Facebook 2018 – Hvad nu?

Du har uden tvivl hørt om Facebooks redesign af dit nyhedsfeed. Hvad ved vi og hvad kommer det til at betyde for os som små virksomheder?

Facebook vil med opdateringen have folk til at tale engageret sammen. De vil den ”bevidstløse” scolling, tomme delinger og likes uden yderligere engagement til livs. Facebook vil have dig til at se flere ting fra folk og dermed færre ting fra virksomheder.

Facebook’s nye mission er “at fremme konversationen og den gode interaktion mellem mennesker” og det vil de bl.a. opnå ved at give meget mindre plads til opdateringer fra virksomhedssider. Virksomheder vil dog opleve det meget forskelligt, for udbredelsen af dine opdateringer vil afhænge af typen af indhold og hvordan folk reagerer på det indhold.

Hvad skal vi så gøre for at nå ud?

Vi skal vise autentisk, informativt og visuelt indhold. Lave gode, indholdsrige, relevante opdateringer og bruge mere Facebook live og videoer, så vi kan få en dialog i gang med vores følgere.

Du kan med fordel:

  • Bede dine fans og følgere om at placere din side på ”Se først”. Så vil dine opdateringer nemlig fortsat vises i deres nyhedsfeed.
  • Bruge Facebook Live og gerne ofte, men kun når det er det mest velegnede. Vær forberedt. Hvis dine live videoer irriterer dine følgere, så hjælper det dig ikke, selvom Facebook oplyser, at livevideoer i gennemsnit har seks gange så mange interaktioner som almindelige videoer. Personligt er jeg godt træt af ligegyldige, alt for lange, usammenhængende live videoer og jeg er helt sikker på, at en god video er langt bedre for din forretning og synlighed på Facebook end en dårlig live streaming.
  • Bruge grupper. Facebook favoriserer grupper og grupper interagerer ofte med virksomhedssider, så det er en god strategi.
  • Bruge Begivenheder. Opret begivenheder, når det er muligt. Det er især en fordel for lokale virksomheder – både fordi Facebook fremmer det og fordi du på den måde kan være synlig i ”Kommende begivenheder”.
  • Sikre at dine opdateringer er super relevante for dine læsere…som altid.
  • Integrere din side med messenger/chatbots, som en del af din kundeservice.

Hvad med annoncer på Facebook efter ændringerne?

Annoncer vil stadig blive vist i folks nyhedsfeed. Selvfølgelig. Facebook er en forretning, som har stor opmærksomhed på annonceindtægter. De er nu gået i gang med at positionere sig som den helt store live medie platform og det kan der være mange noble grunde til… ” Bringing the world closer together” og alt det der, men mon ikke de sindsygt store annonceindtægter ved diverse begivenheder spiller en ikke uvæsentlig rolle?

Facebook har lige været den officielle live-streaming platform for Golden Globe Red Carpet https://www.billboard.com/articles/news/awards/8093111/golden-globes-2018-red-carpet-live-stream

Så du skal selvfølgelig fortsætte med at lave gode annoncer og annoncekampagner, for de når ud til din målgruppe og kan stadig øge din forretning dramatisk.

annoncer, facebook

Summa summarum

Vi ved, at det nye format dramatisk vil ændre hvordan og hvor, dine potentielle kunder ser dine indlæg. Faktisk oplevede de virksomheder, der var med, da Facebook testede ændringerne i 2017,  at interaktion med deres følgere var nedsat med 80% og rækkevidden var nedsat med 2/3.

Ændringer vil naturligvis påvirke antallet af brugere, der ser dine opdateringer, men hvis du er godt forberedt på, hvad og hvordan du poster, kan du faktisk øge antallet af personer, der ser og interagerer med dig, når ændringer træder i kraft i løbet af de næste uger og måneder.

“Værsgo. Hent din gratis guide her & kom i gang med at revidere dine sociale medier”

Jeg håber, det var nyttigt og at du ikke dropper Facebook uden kamp, for det er der 80% af dine kunder befinder sig mange gange om dagen.

Som altid:

På glædeligt gensyn

(…helt sikkert med mere om Facebook ændringerne.)