En ny måde at arbejde på

Du køber ikke flybilletter før, du har besluttet, hvor rejsen skal gå hen og på samme måde er du nødt til at kende destinationen, før du kan få succes med dine forskellige projekter.
Betragt dine forretningsmål som destinationer, som du kun med sikkerhed kan nå, hvis du planlægger, hvordan du skal komme derhen.

Føler du, at du altid er bagud og aldrig har tid nok til at gøre alle de ting, du gerne vil gøre?

Hvad så hvis jeg trykker på det ømme punkt og fortæller dig, at tidsmangel sandsynligvis bare er mangel på planlægning?

Hvis du ved, hvor du vil hen og hvad du vil opnå, men ikke har en tydelig plan for, hvordan du skal komme derhen, spilder du tiden og risikerer aldrig at komme frem.

Alice: Hvilken vej skal jeg gå?
Kat: Det afhænger i høj grad af, hvor du skal hen.
Alice: Det er jeg ligeglad med…
Kat: Så betyder det ikke noget, hvilken vej du går. ”

– Lewis Carroll (fra ”Alice i Eventyrland”)

Vejen til succes

Du skal planlægge på flere niveauer for at få succes med din “rejse”.

Den overordnede plan handler om dine visioner, om hvordan du ser dit liv og din forretning om 12 måneder og hvorfor.

Der sker nemlig noget, når du laver en strategisk og langsigtet plan for din succes:
Ikke alene kommer du i mål. Du vil også opleve, at ting, som måske virkede uopnåelige, pludselig kommer indenfor rækkevidde.

Vejen til struktur

Sådan får du gjort mere på kortere tid

Mange tror, at de kan dele deres opmærksomhed på flere opgaver og vinde tid. Sådan er det ikke! Multitasking resulterer i stress, forlænget arbejdstid og ufærdigt arbejde.

Alligevel kan man i diverse stillingsopslag se, at det “at kunne have mange bolde i luftet” anses som noget godt!

Sandheden er, at ingen er gode til at multitaske. Ingen kan arbejde 100% på mere end én ting ad gangen. Man kan multitaste, når det drejer sig om rutinemæssige opgaver, der ikke kræver den fulde opmærksomhed.

Hvis du har for vane at hoppe fra opgave eller projekt til den/det næste, har du helt sikkert mange ufærdige opgaver og projekter bag dig.

Det er sådan noget som

  • halvfærdige blogindlæg,
  • kurser, der aldrig blev færdige
  • halvfærdige forretningsidéer
  • manglende opfølgning på henvendelser
  • udskydning af opgaver, der skulle have været løst

Dette er ikke kun spild af tid og god energi. Det er også dyrt for din virksomhed.

Du skal afslutte det, du begynder på, før du går videre til det næste projekt eller forretningsmæssige mål.

På den måde arbejder du hurtigere og meget mere effektivt.

Din vigtigste ressource

Din tid er din vigtigste ressource. Den er meget begrænset, så du kan med fordel være strategisk, klog og restriktiv.

En effektiv måde, der sikrer, at du kan arbejde koncentreret og få det bedste ud af din tid og indsats er at samle dine opgaver i ”kasser” eller ”bunker”, der passer sammen.

Når du gør det, kan du udnytte, at du er i en bestemt tankegang og kontekst. Det sparer rigtig meget tid, fordi du ikke skal springe fra emne til emne.

Du kan samle alle mulige opgaver i kasser lige fra de administrative til skrivning og produktion. Det styrker dit fokus og sparer meget mere tid end du kan forestille dig. Det gælder om at røre så få gange ved ”det samme” som muligt og udnytte, at du er inde i en bestemt tankegang.

Eks.

Når du skal udgive opslag på Facebook, kan du med fordel lave f.eks. 10 opslag og derefter planlægge dem til udgivelse i samme arbejdsgang. Det er hurtigt og nemt, når det hele er klar.

En fremgangsmåde kunne være at afsætte 3 timer 1 dag om ugen, hvor du koncentreret kan sidde og udarbejde dine sociale medietekster.

Du kan afsætte 2 timer, hvor du udarbejder billeder til blog og sociale medier i Canva.

Eks.

