Kender du de 7 veje til gratis trafik?
Som ny blogger er det et meget trist syn at kigge på sin trafik. Det er som at stå ved en motorvej kl. 3 om natten. Vejen er der. Den er bred og nyasfalteret, men gabende tom. Det er allerhøjst din mor og et par venner, der kommer futtende forbi…
Og sådan kan det fortsætte i månedsvis og det kan endda blive endnu værre, for når nyhedens interesse fra venner og familiemedlemmer falmer, så falder trafikken yderligere.
Så hvad gør du, hvis du ikke er rig og berømt eller har en kæmpe fanbase på de sociale medier, som du kan lede over på din blog?
Sådan bliver din blog fundet: 7 gratis veje til mere trafik
1. Folk googler et emne eller navnet på din blog og du dukker op i søgeresultatet.
Regelmæssig blogging øger dine chancer for at blive set og prioriteret af søgemaskinerne. Det hjælper din blog/hjemmeside til en bedre placering i deres indeks og dermed til en bedre placering i søgeresultaterne.
2. Dine kommende besøgende googler noget, der er relateret til din niche og relevante artikler fra din blog dukker op.
De 2 første muligheder her er meget vigtige og du er selv herre over, hvor stærkt det skal gå, men det kræver, at du interesserer dig for SEO: Du skal omhyggeligt vælge dine nøgleord. Det skal være ord, som er vigtige i din niche, ord som dine potentielle kunder søger på, når de skal finde svar. Hver eneste blogpost, du skriver, skal indholde nøje udvalgte søgeord og en god, fængslende overskrift.
3. De falder over den på et socialt medie – enten i deres eget feed eller via en ven.
Du skal dele alt på de sociale medier. Gøre dig synlig og interessant. Tidligere skulle du også linke alt til din blog. Det er ikke tilfældet længere. Efter Facebooks (FB) store ændring januar 2018 er det ikke så enkelt længere. FB har aldrig været interesseret i, at folk forlader FB via et link. Derfor skal du istedet skrive spændende, interessante opdateringer, så folk selv ønsker at vide mere om dig og/eller din virksomhed.
4. De bliver anbefalet din blog eller en bestemt artikel.
For at det skal ske, skal du være om dig. Du skal lade folk vide, at du eksisterer. Den mest effektive måde at nå ud til et publikum og få dem til at anbefale dig er ved at have en god e-mailliste. Opbygning af e-mailliste er et absolut must.
5.En anden hjemmeside omtaler den eller linker til den.
Hvis dit indhold er godt, relevant, hjælpsomt, vejledende, sjovt, underholdende, engagerende, informativt, rørende (bare nogen af dem;) ) så vil andre sider omtale og linke til din blog eller hjemmeside. Du kan også få den omtale ved at gæsteblogge på en andens blog, hvorefter de linker tilbage til din side.
6. De hører om den i en podcast
Folk elsker podcast, så kontakt relevante podcastere og deltag i deres show eller giv dem en ekspertviden, som de kan videregive med henvisning til dig.
7. De læser om bloggen på en oversigt, ser omtalen i tv eller avis
Journalister leder altid efter folk med stærke meninger, anderledes synspunkter, gode historier. Tv leder efter spændende ekspertprofiler, de kan bruge som kommentatorer og de læser blogs og bruger netværk for at finde de mennesker.
Betalt trafik
Udover den gratis trafik, som ikke er tidsmæssigt gratis, er der den betalte trafik, som er svær at undvære
Du kan købe trafik via
- Annoncer på Google eller andre søgemaskiner (https://adwords.google.com/intl/da_dk/home/)
- Annoncer på sociale medier
Den betalte trafik er vigtig, men kun hvis din blog/hjemmeside har noget at byde på. Hvis du sender læsere ind via betalt trafik til din blog og så ikke giver dem det, de kommer efter, spilder du dine annoncekroner OG de besøgende kommer ikke igen. De ved jo nu, at der ikke er noget at hente!
Så hvad venter du på?
Du har ikke alle svar. Det er der ingen, der har, men du lærer det ikke, hvis du ikke kaster dig ud i det!
Lov dig selv at kreere regelmæssige blogposts og smid bekymringerne.
Lad være med at overanalysere alt.
Kom i gang, så du kan få opfyldt din drøm om online business.