kan hjælpe, uddanne og oplyse dine potentielle kunder, så de får løst det problem, den udfordring, det ønske, de måtte have. Formålet er naturligvis at tiltrække kunder, men det er på en langt mere stille, ikke sælgende måde end gammeldags til tider meget aggressive marketing.

Du kan præsentere dit content på alle tænkelige måder, så det passer til dit emne og dine talenter OG ikke mindst, så det passer til den platform, dine kommende kunder er på.

Det kan være som:

  • Blogposts

  • Video

  • Audio

  • Bøger

  • Infografik

  • Billeder

  • Tjeklister

  • Vejledninger

  • Guides

  • Hvidbøger

  • Cases

  • Demonstrationer

  • Pressemeddelelser

  • Artikler

  • Rapporter

  • E-bøger

3 gode grunde til at kaste sig over Content marketing

  1. Det hjælper dine kunder → De bliver glade og mere loyale → Du får flergangskunder
  2. Øger dit salg og din indflydelse → Du bliver mere kendt → Du får flere kunder i butikken
  3. Det er en billig måde at reklamere på → Du sparer penge og øger din ekspertstatus

Og ikke mindst: Søgemaskinerne elsker god content, så det var grund nr. 4! Websider med blogs bliver gennemsnitligt indekseret 500% mere end sider uden blogs.

Content marketing kan være alt lige fra seriøs vejledning til et godt grin.

Content marketing opbygger kendskab og troværdighed. Hvis du giver viden, tips, vejledning, så vil folk  få tillid til dig og du vil opbygge en trofast følgeskare, som bliver til betalende kunder og klienter.

Du skal skille dig ud

Der er helt sikkert mange andre, der tilbyder samme produkt eller service som dig. Men de er ikke dig. De har ikke din vinkel, viden eller erfaring. Du kan tilbyde noget, som ingen anden kan.

Det skal du vise. Du skal skille dig ud fra alle, så kommende kunder og klienter kan se, at du er den bedste person til at løse deres udfordring – om det er en behandling, de søger eller et problem, de har eller en ting, de vil købe. Det er helt ligegyldigt. Du er eksperten, der hjælper, finder løsninger og øser ud af din viden.

Hvis du kan etablere dig som ekspert på dit område, så folk ser dig som ekspert, så er du kommet langt med hensyn til at få succes i din virksomhed.

Dit content skal matche din målgruppes behov og ønsker

Alt, hvad du producerer skal tage udgangspunkt i din målgruppes problem, ønske eller behov. Du skal kender deres problem, for det er din fornemste opgave at levere content, der hjælper dem med at løse deres udfordring og hvordan de kan flytte sig fra at have et problem til at finde en løsning med dit produkt eller din service.

Content marketing, hvor du oplyser, underviser og deler brugbar viden er en fantastisk måde at opbygge en trofast følgerskare på og hvis du gør dit job godt, så bliver de til betalende kunder og klienter.

Skaber gode kunderelationer

Det er en god måde at få folk til at tilmelde sig din e-mail liste og på den måde starte en mere direkte dialog med dem. Det opbygger gode relationer til dem og dine potentielle kunder kommer til at føle, at de allerede kender dig og derfor er springet til at blive kunde eller klient ikke særligt stort. De har læst så mange af dine tekster – på blog, i mails, i opdateringer, set dig på video, at de har et tydeligt billede af, hvem du er og hvad du står for. I får en relation uden på noget tidspunkt at have mødt hinanden rent fysisk. Og det er meget vigtigt – især, hvis du har en online forretning.

Hvem bruger content marketing?

Denne serie om Content marketing er for dig, der gerne vil i gang med en online forretning og som sandsynligvis har haft en anden karriere og en stor viden om dit fag. Du er soloentreprenør eller har en lille virksomhed med få ansatte. Så hvor kan du hente inspiration?

Der er mange gode eksempler på coaches, behandlere, terapeuter og andre, der lever af at sælge deres ekspertise, som gør det rigtig godt.

Søg rundt og find dem, der gør det godt i din niche.

Content marketing, når det er allersmukkest leveres bl.a. af disse 3 kvinder:

  • Psykolog Mette Holm har en meget aktiv tilstedeværelse på både blog, Facebook og instagram og sender hver dag en mail ud til sin liste med opmuntrende og motiverende ord. (mettesunivers.dk)
  • Madbanditten, der er en blog om High fat, low carb livsstilen. Jane Faber er meget aktiv på både blog, Instagram og e-mail. Holder foredrag og laver online kurser (madbanditten.dk)
  • Anette Poulsen fra Beautyspace er alle vegne med sin ekspertviden om hudpleje. Meget aktiv med nyhedsmails, sociale medier, konkurrencer, foredrag, tv og “trend-updates, beauty-pakker, hvad-virker-guides og den skønhedssnak, som gør en forskel” (beautyspace.dk)

Du skal være eksperten

De fleste, der starter op som selvstændige, har erfaring fra job som behandler, konsulent, terapeut, osv. Det betyder, at deres ekspertise er veletableret.

Du behøver ikke en lang uddannelse eller 30 år på arbejdsmarkedet for at være en ekspert, men du skal ud over talent have teoretisk viden og erfaring nok til at kunne træde frem som en ekspert. Det tager tid og øvelse ligegyldigt, hvor talentfuld, du er.

Du behøver ikke at vide alting. Ingen ved alting, men du skal selvfølgelig føle dig tilpas med at kalde dig en ekspert i emnet, for det er ikke muligt at fake det. Hvis du vil markedsføre dig for at få folk til at lytte til dig, nytter det ikke noget, at du kommer på gyngende grund hele tiden. Det, du taler om, skal udtrykke dig. Det skal være gennemsyret af din mening, dit syn på sagen, din teknik. Det er dit brand og du har din helt egen måde at gøre ting på. Det vil adskille dig fra alle de andre i din branche, så der blive lagt mærke til netop dig.

Vær unik

Hvis du bare deler de andres informationer, falder for de samme tekster, billeder og citater, som man kan finde over alt på nettet, så er der ingen, der gider læse det eller dele det og de gider da slet ikke spilde tiden med at følge dig. Men hvis du er dig selv og give dine læsere din viden og vinkel, så tiltrækker du de mennesker, som synes, du kan noget specielt. De andre springer dig over og det er godt, for I er ikke et godt match.

Spørg dig selv: Hvad vil jeg være kendt for?

Når du har svaret, er du klar til at bruge din ekspertise til at markedsføre din virksomhed og opbygge dit brand.

Hvis du har svært ved at besvare spørgsmålet, kan du få inspiration her:

Sådan brander du dig selv og din virksomhed.

I næste uge handler det om Content marketing strategi.

På glædeligt gensyn,