9 trin til et forrygende online kursus
At skabe en online kursus er ikke længere noget, som kun særligt tjekkede virksomheder har. Det er en nødvendigt for enhver, der vil markere sig som ekspert på sit felt. Det er ikke nok at fortælle dine potentielle kunder, at de kan stole på dig – du skal bevise det. Og hvilken bedre måde at vise din ekspertise end ved at dele din viden gennem et online kursus?
Når du tilbyder undervisning i dit emne offentligt, viser du ikke kun, at du har styr på dit stof, men også at du er dygtig til det, du gør, og at du er en autoritet inden for dit område.
Derfor er det at oprette et kursus, som du kan sælge eller forære væk, blevet en essentiel del af værktøjskassen for enhver iværksætter eller fagekspert. Det fungerer som både en hjemmeside og et digitalt visitkort. Ved at omsætte din gennemtestede brancheviden til et lead-genererende, indtægtsskabende og indflydelsesrigt online kursus, kan du dele dine værdifulde færdigheder med dine kunder/klienter og samtidig skalere din virksomhed.
I denne artikelserie vil jeg guide dig gennem de 9 trin til at skabe et online kursus, så du kan få din kursusvirksomhed op at køre. De inkluderer:
- Vælg det perfekte kursusemne – Sørg for at vælge en kursusidé, som dine kunder/klienter efterspørger
- Skab overbevisende læringsresultater
- Strukturer dine moduler og kursusplan
- Vælg de mest engagerende og effektive leveringsmetoder for hver lektion
- Producer dit online kursus: optagelse, indspilning og redigering
- Opsæt din online skole … og her vælger jeg Thinkific
- Fastlæg din pris
- Lancér dit kursus og markedsfør det
- Byg et fællesskab
Nu har du de vigtigste punkter i processen mod et kursus, der sælger. Lad os dykke ned og se nærmere på punkt 1 med det samme:
1. Vælg det perfekte kursusemne
Du er specialisten og du skal nu grundigt overveje, hvad du kan formidle, som vil være værdifuldt for andre.
Du ved, hvem dine ideelle kunder er og du ved, at de står og venter på din løsning af deres problem eller udfordring. Nu skal du i gang med at dykke med i din egen viden og få valgt det ud, som vil hjælpe dem. De skal ikke lære alt, hvad du ved. Du er eksperten. De skal kun lære det, de har brug for at vide, for at komme videre.
Det kan være, at du
- allerede formidler viden i form af foredrag eller oplæg og derfor har en helt sikker forestilling om, hvad og hvordan du vil undervise online.
- aldrig har undervist eller holdt oplæg, men som ekspert har du dagligt formidlet viden alligevel og du ved, hvad det er dine kunder og klienter efterspørger.
Sådan gør du
Du finder dit emne og din vinkel ved at svare på spørgsmålet:
Hvordan kan du hjælpe folk med at løse eller lette et problem?
Det kan hjælpe dig at tænke over, hvilke spørgsmål, du dagligt besvarer. De svar kan du omdanne til et informationsprodukt.
Eller er der måske en vejledning, du giver igen og igen? Den kan du lave om et digitalt produkt, hvor du samtidig kan forklarer, HVORFOR det er vigtigt og hvilke fordele, det har at følge vejledningen.
Har du en rutine, proces eller forløb, som andre kunne have glæde af at kende? Så er det også en nem måde at komme i gang med et informationsprodukt på, for du kender processen ud og ind, og du ved, det virker og har helt sikkert noget materiale, du kan bruge.
Du skal tænke på, hvordan dit kursus kan supplere din forretning. Du skal lave et digitalt informationsprodukt, der støtter dig og det, du sælger. Hvis du f.eks. laver fiskestænger, skal du selvfølgelig ikke lære folk at lave de samme fiskestænger.
Du skal lære dem
- hvordan de bruger din fiskestang
- hvorfor din fiskestang er den bedste på markedet
- hvordan man tilbereder den kæmpe laks, man har fanget med din fantastiske fiskestang.
Så tænk over, hvad du gerne vil lære folk, nemlig noget der gavner dem – løser et problem, de har her og nu og som supplerer dine produkter eller ydelser.
Pas på – Lav ikke denne fejl
Den største fejl, du kan begå med dit kursus og informationsprodukter helt generelt, er at tro, at dine kunder vil købe din viden! Det vil de ikke! De er ikke interesseret i at vide alt, hvad du ved. Husk du er ekspert.
De vil have en løsning på et problem. De vil have et resultat. Så dit produkt skal tilbyde fordele, resultater, løsninger og/eller lindring. Derfor skal du identificere dine kunders behov, inden du beslutter dig for, hvad du skal lave. Du skal skabe en løsning på et eksakt problem, så dine kunder får et resultat ud af det. Det er det resultat, de vil købe.
Få hjælp af ChatGPT
Det er blevet betydeligt lettere at ramme plet med dine kursusidéer takket være muligheden for at bruge kunstig intelligens (AI) som en aktiv del af idégenereringsprocessen. AI kan fungere som en digital sparringspartner, der udvider dine kreative horisonter og hjælper dig med at udforske nye vinkler og perspektiver, du måske ikke selv havde overvejet.
Det fascinerende ved at bruge AI i udviklingen af dit online kursus er, hvordan det kan accelerere brainstormingsfasen. AI kan foreslå koncepter, indhold og strukturer. Det sparer dig for (rigtig meget) tid og energi, som du ellers skulle have brugt på research og idéudvikling.
