Sådan bliver du fundet på nettet
Der er kun én grund til, at DU skal interessere dig for søgemaskineoptimering (SEO): Omsætning i din butik!
Hvis du ikke kan svinge dig op til at synes, at SEO er spændende, er du én af mange, men fordi det er så vigtig en del af din digitale markedsføring, er du nødt til at vide noget OG gøre noget!
Det er SEO, der skal sikre, at dine potentielle kunder finder dine produkter, ydelser og dit content i søgninger.
Hvis du vil have trafik på din hjemmeside og kunder i butikken, er du nødt til at vide noget om SEO. Internettet er blevet et gigantisk univers og hvis du ikke sikrer, at dine potentielle kunder får serveret din side eller dine produkter i søgeresultater, så finder de dig aldrig. Du går glip af omsætning – også selvom dine produkter ville være det bedste match.
Du er nødt til at have indsigt i, hvilke søgeord, dine kunder bruger, når de leder efter ”dine” produkter.
Potentielle kunder googler. Det ved vi, for det gør vi alle, når vi skal finde noget, have svar på noget, skal underholdes, …
Vi googler og forventer, at Google forstår, hvad vi gerne vil se.
Derfor skal Google kende og elske din hjemmeside, dit indhold og vide, hvad du sælger, så de kan levere det videre til dine potentielle kunder.
Hvordan Google finder dit indhold og dine produkter/ydelser og sender det videre til din potentielle kunder, er i bund og grund det, du skal have et overordnet kendskab til, for så kan du justere og rette til.
Søgemaskinerne får deres viden om hjemmesider og brugere på flere forskellige måder. De gennemgår og rangerer milliarder af hjemmesider for at kunne give de bedste resultater, dvs. de mest præcise og dækkende svar til deres brugere.
Det er en ultra kompliceret proces, som vi ikke behøver at forstå, MEN vi behøver at kende de grundlæggende (ikke-tekniske) principper bag processerne, så vi kan sikre, at vores hjemmesider klarer sig så godt som muligt i konkurrencen om at blive vist for vores potentielle kunder og kunder.
*Jeg skriver “Google”, fordi de fleste af os bruger Google, men de andre søgemaskiner, både de klassiske som f.eks. Bing og Yahoo, som er de 2 næststørste søgemaskiner, men også f.eks. Pinterest, App Store, Pricerunner er jo søgemaskiner, som der også kan optimeres for.
Søgemaskinerne lister rundt på nettet
Søgemaskinerne består af en crawler (robot), et register og en algoritme og benytter følgende tre-trins-raket:
- Gennemgang (Crawling). Det første der sker er, at deres robotter kravler rundt på internettet. Robotterne bevæger sig fra side til side ved at følge links og på den måde kortlægger de hele internettet.
- Indeksering (Indexing). Når robotterne har kravlet rundt på den enkelte hjemmeside, har Google registreret og gemt de forskellige oplysninger om alle de hentede sider i deres gigantiske databaser og ved nu, hvilke søgeord din side skal indekseres med.
- Placering (Ranking). På det sidste trin rangerer Google siderne ud fra en lang række parametre, så de ved i hvilken rækkefølge, de skal vises, når folk søger. Med andre ord placerer dig et sted i søgeresultaterne. Det, du skal arbejde på, er selvfølgelig at være placeret højere på rangstigen end dine konkurrenter og på side 1. Sider der ligger på side 3 og længere nede bliver sjældent fundet…
Googles opgave og hele eksistensberettigelse er at give brugerne de bedste resultater, når de søger.
Og meget vigtigt her: Den trafik, du få via SEO, betaler du ikke for. Den gør du dig fortjent til. Google har et langt stykke hen ad vejen samme interesse som dig. De vil gerne gøre deres brugere glade og tilfredse ved at give dem de bedste søgeresultater.
Google viser med andre ord din side øverst (lige under de betalte annoncer, som ikke er SEO!), HVIS de anser din side for at være det bedste svar ud fra deres (meget komplicerede) formler.
Din vigtigste opgave, når du arbejder med SEO, er at have Googles brugere = dine potentielle kunder i fokus.
