11 spørgsmål til planlægning af dit online kursus

11 spørgsmål til planlægning af dit online kursus

Brug allerførst noget tid sammen med din kalender! Det er en meget vigtig date.

Tag dig god tid.

Kig på dine andre opgaver og aftaler og sæt så en deadline for, hvornår produktet skal være klar. Ethvert projekt fylder den tid ud, der er afsat til det og derfor vil projekter uden deadline ekspandere i det uendelige.

Så den allerførste ting i ethvert vellykket projekt er at sætte deadline. Du skal give dig selv en rimelig og realistisk frist til at få dette gjort.

Når du kender din deadline, skal du i gang med at planlægge.

Planlægningsfasen

Det er ret simpelt og du kan gøre det præcis, som det passer dig. Personligt bruger jeg Trello og Google drev, men du kan bruge lige, hvad du vil – også et simpelt tekstbehandlingsdokument.

For at kunne udarbejde et info-produkt, som folk gerne vil købe, skal du have en hel klar forståelse af den transformation, du vil levere med produktet.

Hvad lover du dine kursister?

Med det mål for øje, skal du nu i gang med at skitsere en logisk, enkel og tydelig fremgangsmåde for dine kursister, der vil føre dem sikkert i mål.

Besvar følgende spørgsmål

1. Hvad har de brug for at vide for at komme igang?

2. Hvad skal de gøre for at komme i mål?

3. I hvilken rækkefølge skal de gøre det?

4. Hvordan sikrer du, at de ikke bliver forvirrede undervejs?

5. Hvilke øvelser eller opgaver skal du bygge ind i din undervisning for at få dem til at anvende materialet og rent faktisk få/opnå det ønskede resultat?

Når du har fremgangsmåden klar, skal du gå punkterne igennem igen – denne gang for at sikre, at din vejledning vil blive så god og effektiv, som den skal være.

Besvar følgende spørgsmål

1. Hvordan kan du sørge for, at de kommer godt i gang?

2. Hvordan kan du sikre, at de aldrig er i tvivl om næste skridt?

3. Hvordan vil du udarbejde materialet, så det rammer så mange læringsstile som muligt (visuel, auditiv, kinæstetisk)?

4. Har du lavet en fornuftig struktur, der passer til 4MAT-modellen*?

5. Leverer afslutningen på kurset det, du lover?

6. Hvordan har du tænkt dig at sikre, at du ikke mister folk undervejs?

Læringsstile

Når vi skal koncentrere os om ny information, lære, huske og kunne omsætte informationen til ny viden, så er der adskillige faktorer, der gør sig gældende og de er ikke ens hos alle:

Nogen tænker og husker i billeder og rumlige forhold og figurer – mens andre bedst indlærer via lyd, motorisk og verbal aktivitet, bevægelse, rollespil, ved at memorere, og meget mere.

Det kan og skal vi ikke spekulerer dybere i, men vi skal bruge det til at levere vores info, så den kan ”indtages” af de forskellige læringstyper, dvs. vi skal tilbyde billeder, videoer, lyd, skrift, opgaver, osv., for på den måde at ramme plet hos så mange som muligt.

Se spændende artikel om læringsstile her: https://www.blivklog.dk/laeringsstile/

4MAT modellen*

Type 1: HVORFOR?

Type 1 mennesker har brug for at vide HVORFOR. Det er nemlig det, der motiverer dem til at lære. De vil vide, hvad de får ud af det og/eller hvilken smerte, de kan undgå. Hvis de ikke ved det, bliver de ved med at stoppe op og spørge: Hvorfor skal jeg lære dette? De bliver frustrerede, hvis de ikke får det, de behøver, nemlig svar på HVORFOR?

Type 2: HVAD?

Denne type er de abstrakte, konceptuelle tænkere. Det er den gruppe, mange akademikere tilhører. De er ikke så interesserede i Hvorfor? De vil bare gerne vide en masse. De lærer tingene bare for at lære dem. De vil kende teorierne, historien, psykologien bag, videnskaben. De vil kende alle detaljerne og zoome ud og se ”systemet”, processen og hvordan alle de forskellige dele arbejder sammen.

