E-mail listen – dit største aktiv

De data, du indsamler tilhører dig og skulle der ske noget med din hjemmeside eller dine sociale medier, kan du altid sende mails ud til dine abonnenter og tale direkte med dem der.

E-mail er andet og meget mere end blot en erstatning for postvæsenet. Vi klarer mange flere ting via e-mail end vi tidligere gjorde via almindelig post. E-mail er blevet en lynhurtig måde at meddele sig direkte til en eller flere på. Det er hurtig og sikker kommunikation og vi bruger mails flittigt i vores arbejds- og privatliv.

De 4 vigtigste elementer til
din online succes er:

  • Hjemmesiden 
  • Den perfekte kundemagnet – Freebien 
  • E-maillisten 
  • Markedsføring

I denne uge handler det om din e-mailliste. Den tilhører dig og er dit vigtigste redskab, når det handler om direkte kommunikation med dine fans og følgere.

E-mail er en selvfølgelighed i vores hverdag

og det er grunden til, at e-maillisten er så vigtig for din markedsføring:

E-mail er en dynamisk og effektiv måde at kommunikere på, fordi du har adgang til dine potentielle kunders indbakke, som de fleste tjekker flere gange om dagen.

Med dine e-mails opbygger du en relation til dit publikum. De lærer dig at kende og forventer, at du sender gode, brugbare e-mails jævnligt.

Du har folks opmærksomhed, når de har åbnet din e-mail. Der er simpelthen færre distraktioner i indbakken end på de sociale medier. Og fordi de lærer dig at kende, er de langt mere tilbøjelige til at købe dine produkter eller services end folk, der ikke er på din liste.

De sociale medier

I 2010 meddelte Facebooks grundlægger Mark Zuckerberg, at e-mail var død. Det var lidt sjovt, for den gang kunne man end ikke oprette en Facebook konto uden end e-mail.

Men spøg til side, kommunikationen på de sociale medier kan føles mere direkte, mere dynamisk end med en e-mail, men tag ikke fejl. Den er flygtig og sporadisk, for du når ikke ud til alle dine følgere. Du har ingen rettigheder på de sociale medier og de kan lukke din konto uden varsel! Men selvom det nok ikke går så galt, så kan de gøre, hvad de vil, som f.eks. at ændre algoritmen, så virksomheders organiske rækkevidde endnu engang er blevet formindsket – som Facebook lige har gjort.

Se artiklen “Facebook 2018 – Hvad nu?” her

Facebook er meget aggressivt i gang med at positionere sig som den nye store medieplatform, der livestreamer de allerstørste begivenheder. De går benhårdt efter det marked, som tv kanalerne indtil for nyligt havde monopol på. Den strategi har de også trukket ned over Facebook brugerne. Bare ærgerligt, hvis du ikke lige har lyst til at sende live video, for når Facebook synes, at du skal, så skal du, hvis du vil nå ud til dine følgere PÅ DERES PLATFORM.

DERFOR er e-maillister og e-mailmarkedsføring helt uundværligt og skal prioriteres langt højere end de sociale medier.

E-maillisten er din. Folk har selv meldt sig til og dermed sagt: Du må gerne sende mig mails.

Og ingen kan komme imellem dig og din abonnent.

Vær taknemmelig og ydmyg over det. Og lev op til det. Lad være med at sende noget ud, der ikke er velovervejet og giver værdi til dine abonnenter.

Din velkomstmail

Statistik viser, at velkomstmailen har en højere åbningsrate end nogen anden mail. Interessant! Det betyder, at du skal gøre dig ekstra umage med lige præcis den mail. Præsenter dig og vis, hvem du er og hvad du har tænkt dig med dit nye bekendtskab. Skriv i et sprog, der matcher din stil. Det er langt bedre at miste en uinteresseret abonnent på dette tidspunkt end have en liste fyldt med uengagerede abonnenter, der aldrig vil blive kunder og som dermed kun koster dig penge.

Du skal aldrig være bange for at være DIG. Hvis det får folk til at afmelde sig, så er de ikke dine ideelle kunder og så er begge parter bedre tjent med at skilles.

Jeg håber, du har fået blod på tanden og er klar til at skrive din velkomstmail og komme i gang med at opbygge din liste.

Hent din gratis guide og kom i gang med din e-mailliste.

I næste uge slutter miniserien om de 4 elementer til online succes af med det 4. element: Markedsføringen.

Som altid:

På glædeligt gensyn