- Hvilke søgeord bruger de?
- Hvordan kan du vise Google, at du leverer kvalitetsindhold?
Vær meget opmærksom på “Duplicate content”, altså flere versioner af sider eller artikler, der ligner hinanden.
Det gør Google rundtosset og det kan de ikke lide.
Google kan ikke finde ud af, hvilken af de 2 versioner, der skal rangere højest og det straffer de dig for.
Søgeordsanalyse
Når du skal finde ud af, hvilke søgeord, du med fordel kan anvende, skal du se på:
- dine potentielle kunders søgeadfærd, altså hvilke søgeord, de bruger. Det giver dig mulighed for at bruge de ”rigtige” ord i dine tekster. Det fortæller Google, at de skal vise dine sider, fordi de matcher brugernes søgeord.
- hvilke søgeord, dine konkurrenter bruger, så du ved, hvor meget konkurrence, der er, på de enkelte søgeord.
Til selve søgeordsanalysen kan du bruge:
- Google Keyword Planner. Kræver en Google AdWords konto, men er gratis at bruge og der er en god vejledning
- Google Search Console, hvor du kan måle søgetrafikken på og effektiviteten af hjemmesiden, løse diverse problemer og fremme hjemmesidens placering i Googles søgeresultater
- Google trends, hvor du kan se, hvad brugere fra hele verden søger på
Der er flere virkelig gode værktøjer, bl.a. de noget pebrede Semrush og Ahrefs, men også det gratis Ubersuggest.
Der er spændende og nyttige Chrome tilføjelser/udvidelser, som
- MOZ, som du kan bruge til at finde ud af, hvor stor konkurrencen er på de enkelte søgeord
- SimilarWeb – Trafic Rank & Website Analysis. Giver dig indsigt i et hvilket som helst websites trafikdata, mens du browser
- Keyword Everywhere. Meget billigt værktøj, hvor du kan se den månedlige søgevolumen & CPC (pris pr. klik) i Google og mange andre søgeordssoftware
SEO strategi
Den allervigtigste SEO strategi er heldigvis at skabe god værdi for dine læsere. Det vil Google altid belønne.
Hvor ved de det fra?
Robotterne besøger din side igen og igen – jo større og mere populær den er, jo oftere kommer de forbi.
Robotterne tjekker, om der er sket noget nyt. De sammenligner de informationer, der ligger i deres database med den aktuelle status og hvis der er kommet nyt, registrerer Google, at
- din hjemmeside er aktiv
- og at du øger mængden af indhold på siden.
Det synes Google er attraktivt og de belønner dig ved at flytte dig fremad i søgeresultaterne.
Vi kender ikke alle ranking faktorer i deres algoritme, men vi ved, at de kigger på:
- Kvaliteten af indholdet
- Sidens hastighed
- Antallet af links
- Hjemmesidens opbygning(arkitektur)
- Og sandsynligvis mange andre (ukendte) parametre
Det er altså helt nødvendigt regelmæssigt at udgive kvalitetsindhold (f.eks. artikler på din blog).
Software
Google Analytics er et gratis webanalyseværktøj, der viser dig brugernes adfærd på din hjemmeside. Du kan se, hvordan dine besøgende kommer rundt på din hjemmeside og analysere, om de klikker på det, du gerne vil have.
Hvis ikke, kan du rette din side til, så du kan få brugerne derhen, hvor du gerne vil have dem.
Sidens hastighed, altså hvor hurtigt din hjemmeside loader, er en parameter i Googles algoritme, og Google kan ikke lide hjemmesider, der er længe om at åbne. Det giver nemlig en dårligere brugeroplevelse.
Når Google måler hastighed for at rangere din hjemmeside, måler de mobilsøgningsrangeringen. Det er derfor den hastighed, du skal være særlig opmærksom på er så høj som muligt. Der er ofte stor forskel på hastigheden på hhv. computer og telefon.
