Hvor mange abonnenter kræver det?
Jeg får ofte følgende spørgsmål fra folk, der gerne vil i gang med online kurser, men som ikke har nogen (særlig stor) e-mailliste:
“Hvor mange abonnenter skal man have på sin e-mailliste for at sikre en vellykket lancering af sit online kursus?”
Ja, det kommer jo an flere ting, men isoleret set kan du sagtens have en vellykket lancering til et meget lille publikum…ligesom det modsatte også gør sig gældende.
Så uanset om din liste er stor eller lille, så skal du engagere dine abonnenter, underholde og “uddanne” dem.
Det handler altid om, hvor engagerede dine abonnenter er – uanset om du har en stor eller lille liste. Og det har du selv stor indflydelse på. Du får 4 tips.
Jeg har tidligere nævnt Kevin Kellys “A Thousand True Fans” her på bloggen og vil gøre det igen her, for det er opmuntrende og motiverende læsning, som kan hjælpe dig med at genoverveje hele ideen om kvantitet og hvor mange tilhængere, der skal til for at skabe succes.
Ifølge Kevin Kelly har du som ekspert kun brug for tusind (ægte) fans for at skabe en stor, succesfuld forretning omkring det, du gør.
TUSIND ÆGTE FANS (ELLER FÆRRE)
Forstil dig, at du har tusind ægte fans, der alle lægger kr. 999,- om året hos dig. Når det sker, så har du det, de fleste mennesker anser for at være en succesrig virksomhed, ikke?
Kr. 999,- X 1.000 købere = kr. 999.000,-
Prøv nu at overveje, at dit tilbud ikke koster kr. 999,- men i stedet kr. 1499,- eller 1999,-
For det er, hvad de fleste online kurser koster og mange koster meget mere.
Lad os regne på det:
Hvis dit kursus koster kr. 1499,- i stedet for kr. 999,- skal du kun sælge det til 667 personer for at nå samme indtægtsmål på kr. 999.000,-
Et tilbud på kr. 1999,- x 500 købere = kr. 999.500,-
Det er sjovt at se på det på den måde, ik?
Vi kan også prøve at skalere lidt ned. Hvis du f.eks. gerne vil lave et online kursus, der skal være et supplement til de andre ting, du laver i din virksomhed.
Et kursus til kr. 99,- x 1000 købere = kr. 99.000,-
Et kursus til kr. 999,- x 100 købere = kr. 99.900,-
Et kursus til kr. 1999,- x 50 købere = kr. 99.950,-
Pludselig virker det hele muligt.
Nu kan det jo være, at du ikke har 1000 dedikerede fans, som køber alt, hvad du udgiver.
Hvad gør du så for at komme ud til dem, du har på listen og konvertere så mange af dem som muligt til glade kunder/klienter i din biks?
4 ting du kan gøre (også med en lille liste):
1. Giv dem mere end de regner med
- Tænk på de spørgsmål, som dit ideelle publikum har og lav en liste.
- Begynd at dele indhold på sociale medier og i dine e-mails, der besvarer de spørgsmål.
Det behøver ikke at være lange svar for at være nyttige. Korte, venlige og hyppige svar opbygger et godt forhold til dine følgere. Dine potentielle kunder lærer dig at kende, I får en relation, der fremmer deres tillid og lyst til at købe noget af dig.
2. Engager dig i samtalen
Du ser garanteret lige som jeg, folk på Facebook, der har tusindvis af følgere, der får mange kommentarer, når de slår noget op, som de aldrig reagerer på ….
Det duer ikke og er efter min mening dårlig stil og dumt, for vi vil jo gerne have de følgere….
Du skal gribe den mulighed. Du skal selvfølgelig svare, klikke ”synes om” og selv kommentere og oprette samtaler online.
Tænk over, hvor du kan tale med dit publikum: På din egen hjemmeside, på Facebook, Instagram, i LinkedIn-grupper, grupper på Facebook og engagere dig med dine følgere og potentielle kunder.
Relateret til dette er også særlige oplevelser – en rejse til et eksotisk sted, dykke med spækhuggere, osv. Folk vil gerne betale for helt specielle oplevelser og erfaringer, som giver dem en særlig status. De vil betale penge for at stå på en venteliste til en rumrejse! Hvorfor? Fordi der er status i det. Folk elsker at kunne deltage i noget, som andre ikke kan.
3. Personliggør din emails
Når man har været i gang med online business i et stykke tid, er diverse tilmeldinger og velkomstsekvenser automatiserede, men du kan sørge for, at der går en mail ud til dine nye abonnenter, hvor deres navn med, så det virker mere personligt.
Vi elsker alle at blive bemærket. Online-verden får folk til at føle sig usynlige. Fortæl dine abonnenter, at de bliver set og sat pris på.
4. Ring til dem!
Den fjerde ting, du kan gøre, er noget, man for længst har droppet i den digitale verden, hvor alt helst skal være automatiseret.
Vi ringer ikke længere vores potentielle kunder op.
Og det vil de fleste sikkert også gerne frabede sig, men i den rette kontekst – det kan f.eks. være en person, du har kommunikeret med på Facebook – er det en fantastisk mulighed for at få et kendskab til dine følgere, guide dem og åbne op for at sælge dine ydelser/kurser til dem.
Der er mange måder virkelig at skille sig ud, når andre fokuserer mest på størrelse og mængde.
Du kan fokusere på kvalitet og på at finde de ægte, perfekte fans og på den måde skabe alt, hvad du ønsker i din virksomhed, mens du hjælper dine potentielle kunder med at skabe resultater.
Der er ikke ét rigtigt svar på spørgsmålet “”Hvor mange”, men det er helt sikkert, at en mindre liste med de helt rigtige abonnenter, nemlig dem, som er dine ideelle kunder, giver et bedre resultat end en nok så stor liste med folk, der tilmelder sig alt muligt bare for at få en freebie og som derfor ikke engang åbner de mails, du sender ud!
En lille liste kan give dig et virkeligt fint resultat,
HVIS
- det er dine ideelle kunder, du har på den liste
- de har tillid til dig og din viden
- de er klar til at købe, når du lancerer
Tænk over, hvad den ene ting er, som du kan forbedre i forhold til dine abonnenter og følgere, der kan fremme jeres ”venskab”?
Jeg vil gerne invitere dig indenfor i et af vores gratis minikurser:
Sælg til dit publikum.
Sådan tilbyder du de rigtige produkter til dit publikum hver gang.”
Gratis minikursus til dig, der bøvler med at få gang i din online business eller skal til at begynde at sælge produkter eller ydelser.
Kurset består af 4 korte lektioner, et resumé og 2 mini teori-lektioner.