Type 3. HVORDAN? 

Denne type har brug for trin-for-trin vejledning. De har brug for processen og de kan godt blive frustrerede over HVORFOR? Og HVAD? typerne, for de vil bare vide: HVORDAN skal jeg gøre det her? Hvilke trin er der? De lærer ved at tage tingene trin for trin og rent faktisk gøre det. Det er den måde, de kommer til forståelse af det på.

HVORDAN? folkene elsker tjeklister, metoder, trin-for-trin. De elsker øvelserne, for så får de lov til at arbejde med trinene og udføre dem.

Type 4. HVAD HVIS?

Det er handlingslærere. Det er iværksætterne. De er fuldstændig ligeglade med hvad, hvorfor og hvordan. De vil bare lære det og så gå ud i verden og gøre noget med det. Det er de personer, der deltager i halvdelen af et seminar og går, når de føler, de har fået det, de kom efter. Nu vil de hjem og implementere det.

Hvad hvis? folkene prøver altid at finde ud af, hvordan de skal gøre et eller andet. Det, de har brug for, er handling.

De 4 typer udgør faktisk til en perfekt formular for opbygning af et godt kursus

Hvorfor, hvad, hvordan og hvad hvis.

Hvis du bygger dit kursus op, så det besvarer de spørgsmål, så rammer du helt automatisk noget hos alle dine kursister.

Du kan læse mere om 4MAT, der er langt mere omfattende end de 4 læringstyper, her:
http://www.4mat.dk/

Jeg håber, du har fået brugbare viden, tips og hjælp til planlægningen af dit digitale info-produkt.

Hvis du har brug for hjælp til det tekniske eller til sparring, så kan du få det! Se hvordan her

På glædeligt gensyn,

Der er mere hjælp at hente

Jeg vil gerne invitere dig indenfor i vores gratis minikursus.

I kurset bruger jeg ord som “kunde” og “sælge”, men jeg kunne lige så godt have sagt “publikum” og “formidle”, for alle – selvstændige, ansatte, NGO’ere – kan med fordel bruge online kurser og digitale infoprodukter til at formidler viden på en spændende og inspirerende måde til deres målgrupper.

Sådan bliver du klar til dit online kursus

Minikursus, der består af 5 minilektioner med arbejdsark, som hjælper dig med at finde ud af, hvad der stopper dig i at kreere dit eget lille online kursus. Gå til kurset >>

Når du vil i gang med dit online kursus, kan du få trin for trin vejledning i vores online kursus: Den ultimative guide til dit online kursus. Du kan læse meget mere her:

Den ultimative guide til dit online kursus.

Lave dit første minikursus på en weekend meget billigt eller helt gratis. Se mere her

Smarte kvinders guiden serien

Ny gratis video serie

Vi har arbejdet med en nye gratis videoserie her i Online akademiet. Den hedder ”smarte kvinders guide til online succes” og består af korte videoer på 8 – 12 minutter.

Den er blevet taget rigtig godt imod, hvilket er skønt.

Videoerne er gratis og dækkende for emnet, men hvis du har lyst til at have det lidt mere uddybet på skrift, har jeg lavet PDF guider til de 2 første videoer, som du kan købe for kr. 47,- inkl. moms pr. stk.

Video 1: Smarte kvinders guide til online kurser

viser dig, hvordan du let kan komme i gang med at lave helt enkle videoer, hvor du optager dine slides og taler til. Det kan være meget enkelt og hurtigt at lave en video, som du kan bruge som freebie eller som del af et online kursus eller online info-produkt.

Har du spørgsmål som: Hvordan får jeg lavet en optagelse af mine slides? Eller vil du bare gerne vide, hvad du skal brug?
Den første video i serien tager kun 8 minutter og den fortæller dig ALT, hvad du behøver at vide om de 3 trin, der forvandler dit materiale til et online kursus.
Hvis du gerne vil have en guide, der hjælper dig igennem de 3 trin, har du også muligheden for det!