Måleværktøjer:
Plugins
Hvis din hjemmeside loader langsomt, er der hjælp at hente:
Du kan komprimere dine billeder ved at bruge plugins, som f.eks.:
- Smushit: wp-smushit/
- Tinypng: tinypng.com/
Du kan sørge for, at hjemmesiden loader i den rigtige rækkefølge med plugins, f.eks:
- Autoptimize: autoptimize/
Din hjemmeside vil loade hurtigere for dine flergangsbesøgende, hvis du installerer
- Wp Super Cache: wp-super-cache/
Du kan få rigtig god hjælp med Yoast SEO plugin, et meget populært plugin, som hjælper og guider dig nemt og overskueligt igennem opsætningen og som giver dig en SEO-score. De har en gratis og en Premium version.
Eks.:
Når du skriver en artikel på din blog, skal du have de søgeord med i teksten, som dine potentielle kunder bruger, når de søger efter en ydelse, du tilbyder. Hvis du bruger de ”rigtige” søgeord i dine indlæg, vil Google vise dem frem og du vil få en højere ranking på Google. Yoasts plugin hjælper dig vha. en SEO score.
Google analytics
er et analyseværktøj, der samler data om dine besøgende. For at det kan lade sig gøre, skal du placere en lille tracking kode på din hjemmeside. Den vil derefter smide en cookie på brugerens browser og kan derefter spore hver eneste interaktion, brugeren foretager sig på din hjemmeside. Den kan identificere f.eks. din mest populære side, om folk kommer om til din betalingsside, hvilken browser, den besøgende bruger, om besøget er fra en computer eller mobil, hvor den besøgende kom fra, osv.
Google analytics koden skal installeres på din hjemmeside og du finder vejledningen her: Google analytics
Facebook pixel
er et analyseværktøj, der ligesom Google analytics hjælper dig med at se og forstå de handlinger, folk udfører på din hjemmeside.
Den måler resultaterne fra dine Facebook annoncer, sporer konverteringer og kan bruges til bl.a. retargeting.
Facebook pixlen er en lille kodestump, der sidder på din hjemmeside og registrerer, når Facebook-brugere besøger siden.
Koden sender de opsamlede informationer til Facebook.
Facebook ved nu, at den pågældende har været på hjemmesiden og hvilke sider vedkommende har kigget på og evt. klikket på. Den viden kan bruges til at sende retargeting annoncer i hovedet på folk næste gang, de besøger Facebook.
Facebook pixlen skal installeres på din hjemmeside og du finder vejledning og mere info her:
https://www.facebook.com/business/help/952192354843755?id=1205376682832142
Derfor skal du i gang…
SEO er nødvendig – også selvom det ikke interesserer dig. Og der er meget mere at udforske end blot de mest grundlæggende ting, som er med her. Der er nyttig – ja, uvurderlig viden at hente og det bliver kun sjovere og mere interessant, jo mere du arbejder med det.
Serien om Online business handler om de enkelte dele i online business; om hvordan de spiller sammen og hvordan det hele automatiseres, så du har en velfungerende salgstragt og dermed succes med din online business:
- Hvad er online business og hvordan fungerer salgstragten?
- Om spørgeundersøgelser og research af dit marked. Om at finde dine ideelle kunder og validere din ide.
- Om din hjemmeside og hvad den skal kunne. Inkl. tilmeldingsformularer, landingssider og freebies
- Om e-mail marketing, autosvar, sekvenser og nyhedsmails
- Om SEO, Google Analytics, Facebook pixel – alt det, der skal til for, at du kan “se, hvordan det går” [Dette indlæg]
- Sociale medier. Engagement og annoncering
- Automatiseringer og produktivitet
- Dit produkt og content – indhold på din hjemmeside, blog, nyhedsbrev, …
- Målsætning, struktur og planlægning
Sælg til dit publikum.
Sådan tilbyder du de rigtige produkter til dit publikum hver gang.”
Gratis minikursus til dig, der bøvler med at få gang i din online business eller skal til at begynde at sælge produkter eller ydelser.
Kurset består af 4 korte lektioner, et resumé og 2 mini teori-lektioner.
Jeg har et par spørgsmål til dig, inden du starter og lige efter lektionerne, som jeg håber, du vil besvare.
Din mening betyder nemlig rigtig meget. 🙂