Dit første digitale informationsprodukt

Digitale informationsprodukter er viden pakket i et tilgængeligt format og lagt online.

Der findes ingen viden, som ikke kan pakkes på en eller anden måde til et værdifuldt online produkt. Og alle har nu mulighed for at gøre det – uanset økonomisk formåen eller størrelse på it-viden.

Det er en fantastisk mulighed for enhver specialist at servicere sine ideelle kunder med et godt digitalt produkt. Det øger din indflydelse, demonstrerer dine færdigheder og vigtigst af alt: dine ideelle kunder mangler det! De længes efter dit produkt, for det løser et problem, de har.

Du kan udarbejde et digitalt informationsprodukt på mange forskellige måder og i forskellige formater og når du har fundet svaret 2 spørgsmål, kan du kreere et værdifuldt online-produkt.

Det første spørgsmål handler om din viden:

1. Hvad er du virkelig god til – altså bedre til end dem, du gerne vil undervise?

Du skal finde ud af, hvad du ved og/eller har erfaring med, som kan hjælpe andre med et problem, en udfordring eller et behov. Når du har styr på det, kan du lave et digitalt informationsprodukt.

Det andet spørgsmål handler om, hvordan du vil få den viden ud:

2. Hvordan vil du levere dit onlinekursus eller digitale produkt?

Du skal finde ud af, hvordan du får dine filer fra din computer og ud på nettet, så dine ideelle kunder kan få fat i dit produkt.

Hvad er et digitalt informationsprodukt?

Det er viden, der er pakket på en måde, så den kan leveres elektronisk. Det kan være som lyd, video eller på skrift og alle kombinationer deraf!

Det er dit emne og dit publikum, der er afgørende for, hvordan du bedst leverer din viden.

Hvis det f.eks. er en inspirerende peptalk beregnet til en løbetur, er lydformatet indlysende, mens andet materiale bedst leveres som video eller e-bog eller som kombination af video, audio og tekst.

Hvad stopper dig?

Penge?

Det er ikke korrekt. Du kan producere og levere/sælge digitale informationsprodukter med det udstyr, du allerede har plus nogle få gratis programmer.

  • Hvis du har en smartphone, en computer eller en tablet, har du det nødvendige udstyr
  • Hvis du desuden har et DSLR kamera og en ekstern mikrofon, er der ikke meget, du ikke kan producere

Tid?

Tid er jo en underlig størrelse, for den bliver brugt! Men du kan lave dit første digitalt informationsprodukt på meget kort tid. Det behøver ikke at tage mere end et par timer og du kan lave et minikursus på en weekend. Husk på: Du kender stoffet. Du skal ikke til at lære nyt, blot levere noget, du i forvejen kan.

Ideer?

Det er den første reelle udfordring og den kan løses på et par timer. Du skal lave en brainstorm, hvor du skriver alle de ting ned, som du kan hjælpe dine ideelle kunder/klienter eller kolleger med. Du skal beskrive, hvad deres udfordringer, problemer eller behov er og så skal du kreere dit produkt, så det løser den problemstilling.

Du kan finde arbejdsark til netop den proces i vores gratis minikursus:

Sådan bliver du klar til dit onlinekursus.

Udfyld arbejdsarkene og find ud af, hvad din målgruppe har behov for og hvilken ide, du skal starte op med.

Vil du vide mere om digitale info produkter?

Hvis du gerne vil lave et online produkt, et lille kursus, en e-bog, en lydfil, men ikke kan komme igang, vil jeg gerne invitere dig indenfor i vores gratis minikursus.

I kurset bruger jeg ord som “kunde” og “sælge”, men jeg kunne lige så godt have sagt “publikum” og “formidle”, for alle – selvstændige, ansatte, NGO'ere – kan med fordel bruge online kurser og digitale infoprodukter til at formidler viden på en spændende og inspirerende måde til deres målgrupper:

Sådan bliver du klar til dit online kursus

Minikursus, der består af 5 minilektioner med arbejdsark, som hjælper dig med at finde ud af, hvad der stopper dig i at kreere dit eget lille online kursus.
Gå til kurset 👉🏻