Derfor skal du lave Spørgeundersøgelser/research af dit marked
I denne uge skal vi se på det, der sker, inden folk bliver ”trukket ind i din salgstragt”.
Inden det sker, skal hele grundlaget for din virksomhed og dit salg være på plads, nemlig:
- Hvem er du? Din passion, medfødte talenter og viden.
- Hvem er din målgruppe?
- Er de interesseret i det produkt, du overvejer at sælge til dem?
Mange drømmer om at blive selvstændige med online virksomhed. Arbejde hjemmefra som soloselvstændig, arbejde sammen med andre selvstændige på freelance basis eller måske være selvstændig med et par medarbejdere. Det kan være som bloggere, online kursus udbydere eller leverandør af diverse online tjenester.
Hvis drømmen er på linje med det, din målgruppe ønsker sig (og du kan nå ud til dem), går det godt.
Hvis det, du drømmer om, ikke resonerer med et behov eller ønske hos din målgruppe, så bliver det et flop.
I teorien er det ret enkelt:
- Definer din målgruppe
- Forstå deres presserende behov og dybe/stærke ønsker
- Find ud af, hvad der er det vigtigste resultat, som dine kunder opnår, når de arbejder med dig/køber af dig
- Afdæk og demonstrer fordelene ved dit tilbud
- Tiltræk dem med gratis materiale og betalte annoncer
- Få dem på din e-mailliste og brug retargeting
- Sælg til dem
- Mål og optimer din salgstragt med Google Analytics, SEO og andre analyseværktøjer.
Det er teorien 🙂
I denne artikel hopper jeg let hen over, hvem du er og hvordan du identificerer din niche og din målgruppe og går direkte til, hvordan du finder ud af, hvad de vil købe af dig.
Tips: Når du skal vælge niche og målgruppe, så overvej, om du vil være en stor fisk i en lille sø (niche) eller en lille bitte fisk i en kæmpe sø (stort marked).
Hvordan finder du ud af, hvad de vil have? Du spørger dem!
Ved at spørge dem finder du helt præcist ud af, hvad din målgruppe ønsker og hvad, der får dem til at slå til.
Du skal identificere dine ideelle kunders (din målgruppe) behov og ønsker, for det er din målgruppes presserende behov og stærke ønsker, der får dem til at søge efter dig og dine produkter/ydelser.
Derfor er det så vigtigt at kunne identificere og adressere dem, når de søger efter hjælp, for ellers vil du gå glip af mulighed for at hjælpe dem = sælge til dem.
Du skal tilbyde det, dine potentielle kunder gerne vil købe – ikke det, som du gerne vil sælge eller som du synes, de skulle eller burde købe.
Du skal være i stand til at se på dine produkter og ydelser fra dine potentielle kunders perspektiv. Og det kan du, når du kender til deres presserende behov og stærke ønsker.
Dine kunders presserende behov er de ting/ydelser, de skal have omgående. Det er som regel et presserende problem – noget, de meget gerne vil væk fra.
Deres stærke ønsker er derimod de ting, som de kan vente på. Det er ting, som de ønsker i fremtiden. Dine potentielle kunder vil selvfølgelig gerne have deres stærke ønske opfyldt lige nu, men de kan sagtens se sig selv bevæge sig hen mod opfyldelsen af de ønsker.
Du skal bruge spørgeundersøgelser strategisk og på den måde få værdifulde oplysninger om dit publikum, som de ikke engang ved, at de giver dig.
Du får et godt kendskab til dem…
Resultater fra spørgeundersøgelser giver dig et godt og grundigt kendskab til dit marked og ikke mindst et grundigt kendskab til deres ”sprog”.
Spørgeundersøgelser fører til bedre content, bedre produktbeskrivelser og -tilbud og i sidste ende øget indtjening og vækst i din virksomhed, fordi du kan levere det, dit publikum gerne vil have.
Der er ikke noget, der virker stærkere i en markedsføring end at have en indgående forståelse af sine kunders smertepunkter/presserende behov og stærke ønsker.
Spørgeundersøgelser er et utrolig nyttigt værktøj til alt lige fra idegenerering, udvikling af ideelle kundepersonas til udvikling af nye produkter og ydelser og endda til at finde ud af, hvad ting må koste.
Derfor bør spørgeundersøgelser være en grundlæggende del af din virksomhed, som kan guide dig til de bedste tekster og måder at markedsføre og sælge til dit publikum.
Sådan udarbejder du din spørgeundersøgelse
Du kan udarbejde din spørgeundersøgelse ganske gratis i
- Google Analyse https://docs.google.com/forms/u/0/
- Typeform https://www.typeform.com/
- SurveyMonkey https://www.surveymonkey.com/
- Surveygizmo https://www.surveygizmo.com/plans-pricing/
- Crowdsignal https://crowdsignal.com/pricing/
Og mange andre software. Jeg bruger Google analyse og Typeform i Online akademiet.
Jeg vil gerne vise dig, hvordan du gør,
så her er er en kort video om oprettelse af spørgeundersøgelse i Google Analyse:
Serien om Online business handler om de enkelte dele i online business; om hvordan de spiller sammen og hvordan det hele automatiseres, så du har en velfungerende salgstragt og dermed succes med din online business:
- Hvad er online business og hvordan fungerer salgstragten?
- Om spørgeundersøgelser og research af dit marked. Om at finde dine ideelle kunder og validere din ide.[Dette indlæg]
- Om din hjemmeside og hvad den skal kunne. Inkl. tilmeldingsformularer, landingssider og freebies
- Om e-mail marketing, autosvar, sekvenser og nyhedsmails
- Om SEO, Google Analytics, Facebook pixel – alt det, der skal til for, at du kan “se, hvordan det går”
- Sociale medier. Engagement og annoncering
- Automatiseringer og produktivitet
- Dit produkt og content – indhold på din hjemmeside, blog, nyhedsbrev, …
- Målsætning, struktur og planlægning
Sælg til dit publikum.
Sådan tilbyder du de rigtige produkter til dit publikum hver gang.”
Gratis minikursus til dig, der bøvler med at få gang i din online business eller skal til at begynde at sælge produkter eller ydelser.
Kurset består af 4 korte lektioner, et resumé og 2 mini teori-lektioner.
Jeg har et par spørgsmål til dig, inden du starter og lige efter lektionerne, som jeg håber, du vil besvare.
Din mening betyder nemlig rigtig meget. 🙂