Begræns længden af videoerne i dine online kurser.

Mange er usikre på opbygning, indhold og varighed af videoer i deres online kurser. Et meget hyppigt spørgsmål er: “Hvor lange skal mine videoer være?”

Det korte svar er, at værdien af ​​et kursus ikke afhænger af kursets størrelse eller varighed, men om det leverer de læringsresultater, som du lover og som dine kursister forventer.

Et godt online kursus består af det indhold, som du skal bruge til at levere og sikre det resultat, som du har lovet, på kortest mulige tid.

Hvor lang er en god videolektion?

Den er så kort som mulig og helst ikke over 10 – 12 minutter.
Det er svært at fastholde sine kursisters opmærksomhed. De sidder hjemme, på cafe, på jobbet, i haven.. og ser dine videoer.
Der er mange forstyrrelser og distraktioner og en del af dine kursister er ikke vant til at modtage online undervisning.

Derfor bør.. 

  • dine videoer være så korte som muligt.
  • dit online kursus ikke være længere end den tid, du skal bruge på at levere dit budskab og sikre, at dine kursister får det lovede resultat.

Du skal respektere deres tid og holde dig til emnet.

Du skal levere noget, som flytter dine kursister fra der, hvor de er lige nu til der, hvor du lover dem, de kan være, når de har gennemført dit kursus.

Det afgørende er, hvad dine kursister ved eller kan, når de har gennemført dit kursus og om de er glade for resultatet. Er de kommet et skridt videre? Har de implementeret den nye viden?

Om det kræver 20 minutter, 2 timer eller 3 mdr. afhænger af, hvad det er, de skal lære, men fordelen ved de korte kurser er, at du kan tilbyde ét enkelt emne, der flytter folk ét enkelt skridt videre.

Dit kursus skal ikke uddanne dine kursister fra nul til professor (det tager 25 år!). Det skal blot give et resultat og det må meget gerne være et enkelt trin på ”vidensstigen”.

Du kan f.eks. udarbejde

  • et helt elementært begynderkursus i f.eks. akrylmaling, der hjælper dine kursister i gang med at male.
  • et kursus, der forudsætter, at dine kursister kan alle de grundlæggende teknikker og hvor kurset lærer dem en ny avanceret teknik.
  • et kursus, der forudsætter, at man er professionel og meget erfaren, inden man kan bruge kurset til noget som helst.

På den måde bliver dit kursus et meget specifikt og fokuseret produkt til en helt bestemt målgruppe på et bestemt niveau.

Det er ikke længden, det handler om. Det er værdien for kursisten. Og værdien afgøres af, hvor meget det vil hjælpe dine kursister, om de gennemfører kurset og implementerer deres nye viden.

Personligt foretrækker jeg kurser, der bevæger sig fremad med skarpt øje på emnet. Jeg gider ikke deltage i kurser, hvor underviseren spilder min tid med unødvendige historier og andet fyld.

Dit online kursus bliver en succes,
når dine kursister ser alle videoer, gennemfører kurset og er glade for resultatet.

Her er et par enkle tips, der vil øge dine kursisters engagement og gennemførelsesprocent:

  1. Hold dig til én overskrift, ét nøglepunkt, ét spørgsmål eller én pointe pr. videolektion.

Det er nemt at komme til at bruge for lang tid på alt for omfattende forklaringer. Du ved meget mere om emnet end dine kursister, men de har ikke brug for al den viden. Du skal skære den viden til og give dem det, de har brug for. Du skal levere hovedpunkter, overskrifter og korte, dækkende forklaringer. Du kan sagtens give inspirerende undervisning med information om, hvor man kan finde supplerende viden, hvis man vil dybere ned i emnet. Du kan vælge at dele emnet op i flere korte lektioner og du kan udlevere slides, noter og arbejdshæfter.

Hvis du synes, du gerne vil give dine kursister en bestemt teoretisk baggrundsviden, kan du gøre det i en bonusvideo, som de, der ikke er interesserede, kan springe over.

Det kan være meget svært ikke at adressere flere punkter, koncepter eller principper i den enkelte video, men prøv så vidt muligt at begrænse dig til ÉN eneste overskrift eller pointe pr. video.

Fordi

    • Det er meget svært at fastholde online kursisters opmærksomhed. De sidder alene med kurset, der foregår ting omkring dem og jo længere en video er, jo større er sandsynligheden for, at dine kursister distraheres og mister koncentrationen.
    • Online kursister gennemfører meget sjældent hele kurset på én gang. De bruger måske 15 min. i en pause midt på dagen og fortsætter måske først næste aften. Derfor er det meget vigtigt, at hver undervisningsenhed er kort og en afsluttet enhed. Det gør dit kursus fleksibelt, nemt at gå til og fra og nemt at gennemføre.
    • De korte videoer, der handler om en enkelt ting, giver dig mulighed for at bruge videoer i forskellige kurser eller plukke enkelte videoer ud til et minikursus eller freebie.
  1. Sørg for, at hver video besvarer et spørgsmål

Dine kursister tager dit kursus, fordi de ønsker at få et helt specifikt resultat. Dit kursus skal besvare deres brændende spørgsmål eller fortæller dem, HVORDAN de skal gøre noget. Hver eneste video skal bringe dem et skridt nærmere det svar.

Hvis du har fokus på at hver eneste video giver et ”Sådan”, vil dit kursus blive værdifuldt for dine kursister.

Du har helt sikkert en masse materiale liggende, som du kan sætte sammen til en godt online kursus eller digitalt produkt, som en PDF, video eller lydfil.

Spring ud i det. NU.

DEN ULTIMATIVE GUIDE

Lav dit eget online kursus med trin for trin vejledning

Sælg din viden og erfaring med online kurser

Bliv guidet igennem forberedelse, udarbejdelse og udgivelse af dit online kursus.

LÆR DET PÅ EN TIME

Kom godt i gang med Facebook annoncer.

Bliv guidet igennem opsætningen af din Facebook kampagne med 8 korte videoer og PDF guide.
Plus en annonceudgiftsberegner med videovejledning.