Jeg har udarbejdet et tekst- og arbejdshæfte på 15 sider, der sammen med videoen hjælper dig igennem, giver dig gode råd og links til alt, hvad du behøver! Hæftet indeholder arbejdsark til de 3 trin i forvandlingen af dit materiale til et succesfuldt online kursus.
Hæftet indeholder desuden vejledning til, hvordan dit kursus bliver til og giver en oversigt svarende til den i videoen over de nødvendige software mm. og en rabatkupon til EN GRATIS MÅNED på Thinkifics Pro plan, som du kan gemme og anvende, når det passer dig.

Du kan købe hæftet her. Det koster kr. 48,- plus moms. Du får samtidig adgang til videoen til download sammen med PDF guiden.

Video 2: Smarte kvinders guide til overbevisende slides

Hvis du lige står og mangler et par hurtige tips til, hvordan du kan udarbejde bedre slides, så er video nr. 2 lige noget for dig!

Jeg viser dig, hvordan du kan lave flotte, effektfulde slides, der tryllebinder dit publikum på 12 minutter!
Det er nemt!
Det drejer sig om at kende ganske få spilleregler og nogle smutveje, så er vejen banet.
Hemmeligheden bag effektive, overbevisende slides er, at de skal være enkle og lige så tydelige, som reklamer på en husgavl. De skal understrege dine ord og hjælpe dine tilhørere med lynhurtigt at opfatte meningen.
Jeg har udarbejdet en 18 siders PDF guide “Smarte kvinders guide til overbevisende slides”. Hæftet Indeholder udover tips og tricks bl.a. vejledning til de funktioner og effekter, jeg viser i den gratis 12 minutters video.

Derud over giver jeg dig de 5 designregler, der sikrer perfekte slides, der fastholder dit publikum.

Du kan købe guiden her. Den koster kr. 48 plus moms

Video nr. 3: Smarte kvinders guide til den uimodståelige freebie

Vi har lige udgivet video nr. 3, der handler om, hvordan du udarbejder din uimodståelige freebie.

Den perfekte freebie er altafgørende for din online succes. Den skal tiltrække dine ideelle kunder og klienter, så de kommer på din e-mailliste. Når de er der, kan du tale direkte med dem og sende dem gode råd og vejledning, men jo også tilbud på dine produkter og ydelser.

Hent også det gratis PDF hæfte med ressourceliste og noter til videoen [varighed 12 min.]

Du kan se videoen her på YouTube

Der er flere små videovejledninger i støbeskeen om ingredienserne i online succes. De kommer til at ligge her:

onlineakademiet.dk/Gratiskurser

Smarte kvinder har nu også fået sit eget kursus:

Læs mere her: Smarte kvinder skaber online kurser

På glædeligt gensyn,

Vi udlodder hver måned et gavekort på kr. 500,- til Online akademiet. For at deltage i udtrækningen, så du klikke “Synes godt om” på vores facebook side , så er du automatisk med. Se mere her

Hvad i alverden er en mock up?

Vil du ha’ en mock up eller 10?

Kigger du nogensinde på andres hjemmesider og tænker “Maand, det ser fedt ud. Hvordan gør de det?”

Det er jeg!  Kigger. Og får inspiration og nye ideer.

Hvis én af ​​de ting, du kigger længselsfuldt efter, er lækre billeder og computer mock ups*, så er der en nem løsning på det!

Det er slet ikke svært.

Du kan hente gratis billeder på vores ressourceside gratisbilleder.dk og du kan nemt lave dine mock ups selv…Eller du kan få os til det.

Der er adskillige software programmer, der kan gør det.

Et af dem er Tecsini, som er ejet af Envato, som er et firma, jeg har købt meget hos og som jeg virkelig kan anbefale. Techsini er en del af deres løsning ”Envato elements” og det koster €29 svarende til omkring kr. 220,- om måneden.

