Blogging som content marketing strategi.
En god, relevant blog på din hjemmeside er en af de mest effektive måder at skabe opmærksomhed på hos dine potentielle kunder og det er en oplagt omdrejningsakse for din content marketing strategi.
En blog er content marketing. Den bliver først en del af din strategi, når du har en plan og trafik mellem flere forskellige platforme.
Min blog er samlingsstedet for alt mit gratis indhold og dermed for min content marketing strategi. Den er solen i Online akademiets univers. Rundt om bloggen svæver forskellige sociale medier og mine e-maillister som planeter om Solen. Alt, hvad jeg laver, fører tilbage til min blog, og det hele er forbundet i en smuk, sammenhængende strategi.
Som jeg har været inde på i ”Sådan bliver du kendt som ekspert med content marketing”, så er content marketing alt, hvad der giver dine følgere nyttig information og viden på de platforme, de bruger; altså blogposts, artikler, hvidbøger, rapporter, tjeklister, guides, vejledninger, præsentationer, demonstrationer, video, audio, podcast, webinare, billeder, infografiks, e-bøger, cases, osv.
Content strategiens formål er at levere den rigtige viden til den rigtige person på det rigtige tidspunkt!
Kunder køber ikke produkter – De køber forandring!
Du skal altid tage udgangspunkt i din målgruppes problem, ønske eller behov, når du producerer indhold til dine platforme. Du kender deres problem og det er din fornemste opgave at levere indhold, der viser dem, hvordan de kan løse deres udfordring, altså kan flytte sig fra problem til løsning med dit produkt eller din service.
Dine kunder er ikke interesserede i din ydelse! De er interesseret i den forandring, din service eller dit produkt skaber i deres liv.
Eksempel: Jeg elsker kaffe. Jeg har en espressomaskine. Jeg er ikke det fjerneste interesseret i selve maskinen, men jeg elsker den kaffe, der kommer ud af den.
Du skal vise dine potentielle kunder vejen til ”den gode kaffe”
Du skal hjælpe dem. De skal være helt sikre på, at du kan føre dem hen til ”den gode kaffe”.
Derfor er din vigtigste opgave at vide
- Hvad der bekymrer dine potentielle kunder mest
- Hvad deres største udfordringer er vedrørende det problem
- Hvordan problemet forstyrrer, forhindrer, ødelægger i personens liv eller hvilke gener, det giver
- Hvad den ideelle løsning vil være
- Hvordan resultat ville bringe glæde, lykke, lindring til din kunde
De første 3 punkter identificerer kundernes ”smerteområder”, de 2 sidste angiver løsningen. Din opgave er at beskrive begge dele for dine kunder på en måde, der viser, at du forstå deres smerte og at du har løsningen.
Der er helt sikkert mange andre, der tilbyder samme produkt eller service som dig. Men de er ikke dig. De har ikke din vinkel, viden eller erfaring. Du skal tilbyde lige præcis det, som ingen anden kan.
Målet er ikke bare Trafik
Målet er at få den rigtige trafik. Den trafik, der fører til potentielle kunder.
Dit content behøver ikke at være viralt. Det behøver ikke at nå ud til 50.000 mennesker. Det skal bare nå ud til dine sande fans. Så enkelt er det.
De store internetaviser og magasiner har businessmodeller baseret på indtjening pr. klik. For dem er ét klik penge værd.
Men er ét klik noget værd for dig?
Sandsynligvis ikke.
Et klik er kun noget værd, hvis det fører til klik nr. 2 👉🏻 TILMELDING til din E-mailliste
Hvis klikket er for at tilmelde sig din liste, så er det penge værd!
Hvis du falder i fælden med at skrive for at få nemme klik og hurtige likes, så tiltrækker du med alt sandsynlighed den forkerte gruppe.
Det fører med stor garanti ikke til et salg eller en ny klient.
Husk mantraet: Den rigtige viden til den rigtige person på det rigtige tidspunkt
Dine potentielle kunder har brug for en måde til at lære dig at kende på
Blogging er en rigtig god måde, men hvis du ikke blogger med overblik og øje på dit endelige mål, så spilder du tiden.
Skriv aldrig tilfældige tekster, der ikke passer i den overordnede strategi.
Alle dine tekster skal have et selvstændigt mål og være en del af en sammenhæng.
Din overordnede strategi er altid at skaffe indtjening til din virksomhed.
Hvis du endnu ikke har planlagt dit content, udarbejdet emner og underemner til din blog, så er tiden inde nu.
Du kan finde arbejdsark og læse mere i guiden til de 6 artikler om content marketing: Content marketing med arbejdsark til din strategi og plan.
Hent den her:
Andre artikler i serien om content marketing: