Emails er den direkte adgang til dine kunder

E-mailmarketing er den billigste og mest direkte måde, du kan markedsføre dig på.

Du kan skrive direkte og målrettet til dine abonnenter præcis, når du vil. Intet står imellem jer og det er et stort privilegium, som du skal behandle med respekt. Det er ikke en selvfølge, at du har lov til at bruge plads i deres indbakke, har mulighed for at tale direkte til dem og du kan blive valgt fra når som helst.

Din mail ligger der i indbakken blandt hundredvis af andre mails fra kolleger, myndigheder, venner, virksomheder, kursusudbydere, invitationer, notifikationer, tilbud på tøj, sko, rejser og hvad vi nu ellers falder over og tilmelder os.

Der – midt i alt det virvar – ligger mailen fra dig og hvis den ikke er relevant, bliver den slettet eller sprunget over.

Din emnelinje har ét eneste formål:

At få folk til at åbne din mail lige nu.

Den skal vække en følelse: nysgerrighed, spænding, overraskelse, forventning eller frygt. Hvis din emnelinje ikke vækker én af de følelser, bliver den med stor sandsynlighed sprunget over eller slettet.

Dine abonnenter skimmer deres indbakker for at tjekke, om der er kommet noget, de skal (eller har lyst til) at forholde sig til og for at slette fyld.

Vi sletter e-mails på livet løs. Det er vi nødt til.

Vi kan ikke forholde os til alle de mails, der kommer hver dag og det kan meget vel være, at dine mails ankommer – glade og fulde af håb – bare for at blive mødt af en tommel- eller pegefinger, der sletter dem.

Derfor er din emnelinje så vigtig. Den skal levere, for den er liv eller død for din e-mail – HVER gang.

Den har en lille hjælper. Det er Pre-headeren (den tekst, der står efter emnelinjen, som man kan se i indbakken) og den er lige så vigtig som emnelinjen. Den understøtter og uddyber emnelinjens budskab og øger dermed interessen.

Om du skal benytte dine abonnenters navn i emnefeltet, er svært at svare generelt på.

Det øger åbningsraten, men det øger med garanti også afmeldingsraten, for mange vil føle, at du overskrider en privatlivsgrænse.

Hvis de føler sig intimiderede, framelder de sig omgående.
Hvis de kender dig som f.eks. behandler, så kan du sagtens bruge fornavn i emnefeltet uden risiko, men hvis de bare har hentet en freebie og i øvrigt ikke kender dig, så er det ikke en god ide.

Du kan til gengæld sagtens bruge et navn eller f.eks. en titel på en anden (fiktiv) person i din emnelinje.

Eks.:
Se her, hvad Susanne mente om det! 
Det havde mekaniker Ole aldrig set før…

Den slags emnelinjer øger også åbningsraten, men ikke afmeldingsraten.
De går ikke for tæt på os, men appellerer til vores nysgerrighed og til vores interesse i at høre noget om andre mennesker.

Meningen med din e-mailliste

E-mailmarkedsføring handler om at overtale folk til at klikke og købe dine produkter og ydelser.

Når du sender gode, regelmæssige mails ud til din liste, så holder du for det første, hvad du lover dem og for det andet vedligeholder du deres kendskab til dig og deres interesse i abonnementet.

Du dræber ganske enkelt din liste, hvis du ikke sender mails ud med jævne mellemrum. De glemmer alt om dig og så er der ingen konvertering, når du en dag sender salgsmails ud.

Sådan kommer du godt igang

1) Din nyhedsmail

Inden du skriver dit nyhedsmail, skal du gøre dig klart, hvad du vil opnå med mailen.

Vil du

  • sende folk videre til en landingsside?
  • sende dem til en bestemt blogpost?
  • have dem til at købe noget?
  • have dem til at svare på en spørgeundersøgelse?
  • bede dem om at mødes med dig på sociale medier
  • have dem til at gå til en begivenhed
  • have dem til at svare på mailen?
  • give dem hele informationen lige der i nyhedsbrevet?

Du skal gøre dig formålet helt klart og indsætte de nødvendige Call-to-action (CTA) knapper eller links.

Hvis du sikrer, at der i hvert eneste nyhedsbrev er noget, som interesserer dine læsere, vil de blive ved med at åbne dine mails, for de ved, at dine mails er gode og brugbare. Det kan være, at du giver dem en rabat, et godt tilbud, nyttige tips eller noget andet, de sætter pris på, men der skal være mindst én ting, der rammer plet hver gang.

Jo mere plet, du rammer, jo gladere abonnenter har du.

Ingen ønsker at blive forstyrret i indbakken af noget, der ikke er relevant for dem. Vi føler os snydt, irriterede eller skuffede, hvis vi får ting tilsendt, som ikke giver os værdi.

2) Destinationen. Hvor skal vi hen, du?

Når dine abonnenter klikker på din CTA, skal der ske noget. Du skal planlægge, hvor de skal sendes hen og sørge for, at de ved, hvorfor de lander lige præcis der. Det er din opgave at sørge for, at de ikke er i tvivl og at de ikke spiller tiden.

Din CTA kan være en “Køb nu knap” og den vil virke, hvis dine abonnenter er varmet godt op og klar til at købe – ellers ikke. I langt de fleste tilfælde skal der mere til og det er her du laver en dedikeret landingsside, der giver alle de svar, som din potentielle kunde måtte have og som sikrer, at de ikke bliver forstyrret af alt muligt andet i beslutningsprocessen.