Når du skriver dine blogindlæg, kan du tilsvarende spare tid på at skrive f.eks. 6 artikler, der handler om samme overordnede emne. På den måde er du i tankegangen, dine artikler hænger sammen og du har ikke brug for at tjekke diverse fakta mere end én gang.

Eks.

Når du skal indspille dine videoer til online kurser, så sørg for at have det hele klar og lave 3 – 4, måske endnu flere videoer i træk.

Din hjerne arbejder ikke på samme måde, når du skriver tekster som når du udarbejder billeder. Derfor tager det al for lang tid at omstille sig, hvis du springer frem og tilbage mellem den type opgaver, som man typisk gør, når man er presset eller bagud.

Hav altid en Content kalender

En content kalender er uundværlig af mange grunde, men den kan også hjælpe dig med at samle dine opgaver i kasser og arbejde mere effektivt.

Jeg arbejder med en detaljeret 3 måneders Content kalender og en årlig overskriftskalender, der giver mig retning og det foregår således:

Jeg planlægger i december, hvad det kommende år skal handle om og jeg har et overordnet emne pr. måned.

Jeg afsætter én hel dag hver 3. måned (3-4 uger før deadline), hvor jeg udarbejder en detaljeret content kalender for de kommende 3 måneder.

Gruppér dine opgaver

En gylden regel inden for produktivitet siger: Rør kun ved tingene én gang.

Det kan ikke altid lade sig gøre, men det er et supergodt princip at stræbe efter. Du skal så vidt muligt undgå gentagelser og at skulle starte forfra igen og igen, fordi du stopper samme sted hver gang.

Hvis du har en overfyldt indbakke, så ved du alt om at læse den samme mail igen og igen. Det er ikke bare spild af tid, det er uproduktivt og det forstyrrer din koncentration.

Men du kan også spare en masse god energi og tid ved samle de opgaver, der et stykke hen ad vejen skal løses på samme måde.

Og så skal du arbejde med skabeloner. Der går utrolig meget tid med at sætte ting op, lave design og ændre skrifttyper, så den tid, du bruger på at udarbejde skabeloner til alle opgaver, der gentages, er virkelig godt givet ud.

Du skal lære, hvordan du finder de projekter og delprojekter, som egner sig til at blive samlet i en bunke.

Som du ved skriver jeg en masse tekster om online kurser og hvordan man får dem solgt, altså hele den maskine, der skal køre i en online virksomhed.

Det kan være meget uoverskueligt, men hvis man skriver 4 – 6 blogpost, der har samme overordnede emne, på én gang, så sparer man meget tid, for man er dybt inde i stoffet, får let ideer og kan bruge sit stof.

Skriv det med det samme, mens du er i tankegangen og spar TID.

Jeg arbejder efter inspiration fra Scrum metoden, som oprindeligt er beregnet til teams, men som også fungerer rigtig godt for solo-selvstændige og online virksomhedsejere, der primært arbejder individuelt.

Scrum er et projektstyringsværktøj, der arbejder med små overskuelige tidsrammer, Sprints, hvor man prioriterer og organiserer sine opgaver i forhold til, hvad der giver mest værdi for kunden.

Det er en meget fleksibel model, hvor man hele tiden har en opdateret opgaveliste, der evalueres løbende og omorganiseres, når der opstår ændrede prioriteringer.

Hvis du er interesseret i Scrum og i at arbejde i sprints, kan du komme meget hurtigt i gang ved hjælp af vores næste online kursus i serien “Lær det på én time”. I det kursus får du beskrivelse, projektark og Trello board plus målsætnings-og planlægningsværktøj for hele året.

Alle vores “Lær det på én time” online kurser koster kr. 498,- + moms.

Se mere her: https://onlineakademiet.thinkific.com/courses/spar-tid

Sælg til dit publikum.

Sådan tilbyder du de rigtige produkter til dit publikum hver gang.”

Gratis minikursus til dig, der bøvler med at få gang i din online business eller skal til at begynde at sælge produkter eller ydelser.

Kurset består af 4 korte lektioner, et resumé og 2 mini teori-lektioner.

Jeg har et par spørgsmål til dig, inden du starter og lige efter lektionerne, som jeg håber, du vil besvare. 

Din mening betyder nemlig rigtig meget. 🙂

Klik her for at gå til kurset