Eller du kan vælge vores ”Leveringservice”

10 mock ups, altså 10 billeder på transparent baggrund, som du kan bruge direkte eller samle og kombinere på alle mulige måder i det gratis software Canva.

Sammen med dine billeder leverer vi en video demonstration af, hvordan du kan skabe collager med dine mock ups i Canva og du får 10 slides, som du kan bruge frit i dine egne slides eller ændre størrelsen på sliden og bruge dem som billeder på din hjemmeside eller i andet materiale. Det viser jeg dig også i en demo video, der følger med. (Du får adgang til de 2 demovideoer på Thinkific og har ubegrænset adgang til dem fremadrettet.)

Tænker du:

*Hvad er en mock up? Det er i dette tilfælde en illustration af dit materiale. Det kan være et billede af en computer med et billede af dig på skærmen, som dem, du ser her under:

I videoerne, der følger med de 10 mock ups, viser jeg, hvordan du kan kombinere de forskellige billeder til en samlet collage og bruge den på din hjemmeside og i dine produkter.

Se mere her: Ydelser

Du er velkommen til at kontakte os med specielle ønsker. Hvis de ligger inden for vores ekspertise, så fikser vi dem for dig!

På glædeligt gensyn,

Vi udlodder hver måned et gavekort på kr. 500,- til Online akademiet. For at deltage i udtrækningen, så du klikke “Synes godt om” på vores facebook side , så er du automatisk med. Se mere her

Man kan tage fejl…

Ja, man kan jo tage fejl

Og det har jeg gjort i denne forbindelse.

Jeg er og har været varm fortaler for Thinkific i lang tid nu og der er stor interesse for kursusplatformen blandt mine kunder og kursister. Og selv om det er nemt at oprette kurser og andre produkter, har jeg haft mange forespørgsler på, om vi da ikke bare kan gøre det for folk.

“Jooh…det kan vi godt”, sagde vi til den første,
og nu har vi så fået det proppet ind i en ramme, så alle kan købe hjælp og få sat kursusplatformen Thinkific op helt eller delvist.

Vi har lavet 2 specialdesignede tilbud

til kommende Thinkific kursusgivere.

Det første er en opsætning af hele platformen på den gratis løsning, hvor vi fikser hele rammen for dit kursus.
Du skal selvfølgelig svare på nogle ting, så som:

  • Hvad vil du gerne have din kursusplatform til at hedde?

  • Hvilke farver skal vi sætte den op med?

  • Hvilke billeder eller farvebaggrund vil du have på dine bannere?

  • Har du en Facebook pixel eller skal vi hjælpe dig med at finde den?

  • Hvad med Google analytic? Har du den kode eller skal vi hjælpe med at finde den?

Du skal udfylde et skema med oplysningerne og medsende eventuelle billeder til dine bannere. Du får din kursusplatform leveret inden for 2-3 dage og skal derefter kun lige lægge dine kursusfiler ind, så er du klar til at udgive og sælge dit kursus.

Den anden mulighed er, at vi gør det hele for dig. Bortset fra at lave selve kurset 😊

Vi opretter det hele og lægger dine filer ind, så dit kursus er udgivet og i gang, når du modtager koderne!

Vi leverer på 4 – 5 dage.

Der er en ½ times afstemningssamtale i begge løsninger, videovejledning af, hvordan du selv lægger kursusfiler ind, 50 siders guiden om oprettelse af Thinkific og Thinkific Total pakken indeholder også en video gennemgang af hele kursus-sitet, så du ved, hvor alting er.

Og da vi nu var i gang med ydelserne..

så udarbejdede vi også lige et par klippekort:

Du kan købe hjælp helt ned til blot 1 time, som du kan dele op i 4 x 15 min.

