Begræns billedteksten i dine FB annoncer.

En af de største frustrationer som annoncør på Facebook er afvisning af annoncer. De bliver afvist, når de overtræder Facebooks regler. Det kan være et kompliceret studie, men reglerne vedr. billeder og tekstoverlejring er ret ligetil.

Tidligere havde Facebook en tekstregel (20% reglen), der afviste alle annoncebilleder, der indeholdt mere end 20% tekst, altså når teksten dækkede mere end en femtedel af billedet.
Det har de (tilsyneladende) lempet på, men reglen lever stadig. Nu tillader de mere end 20% – til gengæld bliver annoncen dyrere og kommer derfor ikke ud til helt så mange.

DERFOR gælder max. 20% stadig!

Du kommer til at betale meget mere pr. visning af din annonce, hvis Facebook ikke giver dig den grønne markering (Billedtekst: OK) og dermed bliver dit budget hurtigere brugt.

Det er ikke godt!

Du annoncerer, fordi du gerne vil ud til din målgruppe. Du vil gerne ud til så mange som muligt, så billigt som muligt. Derfor skal du selvfølgelig ikke betale 2-3-4 gange mere end nødvendigt!

Og derfor skal du ALDRIG udfordre Facebook med dine billedtekster.

Du kan teste dine billeder i Facebooks eget tekstoverlejringsværktøj ”Kontrol af billedtekst værktøj” eller lave dit eget måleredskab i f.eks. Canva, for det vil spare dig for irritation og tidsspilde – og ikke mindst annoncekroner.

Hvad betyder for ”meget billedtekst”?

Tekst på dit annoncebillede omfatter tekst, der er overlejret på et billede eller en illustration, tekstbaserede logoer eller vandmærker, der anvendes i et annoncebillede.

Det omfatter også tekst på billeder, der bruges i videoer, som coverbilleder og profilbilleder på promoverede sider.

Det omfatter med andre ord ALLE bogstaver.

Jeg har fået et annoncebillede afvist med bogstavlignende krusseduller. Facebook vil ikke have annoncebilleder med meget tekst, fordi den slags billeder ”giver personer på Facebook en oplevelse af dårligere kvalitet”.

Der er undtagelser.

Facebook accepterer nogle annoncebilleder af f.eks. bog-, magasin- og avisforsider, produktbilleder, spil og begivenheder.

Du finder eksempler på de undtagelser her

Billeder med mindre end 20% tekst er de mest effektive.

Din annonce skal ud, så ret dig efter reglerne, ellers kommer du til at betale for en annonce, der ikke får den rækkevidde, du ønsker og det er penge ud ad vinduet.

Hvis din annonce ikke bliver godkendt, modtager du en e-mail fra Facebook med begrundelsen for afvisningen og ud fra den besked, kan du vælge, om du vil ændre annoncen eller appellere.

Hvis du mener, at Facebook fejlagtigt har afvist din annonce (fordi den lever op til deres annonceringspolitik), kan du appellere beslutningen ved hjælp af denne formular.

Hvis du ikke kan undvære en bestemt tekst på dit billede, så …

  • brug en mindre skriftstørrelse
  • formuler sætningen skarpere med færre ord
  • sørg for, at der ikke er områder på selve billedet, som Facebook opfatter som tekst. Det kan være et tastatur(!), et skilt, en facade,…

God vind med dine Facebook/Instagram annoncer!

På glædeligt gensyn i næste uge

LÆR DET PÅ EN TIME

Kom godt i gang med Facebook annoncer.

Bliv guidet igennem opsætningen af din Facebook kampagne med 8 korte videoer og PDF guide.
Plus en annonceudgiftsberegner med videovejledning.