Facebook ved (stort set) alt

Har du tænkt over, hvordan Facebook styrer, hvilke annoncer du får at se?

Først og fremmest kan du lige så godt indse, at Facebook ved alt det om dig, som de kan trække ud af din adfærd på DERES platform.

  • Hvert eneste link, klik og kommentar.
  • Alle de virksomheder og annoncer, du interagerer med.

Og de bruger den viden, for at give den enkelte bruger en så god oplevelse som muligt og for at give de virksomheder, der annoncerer på Facebook, så gode resultater som muligt.

Alt sammen vældig nobelt, ik?

Facebook er en virksomhed. En virksomhed, som tjener sine penge på annoncer. Og i den forbindelse er der 2 ting, som de skal tage særlig hensyn til:

  1. Deres brugere skal gide at være på Facebook. De skal derfor serviceres bedst muligt og ikke overdynges med irrelevante annoncer. Hvis der er noget, vi ikke gider som forbrugere, så er det irrelevante annoncer.
  2. Deres annoncørere skal have noget ud af deres annoncering og det sker kun, hvis annoncerne vises til de personer, som er interesserede i de pågældende produkter, services eller events.

Det er Facebooks opgave at gøre os alle tilfredse. Så hvad gør de?

De registrerer alt!

.. Og derfor kan Facebook på baggrund af din adfærd, vise dig annoncer, som ifølge din adfærd, vil interessere dig.

Facebook bruger flg. i deres jagt på at tilfredsstille annoncører og brugere:

  • Sider, som du og dine venner synes godt om.
  • Oplysninger fra din Facebook- og Instagram-profil.
  • Steder, hvor du tjekker ind med Facebook.
  • Oplysninger fra Facebook-pixel.
  • Din fysiske placering registreret via IP-adresse, GPS og den adresse, du har angivet på din profil.

Det er bare ikke altid, at din adfærd skyldes dine private interesser.

Jeg er f.eks. administrator på 7 facebook virksomhedssider og interagerer med meget forskellige sider, alt efter hvilken kasket, jeg har på. Det resulterer i, at Facebook har vurderet mine interesser helt forkert og viser mig annoncer, som jeg ikke gider se, hvis jeg ikke retter det.

Det samme gælder sandsynligvis for dig! Det er jo ikke altid, at vi klikker på annoncer eller links af anden grund end at vi er nysgerrige eller bare passer vores job.

Det er selvfølgelig kode, der styre det hele og Facebook giver dig indblik i, hvilke oplysninger, de bruger til at filtrere annoncer med OG hvordan du selv kan forbedre den “profil”. Det er en god ide at tjekke den side:

https://www.facebook.com/ads/about/?entry_product=ad_preferences

Ugens freebie er en kort vejledning til stedet, hvor du administrerer dine annoncepræferencer på hhv. din computer, iPhone og android.

Hent din gratis vejledning her,

så du kan indstille dine annoncepræferencer, så de levere bedst muligt til dig:

Download guiden herover eller gå ind på Facebooks egen hjælpeside og få styr på dine indstillinger.