Vi kan hjælpe dig med

  • Opsætning af
    • Thinkific
    • MailChimp
    • ConvertKit
    • Leadpages
  • Covers til dine digitale produkter
  • Slidesskabeloner

Og en hel del mere. Se her: onlineakademiet.dk/ydelser

Jeg håber, du springer ud som online kursusgiver og hvis du har brug for hjælp til det praktiske, så ved du, hvor du kan få den!

På glædeligt gensyn,

Vi udlodder hver måned et gavekort på kr. 500,- til Online akademiet. For at deltage i udtrækningen, så du klikke “Synes godt om” på vores facebook side , så er du automatisk med.

Kick off for dit eget online kursus

Kick off for dit eget online kursus

Når du har set dig selv i øjnene, kigget på dit mindset og fået renset ud i alle de ting, der fortæller dig, at du ikke kan, ikke tør, ikke duer… og alt det andet løgn, vi fortæller os selv, når vi er usikre på egne evner, så er du klar til at kreere dit eget online kursus – stort eller småt – du skal bare i gang!

(Hvis du lige mangler lidt på perfektionisme/mindset-fronten, inden du er klar, har jeg kreeret et gratis kursus til dig. Det findes som hhv. online kursus, info-produkt med download af tekst- og arbejdshæfte og som e-mailkursus. Vælg mellem 3 formater her:  Sådan bliver du klar til dit online kursus.

Direkte link til online kurset med tekst- og arbejdshæfter: Sådan bliver du klar til dit online kursus)

Forestil dig

  • følelsen, når du har kreeret dit første digitale produkt (kursus, e-bog, skabeloner, lister, vejledning,…)
  • hvad det betyder for din virksomhed, når du sælger dit online produkt igen og igen.

Med et online kursus vil du ikke alene kunne dele din viden og hjælpe hundredvis eller tusindvis af kursister og læsere, du vil også få det sjovere end du har det i din nuværende situation:

Du vil få mere tid, meget mindre stress og en sikker indtjening på noget, som du ved en masse om. Du vil kunne hjælpe folk på et helt andet niveau med noget, der er vigtigt for dem og det vil gøre dig glad!

Digitale produkter er det næste skridt og det bliver fedt!

Du kan komme ud af trædemøllen, hvor du sælger al din tid for penge og i stedet få friheden til at sige nej til opgaver og klienter, som du ikke føler er rigtige for dig.

Digitale produkter er perfekte for coaches, konsulenter, eksperter, behandlere og serviceudbydere.

Og de er perfekte i små og store organisationer med f.eks. frivillige, der skal have adgang til viden og retningslinjer.

Det er uhyre billigt at udgive kvalitetskurser og andre digitale info-produkter og de kan hostes ganske gratis på f.eks. den komplette kursus- og salgsplatform, Thinkific. Så:

Alle kan være med!

Sådan kommer du i gang med dit online kursus

Det er meget billigt at producere, sælge og hoste et online kursus og det kræver ikke mange praktiske beslutninger, inden du kan gå i gang. Men der er 3 vigtige beslutninger, som er afgørende for, om dit kursus bliver en succes og du vil nok undre dig over, hvad det er.

Inden du kan gå i gang, skal du beslutte 3 ting:

  • Hvilken type kursus du vil lave
  • Hvad dit emne skal være
  • Hvad dit kursus skal hedde (Titel og underoverskrift)

Det er det.

Når du har truffet de beslutninger, kan du gå i gang.

I mit kursus “Den ultimative guide til dit online kursus”, har jeg tilføjet et modul 0, der hjælper dig igennem hele planlægningen, inden du starter på at kreere dit online kursus.

Det er den absolut hurtigste og mest effektive måde at arbejde på, for når der er styr på opbevaring af filer, udstyr, målgruppe, emne og navn og de bærende beslutninger er taget, går det bare derudad.

Du har din viden, din målgruppe og det, de har brug for at lære. Derefter skal du bare levere dit stof!

Kursustyper – hvilken type er du til?