Det er dog vigtigt at nævne, at mens AI åbner op for et univers af muligheder, kommer det også med sine begrænsninger.
Algoritmerne bag AI har en indbygget bias, som vi altid skal være ekstremt opmærksomme på. Dette bias kan komme til udtryk i de forslag, AI genererer og vi kan derfor ikke bruge AI's forslag ukritisk. Vi skal altid kontrollere, vurdere og justere det indhold, AI foreslår, for at sikre, at det afspejler de værdier og præcist det, vi ønsker at formidle gennem vores kursus.
At bruge AI som en del af processen betyder derfor ikke, at du bare skal slå hjernen fra. Tværtimod. Du skal være endnu mere opmærksom og kritisk over for de svar, den giver dig. Når det er sagt, kan korrekt anvendelse af AI uden tvivl berige udviklingen af dit kursus med overraskende og nyskabende ideer, som kan gøre dit kursus endnu bedre en du selv ville have formået. Det handler om at finde den rette balance mellem at udnytte AI's potentiale og samtidig forblive kritisk og bevidst om de begrænsninger, teknologien har.
2. Skab magnetiske og overbevisende læringsresultater
For at skabe et kursus, der virkelig fænger og fastholder deltagernes interesse, er det afgørende at definere klare, magnetiske og overbevisende læringsresultater. Start med at spørge dig selv: Hvad vil jeg have, at mine deltagere skal kunne efter kurset? Vær specifik og målbar i dine mål. Dette vil ikke alene guide din kursusudvikling men også kommunikere værdien af dit kursus til potentielle deltagere. Husk, at dine læringsresultater er dit løfte til dine deltagere – et løfte om transformation og værdi.
3. Strukturér dine moduler og kursusplan
En velstruktureret kursusplan er rygraden i dit online kursus. Det handler om at opdele dit kursusindhold i logiske moduler eller kapitler, der gradvist bygger videre på hinanden. Overvej, hvordan du kan bryde dit emne ned i mindre, fordøjelige dele, der leder dine deltagere gennem en læringsrejse. En god struktur hjælper med at holde dine deltagere engagerede og motiverede hele vejen igennem.
4. Find de mest engagerende og effektive leveringsmetoder for hver lektion
Der er et utallige måder at levere kursusindhold på. Vælg de metoder, der bedst formidler dit budskab og engagerer dine deltagere. Dette kan variere fra video- og lydlektioner til interaktive quizzer og opgaver. Tænk på din målgruppe og hvad der vil ræsonnere bedst med dem. Variation vil også være med til at holde kurset dynamisk og interessant.
5. Producer dit online kursus: optagelse, indspilning og redigering
Når du går i gang med at producere dit kursus bliver din vision til virkelighed. Det er en spændende proces, som kan være en tidssluger. Vær grundig og gør dit bedste, men slå perfektionisten fra. Du kan altid komme tilbage og rette eller ændre noget, hvis du synes. Fokusér selvfølgelig på kvaliteten af dine videoer og lydoptagelser, så din lyd bliver god og din billedkvalitet skarp. Det gør en stor forskel på det endelige resultat. Overvej redigeringen af dit materiale; en strømlinet og professionel præsentation øger værdien af dit kursus. Husk, at din præsentation reflekterer din professionalisme og ekspertise, men lad være med at fortabe dig i små detaljer, der i virkeligheden ikke betyder noget og som blot æder din tid. I sidste ende er det netop pga. folks manglende evne til at sige: “Nu er det godt nok til udgivelse”, at mange kurser aldrig bliver udgivet.
6. Opsæt din kursusplatform
Din kursusplatform er dit kursus' hjem. Vælg en platform, der understøtter dine behov og giver en brugervenlig oplevelse for dine deltagere.
Overvej funktioner som betalingsintegration, brugervenlighed for dig og dine kursister og de design- og tilpasningsmuligheder, du gerne vil have. Din online kursusplatform skal ikke kun være funktionel, men også indbydende og repræsentativ for dit brand.
Vi anbefaler Thinkific af alle de ovennævnte grunde og har lavet en gratis demo af de forskellige muligheder på platformen. Du finder den her
7. Fastlæg din prisstruktur
Prissætning af dit kursus kan være en udfordring, men det er vigtigt at finde en balance, der afspejler dit kursus' værdi og samtidig er tilgængelig for din målgruppe.
Overvej forskellige prisstrategier, såsom engangsbetalinger, abonnementer eller tilbyd, at betalingen kan deles op i 2 eller flere rater. Du kan også vælge at tilbyde forskellige niveauer af adgang og støtte og på den måde arbejde med forskellige priser.
8. Lancér dit kursus og markedsfør det
En vellykket lancering kræver en gennemtænkt markedsføringsstrategi. Brug dit netværk, sociale medier, e-mail marketing og andre kanaler til at sprede ordet. Overvej også partnerskaber eller affiliate marketing for at udvide din rækkevidde. Husk, at din lancering er en begivenhed – gør den spændende og tiltrækkende for potentielle deltagere.
9. Byg dit fællesskab
Et stærkt fællesskab kan tilføje enorm værdi til dit online kursus. Det giver deltagere mulighed for at netværke, dele erfaringer og lære af hinanden. Overvej at skabe fora, live Q&A-sessioner eller gruppeworkshops, hvor dine deltagere kan interagere. Et engageret fællesskab vil være meget værdifuld og bidrage til udbredelse og dermed salg til personer, du måske ellers ikke ville komme ud til.
Vil DU HAVE HJÆLP TIL AT KOMME I GANG?