Køber folk dit onlinekursus?

Hvis du ikke har det salg, du drømmer om, så kan det jo skyldes mange ting. Det kan skyldes, at du ingen e-mailliste har (hvilket også gælder, hvis du ikke holder den i gang!), at dit brand ikke er kendt, at ingen deler dit indhold, men sikkert er det, at du ikke leverer content, der driver salg.

Det er virkelig træls at høre, især hvis du slider med at skrive nyhedsbreve, lave opdateringer på sociale medier, skrive blogposts og faktisk kan se på Google, at der er masser af trafik på din side. Problemet er bare, at trafik i sig selv ikke sælger. Du kan sagtens indsætte søgeord og skrive smarte overskrifter, som tiltrækker mange læsere, men hvis det ikke er de rigtige, fordi dit indhold ikke matcher din virksomhed og det, du tilbyder dine kunder, så køber de ingenting.

Ved du, hvornår folk er klar til at købe dit onlinekursus? Det er de, når de ..

  1. ved, at de har et problem og at det problem koster dem noget. Det kan være tid, penge, humør, sundhed, indflydelse, …
  2. længes efter at få løst det problem
  3. opdager, at der findes løsninger!
  4. indser, at de skal vælge en løsning
  5. bliver overbeviste om, at DIN løsning er den rigtige for dem og at deres antagelse, tvivl eller frygt er grundløs… eller i det mindste kan håndteres

Har du det ikke lige sådan, når du køber noget? Hvad som helst? Jeg har ihvertfald!

De har forskellige spørgsmål og overvejelser undervejs i processen

Du skal tilbyde dem de svar, der matcher de forskellige trin på kunderejsen, som vi her kan inddele i 3 store grupper, nemlig:

  1. Bevidst om problemet
  2. Overvejer løsninger
  3. Tager en beslutning

Din opgave er at levere svar på de spørgsmål, dine potentielle kunder har undervejs på kunderejsen, der går gennem de 3 grupper.

I gruppe 1 skal dine svar handle om HVAD? og HVORFOR?

Folk, der befinder sig i den gruppe, har lige opdaget eller er ved at opdage problemet. De er måske generte over at indrømme, at de har problemet eller at de ikke ved noget som helst om emnet. De prøver at læse, se, lytte sig til så megen info om emnet som muligt og det er på deres radar, når der kommer et opslag rullende i deres nyhedsfeed. Så det, du skal levere til folk i begyndelsesfasen, er materiale, der adresserer problemet – også gerne, hvad der kan gå galt, for ”lidelse” slår hårdere end ”ønske”, når du skal fange folks opmærksomhed.

Overskrifter til dine artikler og freebies:

  1. Hvad er [emnet]?
  2. Hvad betyder [et grundlæggende begreb]?
  3. Hvorfor skal jeg stoppe med at [en fejl, der er forbundet med emnet]?
  4. Hvorfor er det vigtigt at bruge [emnet]?

I gruppe 2 skal dine svar handle om HVORDAN?

I næste stadie, hvor folk er i gang med at undersøge mulighederne og overvejer din løsning, skal du levere livliner, der hjælper dem ”i land”. Livliner, der fortæller dem, hvordan de kan løse deres problem.

Giv dem nogle hurtige sejre ved at hjælpe dem videre med trin-for-trin artikler og Sådan gør du-guides. Hjælp dem med at implementere strategier, som f.eks. er første trin i det, de sandsynligvis ønsker at købe af dig senere.

Overskrifter til dine artikler og freebies:

  1. Hvordan kommer jeg i gang med [emnet]?
  2. Hvilke værktøjer skal jeg bruge til at [det, der løser et problem eller aspekt af emnet]?
  3. Hvordan implementerer jeg [en opgave eller et aspekt af emnet]?
  4. Hvordan kommer jeg rundt om [en opgave eller et aspekt af emnet]?

I gruppe 3 skal dine svar handle om resultatet!

I den sidste fase, hvor dine potentielle kunder træffer deres beslutning, har de en klar forståelse af deres udfordring. De kender din løsning. De ved, hvordan din løsning eller metode passer ind i deres liv, forretning, behov og de er klar til at købe. De kan tydeligt se, hvordan din løsning kan hjælpe og de vil gerne have den transformation nu.
Transformationen kan være:

  • Tidsbesparende
  • Flere positive resultater
  • Færre negative resultater
  • At det bliver lettere
  • At man kommer i gang med noget

I denne gruppe er det resultatet, du skal koncentrere dig om.

Du skal få dem til at se lyset i den anden ende! De skal vide, hvilke muligheder, de har hos dig. De skal vide, hvordan din løsning adskiller sig fra de andre løsninger på markedet. Dine svar skal her øge deres lyst til at vælge netop din løsning. Den lyst gør det nemt for dem at sige JA TAK!

Overskrifter til dine artikler og freebies:

  1. Hvordan kan jeg få mere af [det ønskede resultat]?
  2. Hvad skal jeg sikre mig for at få [det ønskede resultat]?
  3. Hvad går jeg glip af at få [det ønskede resultat]?

Næste skridt

For at få overblikket og henvende dig på den helt rigtige måde til dine potentielle kunder, skal du vide, hvem de er, hvad deres problem er, have styr på dine content ideer og få dem udarbejdet og udgivet.

Du skal derfor udarbejde:

  • Din ideelle kundepersona
  • En ide-proces og et system til at opsamle dine ideer – især de ideer, der ikke skal bruges lige nu
  • En content-kalender med planlægning, udarbejdelse og udgivelse af dit materiale, så tingene passer sammen og bliver gjort

Skriv til de læsere, der gerne vil købe noget af dig

Inden du skriver et eneste ord, så spørg dig selv, om det vil skabe trafik og få de læsere ind på din side, som har lyst og mulighed for at købe det, du sælger.

IMPLEMENTERINGSKURSUS

Fra NYbegynder til Thinkific PRO

Bliv guidet igennem hele opsætningen af din egen kursusplatform på Thinkific med korte demo-videoer, tjeklister, guides og procedureark til de tilbagevendende opgaver.