Der er mange forskellige typer online kurser. Helt generelt kan man tale om 3 hovedtyper, som er veldefinerede og har en naturlig ramme.

Det er:

  1. Minikurser

Et minikursus er et kort kursus i det, du vil undervise i. I den type kursus skal du give dine kursister tilstrækkelig viden og støtte til at komme i gang. Kurset vil enten give dem en introduktion til et nyt område eller en ny færdighed. Eller hjælpe dem et skridt videre i en proces, der allerede er i gang. Efter gennemført kursus har kursisten basale færdigheder nok til at fortsætte på egen hånd… eller tage det næste kursus.

  1. Spotlight kurser

Det er undervisning i én helt specifik ting, inden for et felt, som dine kursister allerede ved noget om. Det er en kursustype, hvor man fokuserer på én særlig detalje eller ét specifikt underemne. Kursisterne vil efter kurset have en færdighed på et højt og specialiseret niveau.

  1. Flagskibskurser

Det er store altomfattende kurser, der har det hele med. De er specifikke og detaljerede og de omfatter hele processen fra begyndelse til slutning. De giver kursisten en helt ny viden og flytter personen til et nyt færdighedsniveau med grundig viden om emnet.

De 2 første kursustyper er som regel små, korte kurser, mens den tredje type er store kurser med mange moduler og lektioner.

Jeg vil til enhver tid anbefale dig at starte med et minikursus eller spotlight kursus og begrundelsen er, at du skal have noget erfaring, inden du bruger måneder på at udarbejde et flagskibskursus.

Der er bare så mange kedelige eksempler på, at ”flagskibene sejler den forkerte vej” med risiko for, at du får et alvorligt knæk i lyst og motivation, når det ikke går, som du havde håbet.

Et minikursus kan laves på en weekend. Der er ikke noget at miste.

Du kommer hele processen igennem og hvis kurset ikke er blevet helt, som du ønsker det, er det let at ændre. Hvis du ikke vil sælge det, kan du altid bruge det som en luksus freebie, der kan tiltrække potentielle kursister til din e-mailliste.

Hvilken type kursus vil du i gang med?

Hvad vil være et godt match mellem dine kommende kursisters behov og dig (din viden og det, du gerne vil undervise i)?

Der er stor forskel på, hvad der appellerer til hvem og når du skal beslutte dig for, hvilken type kursus, du vil lave og hvordan du vil strukturere det, kræver det nogle overvejelser, som f.eks.:

  • Er dine potentielle kursister vant til at modtage undervisning?
  • Er de vant til selvstudie, som online undervisning er?
  • Har de it-udfordringer?

Der er fordele og ulemper ved alle kursustyper og det afgørende er primært hvilken målgruppe, du henvender dig til, hvor din ekspertise ligger og hvad dine kursister efterspørger.

Hent guiden herunder, hvor jeg hjælper dig igennem de 3 beslutninger:

  1. Hvilken type kursus vil du kreere?
  2. Hvad skal det handle om?
  3. Hvad skal det hedde?

Hent guiden “2019 Kick off til dit eget online kursus” her og kom i gang med det samme!

Jeg håber artiklen og guiden vil være dig en god hjælp og at du får det sjovt med navngivningen og valideringsmaskinen i guiden Det perfekte Kick off.

På glædeligt gensyn,

Der er mere hjælp at hente

Jeg vil gerne invitere dig indenfor i vores gratis minikursus.

I kurset bruger jeg ord som “kunde” og “sælge”, men jeg kunne lige så godt have sagt “publikum” og “formidle”, for alle – selvstændige, ansatte, NGO’ere – kan med fordel bruge online kurser og digitale infoprodukter til at formidler viden på en spændende og inspirerende måde til deres målgrupper.

Sådan bliver du klar til dit online kursus

Minikursus, der består af 5 minilektioner med arbejdsark, som hjælper dig med at finde ud af, hvad der stopper dig i at kreere dit eget lille online kursus. Gå til kurset >>

Når du vil i gang med dit online kursus, kan du få trin for trin vejledning i vores online kursus: Den ultimative guide til dit online kursus. Du kan læse meget mere her:

Den ultimative guide til dit online kursus.

