5 content marketing strategier.

Som vi tidligere har talt om, består en content marketing strategi af interaktionen mellem forskellige platforme. De fleste virksomheder bruger en platform, nemlig deres blog, som omdrejningspunkt for deres content marketing strategi, men der er mange andre muligheder. Det vigtigste er, at det passer til dig og dit publikum.

I det følgende vil jeg give dig indblik og ideer til, hvad du ellers kan gøre med eller uden blog.

1. Artikler online eller offline

Content marketing begyndte som artikler i aviser, tidsskrifter og på nettet. Det er stadig den mest udbredte måde at levere content på. Det kan være som indlæg på din egen blog eller på andres blog. Det kan være klummer og gæsteartikler.  Du kan sende dine indlæg til diverse artikeldatabaser og som gæsteblogger hos større brands med mange læsere. Det er en rigtig god måde at komme ud til mange nye læsere på. Folk som du næppe ville komme i kontakt med ellers.

Blogs er nemt og det er gratis. Det er den strategi, mange starter med. Hvis det, du skriver er interessant, vil du få opmærksomhed og nye muligheder som oplægsholder, underviser, netværksgrupper åbner sig op for dig. Plus det hjælper dig med at opbygge din liste og blive kendt blandt dine potentielle kunder.

Artikler er en fremragende måde at vise din ekspertise på, øge din online tilstedeværelse, blive kendt og drive trafik til DIN hjemmeside.

2. Gratis rapporter

En gratis tjekliste, et arbejdsark eller en rapport er en god måde at levere værdifuld viden til dine potentielle kunder og klienter på. I produktet skal du adressere de mest almindelige problemer eller ønsker. Jo tættere, du kan komme på dine potentielle kunders problemer og ønsker i din overskrift og i din tekst, jo større er sandsynligheden for, at de vil klikke “Ja tak” til din freebie og jo mere effektfuld vil din freebie selvfølgelig blive.

Gode freebies  giver svar, løsninger, vejledning til de mest almindelige problemer eller ønsker som dine ideelle kunder har.

Du kan

  • besvare de mest almindelige spørgsmål, dine ideelle kunder vil stille
  • afmontere myter og misforståelser
  • tilbyde evaluering, vurdering, quiz, test
  • levere tjeklister
  • udarbejde arbejdsark
  • skrive korte e-bøger

3. Gratis Audio

Du kan levere dit indhold som en audio af 30-60 minutters varighed. Der skal være tid nok til, at du kan levere noget godt, men ikke så lang tid, så folk ikke gider eller har tid til at høre det hele.

Fortæl i den indledende tekst, hvor lang tid audioen tager, så man kan sætte tid af til det.

Du kan lave en audio på flere måder:

  • Du kan optage lyd direkte på din computer
  • Du kan optage et webinar eller hang out
  • Du kan optage en live præsentation, et oplæg eller undervisning direkte foran et publikum

Produktion:

Du skal have en indledning og en afslutning, der identificerer og promoverer din virksomhed

Det kan være

  • en voiceoverpræsentation af, først hvad der kommer og til sidst af, hvad det var og med din opfordring til handling
  • Det kan være, at du vil benytte din signatur musik som indledning og afslutning

I begge tilfælde skal du brande din virksomhed med navn og slogan eller hvad det nu er, du brander dig med.

Brug en god mikrofon. Hvis du ikke har et professionelt udstyr, så er en USB mikrofon bedst og husk et pop filter, der filtrerer esser og pust fra.

Du kan redigere med forskellige software.

  • På Mac kan det f.eks. være det gratis Garageband.
  • På pc kan det være Sound Forge Studio, Audacity (gratis). Se flere forslag her

Du kan også optage direkte på din smartphone.

Du kan udgive din audio og hoste den på din egen hjemmeside eller på f.eks. Amazon Web service, 3S

4. Gratis Video

Video er en virkelig god og populær måde at levere indhold på, men det sætter krav til planlægning og fokusering. Jeg er på ingen måde fan af de videoer, hvor man tydeligt kan mærke, at der ikke ligge en struktur bag. Jeg synes ikke, det er i orden at spilde din, min eller andres tid med en dårlig forberedt video.

Husk, det er en freebie, som folk lige falder over. Det står ikke i deres kalender, at de lige skal se en ½ times video her og nu, så:

Hold dine videoer korte, ikke mere end 2- 5 minutter. Hvis du ikke kan holde dig under 5 minutter, skal du overveje en video serie eller et lille kursus.

Du kan lave videoen som

  • direkte tale ind i kameraet
  • demonstration, hvor du optager direkte fra din skærm mens du viser et eller andet.
  • bruge slides, som du viser og taler til

Og du kan selvfølgelig blande det. Det vigtigste er dit publikum. Hvad vil de foretrække?

Videoen skal også have en indledning og en afslutning

Musik (Signatur) – logo – url – voice over (SE AUDIO)

Software:

  • Camtasia til både mac og pc
  • ScreenFlow (Mac)
  • iMovie til redigering
  • Royalty free musik

Skab noget unikt. Noget, som kun DU kan kreere. Lad være med bare at lave det samme, som alle de andre! Der er langt større sandsynlighed for, at de vil tilmelde sig din liste, hvis du skiller dig ud!

Vis tydeligt, at det er dig, så folk kan se, hvem du er. På den måde tiltrækker du de ideelle kunder. Og dem, der ikke tiltrækkes af det? FINT – det er ganske enkelt ikke et match for din virksomhed.

e-mail marketing

5. Nyhedsbrev

E-mail er en uundværlig del af enhver online succes.

Med en e-mail liste kan du dele din ekspertise målrettet og sende dit indhold direkte til personer, som har udtrykt ønske om at modtage det. Det er stort!

Nyhedsbreve gør det muligt for dig kontinuerligt at dele din viden med dine følgere. På den måde opbygger du en relation til dine følgere, de lærer dig at kende, de kan stille dig spørgsmål, reagere på dine indlæg og du kan svare dem personligt eller til hele gruppen. Du kan også markedsføre dine produkter og services i nyhedsbrevene.

Nyhedsbreve findes i 2 formater

Det første er html kodet. Det bliver til det flotte nyhedsbrev, som kan matche din hjemmeside, som har billeder og formateret tekst, farver og hele baduljen.

Den anden mulighed er helt en almindelig, enkel e-mail tekst uden dikkedarer.

Ingen af delene er svære at producere. Der er skabeloner til begge, så det handler i bund og grund om, hvad du foretrækker og hvad du mener, der passer til dine læsere.

Hvis du selv er tilmeldt mange lister, har du sikkert lagt mærke til, at flere og flere bruger den enkle e-mail version. Argumentet er, at det bliver mere personligt. Overvej, hvad der vil virke bedste for dig.

Prøv dig frem, mix og match.

Min egen overvejelse er, at hvis du bruger nyhedsbrevet som nyhedsbrev, hvor du har en “Om os sektion” og i hele taget er lidt formel, så virker det bedst at bruge det formaterede og dermed det flottere, opsatte design.

Hvis du hellere vil være mere venskabelig, mere uformel, mere personlig, så virker den enkle e-mail uden en masse halløj bedst.

Jeg håber, du har fået lyst til at kaste dig ud i det. Der er så mange måder at gøre det på og du kan ikke gøre noget forkert, så længe du leverer nyttigt, værdifuldt indhold til dine følgere.

På glædeligt gensyn,