Kick off for dit eget online kursus
Når du har set dig selv i øjnene, kigget på dit mindset og fået renset ud i alle de ting, der fortæller dig, at du ikke kan, ikke tør, ikke duer… og alt det andet løgn, vi fortæller os selv, når vi er usikre på egne evner, så er du klar til at kreere dit eget online kursus – stort eller småt – du skal bare i gang!
(Hvis du lige mangler lidt på perfektionisme/mindset-fronten, inden du er klar, har jeg kreeret et gratis kursus til dig. Det findes som hhv. online kursus, info-produkt med download af tekst- og arbejdshæfte og som e-mailkursus. Vælg mellem 3 formater her: Sådan bliver du klar til dit online kursus.
Direkte link til online kurset med tekst- og arbejdshæfter: Sådan bliver du klar til dit online kursus)
Forestil dig
- følelsen, når du har kreeret dit første digitale produkt (kursus, e-bog, skabeloner, lister, vejledning,…)
- hvad det betyder for din virksomhed, når du sælger dit online produkt igen og igen.
Med et online kursus vil du ikke alene kunne dele din viden og hjælpe hundredvis eller tusindvis af kursister og læsere, du vil også få det sjovere end du har det i din nuværende situation:
Du vil få mere tid, meget mindre stress og en sikker indtjening på noget, som du ved en masse om. Du vil kunne hjælpe folk på et helt andet niveau med noget, der er vigtigt for dem og det vil gøre dig glad!
Digitale produkter er det næste skridt og det bliver fedt!
Du kan komme ud af trædemøllen, hvor du sælger al din tid for penge og i stedet få friheden til at sige nej til opgaver og klienter, som du ikke føler er rigtige for dig.
Digitale produkter er perfekte for coaches, konsulenter, eksperter, behandlere og serviceudbydere.
Og de er perfekte i små og store organisationer med f.eks. frivillige, der skal have adgang til viden og retningslinjer.
Det er uhyre billigt at udgive kvalitetskurser og andre digitale info-produkter og det første kan hostes ganske gratis på f.eks. den komplette kursus- og salgsplatform, Thinkific (reklamelink). Alle kan være med!
Sådan kommer du i gang med dit online kursus
Det er meget billigt at producere, sælge og hoste et online kursus og det kræver ikke mange praktiske beslutninger, inden du kan gå i gang. Men der er 3 vigtige beslutninger, som er afgørende for, om dit kursus bliver en succes og du vil nok undre dig over, hvad det er.
Inden du kan gå i gang, skal du beslutte 3 ting:
- Hvilken type kursus du vil lave
- Hvad dit emne skal være
- Hvad dit kursus skal hedde (Titel og underoverskrift)
Det er det.
Når du har truffet de beslutninger, kan du gå i gang.
I mit kursus “Den ultimative guide til dit online kursus”, har jeg tilføjet et modul 0, der hjælper dig igennem hele planlægningen, inden du starter på at kreere dit online kursus.
Det er den absolut hurtigste og mest effektive måde at arbejde på, for når der er styr på opbevaring af filer, udstyr, målgruppe, emne og navn og de bærende beslutninger er taget, går det bare derudad.
Du har din viden, din målgruppe og det, de har brug for at lære. Derefter skal du bare levere dit stof!
Kursustyper – hvilken type er du til?
Der er mange forskellige typer online kurser. Helt generelt kan man tale om 3 hovedtyper, som er veldefinerede og har en naturlig ramme.
Det er:
- Minikurser
Et minikursus er et kort kursus i det, du vil undervise i. I den type kursus skal du give dine kursister tilstrækkelig viden og støtte til at komme i gang. Kurset vil enten give dem en introduktion til et nyt område eller en ny færdighed. Eller hjælpe dem et skridt videre i en proces, der allerede er i gang. Efter gennemført kursus har kursisten basale færdigheder nok til at fortsætte på egen hånd… eller tage det næste kursus.
- Spotlight kurser
Det er undervisning i én helt specifik ting, inden for et felt, som dine kursister allerede ved noget om. Det er en kursustype, hvor man fokuserer på én særlig detalje eller ét specifikt underemne. Kursisterne vil efter kurset have en færdighed på et højt og specialiseret niveau.
- Flagskibskurser
Det er store altomfattende kurser, der har det hele med. De er specifikke og detaljerede og de omfatter hele processen fra begyndelse til slutning. De giver kursisten en helt ny viden og flytter personen til et nyt færdighedsniveau med grundig viden om emnet.
De 2 første kursustyper er som regel små, korte kurser, mens den tredje type er store kurser med mange moduler og lektioner.
Jeg vil til enhver tid anbefale dig at starte med et minikursus eller spotlight kursus og begrundelsen er, at du skal have noget erfaring, inden du bruger måneder på at udarbejde et flagskibskursus.
Der er bare så mange kedelige eksempler på, at ”flagskibene sejler den forkerte vej” med risiko for, at du får et alvorligt knæk i lyst og motivation, når det ikke går, som du havde håbet.
Et minikursus kan laves på en weekend. Der er ikke noget at miste.
Du kommer hele processen igennem og hvis kurset ikke er blevet helt, som du ønsker det, er det let at ændre. Hvis du ikke vil sælge det, kan du altid bruge det som en luksus freebie, der kan tiltrække potentielle kursister til din e-mailliste.
Hvilken type kursus vil du i gang med?
Hvad vil være et godt match mellem dine kommende kursisters behov og dig (din viden og det, du gerne vil undervise i)?
Der er stor forskel på, hvad der appellerer til hvem og når du skal beslutte dig for, hvilken type kursus, du vil lave og hvordan du vil strukturere det, kræver det nogle overvejelser, som f.eks.:
- Er dine potentielle kursister vant til at modtage undervisning?
- Er de vant til selvstudie, som online undervisning er?
- Har de it-udfordringer?
Der er fordele og ulemper ved alle kursustyper og det afgørende er primært hvilken målgruppe, du henvender dig til, hvor din ekspertise ligger og hvad dine kursister efterspørger.
Hent guiden herunder, hvor jeg hjælper dig igennem de 3 beslutninger:
- Hvilken type kursus vil du kreere?
- Hvad skal det handle om?
- Hvad skal det hedde?
Hent guiden “Kick off til dit eget online kursus” her og kom i gang med det samme!
Der er mere hjælp at hente
Jeg vil gerne invitere dig indenfor i vores gratis minikursus.
I kurset bruger jeg ord som “kunde” og “sælge”, men jeg kunne lige så godt have sagt “publikum” og “formidle”, for alle – selvstændige, ansatte, NGO'ere – kan med fordel bruge online kurser og digitale infoprodukter til at formidler viden på en spændende og inspirerende måde til deres målgrupper.
Sådan bliver du klar til dit online kursus
Minikursus, der består af 5 minilektioner med arbejdsark, som hjælper dig med at finde ud af, hvad der stopper dig i at kreere dit eget lille online kursus.
Gå til kurset 👉🏻