Content marketing strategi – Sådan!

I sidste uge talte vi om Content marketing, som en stærk og vigtig gren i din marketing strategi. Brugt rigtigt beviser den, at du er ekspert på dit område. Det øger din indflydelse og indtjening og give stort potentiale for din virksomheds vækst.

Formålet med din Content marketing strategi er at levere den rigtige viden til den rigtige person på det rigtige tidspunkt!

I denne uge kaster vi os over Content marketing strategi.

Du skal nu til at beskrive den del af din marketingplan, der styrer

  • hvor du udgiver dine informationer,
  • på hvilke platforme og
  • hvor tit

Men inden da skal du have styr på

  • dit formål og vide,
  • hvem du henvender dig til

Når de 5 punkter er overvejet grundigt og beskrevet, har du din content marketing strategi.

Jeg vil opfordre dig til at bruge tid på disse overvejelser. Hvis du vil have en succesfuld marketing strategi, skal du planlægge det! Du skal have et klart billede af dine mål, kende dine potentielle kunder og klienter og have en stringent strategi for det materiale, du producerer. Hvis de punkter ikke fungerer, vil dit publikum ikke engagere sig, de vil ikke komme til at kende eller respektere dig og de vil da slet ikke købe noget af dig.

Lav en content plan

Når du har din strategi på plads, skal du i gang med at planlægge dit content. Du skal finde nogle emner, som du kan skrive, tale eller lave video om. Du finder dine emner i dit specialistområde og matcher emnerne med det, du gerne vil være kendt for og sælge varer eller service ud fra.

Dine emner skal matche dit overordnede emne – din niche. Hvis du bare skriver om tilfældige emner, mister du dine læsere, for de ved ikke, hvad de skal forvente af din blog…så med mindre, at du er dit brand og det er din mening om alt mellem himmel og jord, du sælger, så skal du meget klart definere, hvilke emner, du vil beskæftige dig med på specialistniveau.

For mit vedkommende ser det sådan ud: Jeg leverer mit content om online markedsføring, online business, præsentationsteknik og effektivitet via blogindlæg, webinare, freebies, kurser, landingssider, videovejledninger, audio, e-mails og opdateringer på sociale medier om emnerne.

Jeg udgiver en blogpost med en “call-to-action” én gang om ugen og har en social medie strategi, der følger op på mine blogudgivelser.

Når du har identificeret dit hovedemne, så tænk i underemner eller -kategorier.

Du kan finde et arbejdsark herunder, som kan hjælpe dig med at få dine ideer på skrift.

Planlægger du dit content:

Med den rigtige struktur, indstilling og strategi kan din blog blive den bedste salgsmedarbejder nogensinde, som arbejder 24/7 og producerer fantastiske resultater.

En blog, der står alene, er ikke content marketing. Det er bare content.

Download “Lav en content plan” og udfyld det, så er du godt på vej.

Hent arbejdsarket her

Nu har du styr på de 5 vigtige trin i din content marketing strategi og du har beskrevet et antal emner og underemner til dit content. Sidste planlægningsopgave er nu at lave en udgivningskalender.

Udgivningskalenderen giver overblik og ro og sikrer den faste kadence

Udgivningskalenderen skal indeholde ALLE alle dine platforme, så du

  • tydeligt kan se, hvad du mangler, hvor der er huller, hvad der er nok af
  • kan planlægge efter sæson, ferier og helligdage
  • kan få overblik over, hvordan de forskellige indlæg skal udkomme i forhold til hinanden, i hvilken rækkefølge i forhold til andet materiale og på tværs af dine platforme
  • kan se, om vægtningen af de forskellige formater er, som du ønsker dig og om dine platforme leverer den sammenhæng, du havde planlagt

Lav en udgivningskalender

Det er vigtigt at udarbejde en udgivningskalender for alle dine platforme. Det giver overblik og ro og sikrer den faste kadence.

En udgivningskalender findes i utallige afskygninger. Hvis du har en Google konto, kan du udforme en Google kalender dedikeret til formålet. Du kan også lave din udgivningskalender i enten Excel eller Google Sheets.

Med kalenderen får du overblik over de forskellige

  • indlæg, hvornår de skal udkomme i forhold til hinanden, i hvilken rækkefølge i forhold til andet materiale, osv.
  • formater. Om der er den vægtning af de forskellige formater, som du ønsker dig
  • om dine platforme leverer den sammenhæng, du besluttet

Du kan tydeligt se, hvad du mangler, hvor der er huller og du kan planlægge efter sæson, ferier og helligdage.

Til sidst vil jeg give dig et content (og branding) mantra:

Giv den rigtige viden til det rigtige publikum på det rigtige tidspunkt i det rigtige format på det rigtige medie!

Det lyder banalt….

Det er det ikke. Husk det. Tænk over det. Hver gang.

Det er forskellen mellem SUCCES og FIASKO.

I næste uge kommer vi til blogging i serien om Content marketing strategier.

På glædeligt gensyn,