3) Segmentering og tags

Dine abonnenter er ikke en homogen masse, der skal behandles ens. De skal ikke have de samme mails. Du skal derfor kunne segmentere dem i undergrupper og bruge forskellige tags, så du kan sende så målrettede mails ud til dine abonnenter som muligt.

Eks.:
Hvis du sælger sportsudstyr, skal de af dine abonnenter, der køber yogaudstyr, ikke modtage tilbud på boksehandsker.

Du får høj åbnings- og klikrate og dine abonnenter bliver glade for de segmenterede mails, der er målrettet deres interesser.

4) Sekvenser

Når besøgende kommer ind på din hjemmeside og tilmelder sig dit nyhedsbrev eller henter en freebie…hvad så? Så har du deres navn og e-mail og det skal starte en velkomstsekvens, hvis det er første gang, du møder abonnenten eller en “Fedt, at du kunne bruge min freebie. Jeg vil gerne give dig mere af det samme”-sekvens.

Du skriver sekvenserne og skal derefter vedligeholde dem, dvs. justere og optimere dem løbende, men arbejdet er gjort. Det er en smart og effektiv måde at sikre, at dine abonnenter, potentielle kunder og kunder får et hurtigt og relevant svar.

5) Automatisering

Du kan automatisere og sætte udsendelse af mails på autopilot.
Det har du brug for, når folk

  • tilmelder sig din liste
  • henter en freebie
  • køber varer i din shop
  • bestiller ydelser
  • køber online kurser
  • giver en anmeldelse
  • henvender sig med spørgsmål, klager,
  • osv.

Det betyder, at du på forhånd skriver diverse mails, som derefter udsendes automatisk, når en trigger udløses.

Den første automatiserede mailsekvens er ofte den, der skal gå ud til nye abonnenter.

Det kaldes en velkomstsekvens og den kan bestå af 3 – 5 mails eller flere, hvor du byder dine nye abonnenter velkommen, fortæller lidt om dig selv, din virksomhed, hvad du kan gøre for dem og giver dem noget, de værdsætter. Du fortæller også i velkomst sekvensen, hvad de kan forvente af dig, hvor tit du udsender mails, osv.

Andre automatiseringer

  • Du kan automatisere udsendelse af målrettede sekvenser, når folk henter en freebie, tilmelder sig et webinar, køber et produkt eller en ydelse osv.
  • Du kan tagge folk, der ikke gennemfører et køb og efterfølgende minde dem om, at de er i gang eller spørge dem om, der er noget, du kan hjælpe dem med.

Automatiseringer står klar døgnet rundt og spytter mails ud præcis, når abonnenten gør den ting, der trigger mailen.

Det er en smart og effektiv måde at få info ud på, men det kan også resultere i, at du sender alt for mange mails ud i hovedet på folk.

Hvis det sker, risikerer du, at det hele falder til jorden. Automatiseringen kommer meget let til at bide dig i halen, hvis du ikke har tænkt alle scenarier igennem. Ingen gider modtage mails fra en maskine.

Eksempel:

Lad os forestille os, at du har 5 forskellige gode freebies, som hver har en sekvens på 3 mails tilknyttet.

Hvis .. lad os kalde hende Berit…en søndag eftermiddag falder over din hjemmeside og henter alle 5 freebies og de alle sender 3 mails ud med 2 dages mellemrum, så skal Berit være mere end almindeligt interesseret (eller være din mor) for ikke at få kvababbelser over alle de mails, du ”spammer” hende med. Derfor skal du tænke dig godt om, når du planlægger dine automatiseringer, triggers og regler for udsendelser.

6) Måder at tiltrække abonnenter på

Du skal tiltrække abonnenter hver dag hele tiden. Alle de steder, du kommer i kontakt med potentielle abonnenter, skal du gøre dem opmærksom på muligheden.

Din hjemmeside er det indlysende sted, men også diverse sociale medier, webinars, arrangementer, din autosignatur, via andres nyhedsmails, … alle de steder, potentielle kunder kan møde dig live eller virtuelt, er en mulighed for at få en ny abonnent.

Et andet oplagt sted er i dine egne nyhedsmails, hvor du kan bede dine abonnenter om at dele mailen med deres venner, kolleger og andre, der ville kunne få glæde af den.

Derfor skal du i gang…

Sociale medier er stærke og vigtige platforme – især Facebook, hvor vi som virksomheder har et stærkt markedsføringsværktøj, men de kan ændre deres algoritmer og ødelægge den organiske udbredelse over en nat (det er allerede sket mange gange) og endnu værre: De kan udelukke dig – lukke din profil og hvad så?

Tænk på de virksomheder, der byggede deres online tilstedeværelse op på Google+. Den platform er forsvundet som dug for solen sammen med det publikum, der var der.

Intet står mellem dig og dine abonnenter.

Du har direkte adgang til dem fra en platform, du selv ejer. Det gør e-mail marketing til den sikreste og stærkeste markedsførings- og salgskanal af dem alle uanset hvilken type virksomhed, du har.

Sælg til dit publikum.

Sådan tilbyder du de rigtige produkter til dit publikum hver gang.”
Gratis minikursus til dig, der bøvler med at få gang i din online business eller skal til at begynde at sælge produkter eller ydelser.

Kurset består af
4 korte lektioner, et resumé og 2 mini-lektioner (som du helt sikkert vil finde spændende!)
Gå direkte til kurset her