Hvad er online business?

Online business er ikke din hjemmeside.
Det er ikke din e-mailliste.
Det er ikke dit engagement på sociale medier.
Det er ikke dine produkter.

Online business er kunder i butikken.

Du driver online business, når du med succes markedsfører dine produkter og services, så du tiltrækker kunder og klienter til det, du sælger i din virksomhed.

Og rent faktisk sælger det.

Igen og igen.

Det kommer ikke af sig selv.
For at det sker, skal du have en salgstragt (=funnel).

Sådan fungerer en salgstragt

Den kan være stor og omfattende eller lille og enstrenget:

Din salgstragt begynder, når du tiltrækker en person. Det kan en, der kender til dig i forvejen eller være fremmed, der ikke kender til dig og dit tilbud, men som er din ideelle kunde.

Du tiltrækker dem, når de falder over din annonce, din hjemmeside/blog, et opslag på sociale medier, et godt tilbud, googler et søgeord, som du bruger (SEO) og som derfor viser netop dit tilbud frem foran den rette køber. Du kan tiltrække dem på alle mulige måder – også udenfor den digitale verden.

De henter måske en freebie her på dette niveau og ryger dermed på din e-mailliste.

De undersøger dig. De spørger rundt om dig i diverse grupper. De læser om dig på din hjemmeside, i anmeldelser, følger dig på sociale medier, osv.

De får tillid til dig.

Du giver dem kontinuerligt noget, de kan bruge. Det kan være information, underholdning, hjælp til at løse noget via en freebie, via content på din blog, foredrag, video, lydfil, nyhedsbrev, webinar, …

Mange af dem er nu blevet abonnenter. De har givet dig deres e-mail til gengæld for noget, de gerne vil have. Og det er et meget vigtigt trin.

Du kan nemlig tale direkte til dine abonnenter – eller en bestemt gruppe af dine abonnenter – når det passer dig om hvad, der passer dig.

Det er derfor din e-mailliste er så vigtig at få bygget op. Via dine mails taler du med et publikum, der allerede har vist dig og din ”stemme” interesse.
De lærer dig endnu bedre at kende og jeres bekendtskab styrkes. Det er også derfor, at du ikke skal græde over de personer, der melder sig fra din liste.

De er ikke det rigtige match for din forretning. De ligger blot og fylder på listen, læser aldrig dine mails og køber intet.
Dem er vi ikke interesserede i. Vi har en online forretning. Vi gør det, vi gør, for at tjene penge – ellers er det ingen forretning, så er det bare en hobby. Det betyder ikke, at vi ikke brænder for det, vi gør. Vi vil bare ikke gøre det gratis.

Længden af denne fase, hvor dine abonnenter og følgere får mere og mere tillid til dig, er meget forskellige fra person til person. Det kan tage ét minut eller et år. Det er meget forskelligt, hvor hurtigt folk beslutter sig. Det kan være, at de ikke har brug for dit produkt eller ydelser lige nu. Det betyder ikke, at du ikke vil være deres førstevalg, når behovet opstår.

Når man ser en salgstragt, så illustreres den ofte som en alm. tragt, der er bred foroven og smal forneden.

Og billedet er ikke korrekt, for det er ikke sådan, at alt, hvad det ”hældes” i tragten, kommer ud i bunden – desværre.

Folk kan smutte ud alle vegne. De kan have nok så meget tillid til dig, men alligevel springe fra, når varerne ligger i indkøbskurven – af mange forskellige grunde…

Det, du kan gøre, er at blive ved. Konsistens, plan og system er ordene, der sikker din forretning.

Billedet af tragten og indsnævringen skal illustrere, at nogen sorteres fra undervejs. Ikke alle kommer ud nede i bunden som kunder, tilfredse kunder og tilbagevendende kunder. Det ved vi alle og det er betingelsen. Vi kan ikke tilfredsstille alle. Vores tilbud appellerer ikke til alle og dem det appellerer til, er ikke nødvendigvis klar til at hoppe på.

(Jeg synes en guldgraversi er et meget bedre billede. Der kommer en masse potentielle kunder ned i sien, vi ryster den (leverer god, konsistent markedsføring og content) og flere og flere guldstykker viser sig, men lad os holde fast i tragtbilledet!)

Det er Online business

For at få den tragt til at virke, er der mange områder, der kræver din opmærksomhed og som skal spille sammen. Det kan brydes ned i emner og det kommer artiklerne her på bloggen til at handle om resten af året.

Så dagens tekst 🙂 er indledningen..

til en serie om elementerne i online business, nemlig alle de dele, der skaber konvertering og får din online business til at fungere optimalt!

Jeg har lavet en lille video indledning også, hvor jeg giver eksempler på 2 tragte eller funnels (de 2 ord bruges i flæng). Se den her:

De kommende 8 tirsdage skal derfor handle om de enkelte dele i online business; om hvordan de spiller sammen og hvordan det hele automatiseres, så du har en velfungerende salgstragt og dermed succes med din online business:

2. Om spørgeundersøgelser og research af dit marked. Om at finde dine ideelle kunder og validere din ide.

3. Om din hjemmeside og hvad den skal kunne. Inkl. tilmeldingsformularer, landingssider og freebies [udkommer tirsdag, d. 19. nov.]

4. Om e-mail marketing, autosvar, sekvenser og nyhedsmails [udkommer tirsdag, d. 26. nov.]

5. Om SEO, Google Analytics, Facebook pixel – alt det, der skal til for, at du kan “se, hvordan det går” [udkommer tirsdag, d. 3. dec.]

6. Sociale medier. Engagement og annoncering [udkommer tirsdag, d. 10. dec.]

7. Automatiseringer og produktivitet [udkommer tirsdag, d. 17. dec.]

8. Dit produkt og content – indhold på din hjemmeside, blog, nyhedsbrev, … [udkommer tirsdag, d. 24. dec.]

9. Målsætning, struktur og planlægning [udkommer tirsdag, d. 31. dec.]

 På glædeligt gensyn i næste uge!

PS. Julegaven til vores abonnenter er hele serien (alle 9 artikler) samlet i en PDF med links og skrivebare felter til dine noter.
Den kommer med nyhedsbrevet juleaftensaftensdag, så hvis du ikke allerede er tilmeldt vores liste, så er her en god grund til det.
Du vil også være den første til at få nyheder om workshops og kurser om online business.

Har du brug for hjælp?

Jeg kan tilbyde dig hjælp i form af klippekort, pakkeløsninger, månedlig tilbagevendende service og coaching.

Avada temaet er selvfølgelig inkluderet i vores WordPress pakker. Du får ikke ekstra udgifter til det.