Lave dit første minikursus på en weekend meget billigt eller helt gratis. Se mere her

Kender du Canva?

Kender du Canva?

Mit yndlingsredskab til næsten alt det grafiske har gennemgået en makeover og er nu kommet i en version 2.0.

Der er kommet, som de selv skriver ”Softwareopdateringer, der faktisk vil begejstre dig

Og ja, der er grund til lige at skrive lidt om Canva

og fejre, at der ligger et gratis designsoftware på nettet til ikke grafikere, der giver os mulighed for at kreere de smukkeste ting…hurtigt!

Canva har taget verden med storm og det er efter min mening det bedste grafiske gør-det-selv redskab, der findes for ikke designere.

Det vil være en game changer for alle, der har forsøgt sig med Photoshop og fejlet! Og de andre gode designsoftware, som f.eks. Picmonkey (www.pickmonkey.com), ser nu kun røgen!

Du kan udarbejde alle former for grafisk materiale.

Du kan lave slides, e-bøger, arbejdshæfter, smarte tjeklister, flotte for- og bagsider til alle projekter og det som jeg bruger Canva mest til: Opdateringer, covers og annoncer på sociale medier. Det går lynhurtigt, for man bliver inspireret af de mange tusinde designs, der ligger der.

Du skal gå til Canva.com og oprette en konto. Det er gratis.

Når du er inde i Canva, så klik på ”Opret design” og så er du i gang!

Jeg har lavet en video om oprettelse af en A4 skabelon og du kan hente PDF guiden, der beskriver de forskellige trin, under videoen:

Canva for Work

Der er en betalingsløsning, som de kalder Canva for Work. Den koster $10 om måneden – altså knap kr. 800,- om året og det latterlig lidt i forhold til al den tid, du sparer, for slet ikke at tale om de udgifter, du har, hvis andre laver dine designs.

Du kan blive på den gratis løsning eller hoppe på betalingsløsningen, når du vil. Du kan prøve det gratis i 30 dage.

Den bedste måde at lære Canva at kende og hurtigt blive dus med de forskellige muligheder er at gå til deres Design skole og arbejde dig igennem et par af øvelserne.

Det tager kun et par minutter for hver og det hele foregår inde i Canva, så du gør det, mens du lærer det.

Det er genialt og meget mere effektivt end hvis du så det på en video. (klik på billedet for at gå til canva.com/learn/tutorials)

Der er noget for alle

Uanset om du er underviser, studerende, fra en organisation, selvstændig eller noget helt andet, så vil du blive begejstret for Canva, for

Alle kan bruge og har brug for Canva, når der skal produceres grafisk materiale!

Deres skole er et studie i design, virkemidler og visuel kommunikation og der er virkelig god viden at hente lige fra:

hvordan du bedst vælger farver og fremhæver det vigtigste i dit CV, så både dem, der skimmer din ansøgning og dem, der får alle detaljer med….

til
hvordan du fanger dit publikum med dine præsentationer.

Og i den mere løsslupne afdelingen:

10 fødselsdagskort til voksne , sjove julekort eller hvad med et smukt designet takkekort til gæsterne efter vielsen?
(klik på billederne for at gå til de forskellige skabeloner)

Jeg håber, du har fået inspiration og ønsker dig 

rigtig god fornøjelse med dine designs!

Kursusplatformen Thinkific

Kursusplatformen Thinkific

Thinkific er kursusplatformen, som du bør kende.
Jeg mener faktisk SKAL kende. NU. Du skal nemlig i gang. NU.

Thinkific er en uhyre nem, rubust og komplet salgsplatform til online kurser, som har en GRATIS løsning, der giver dig adgang til hele maskinrummet.

Du kan have op til 3 online produkter og du bestemmer frit, om det skal være små eller store kurser, optagede webinare, PDF downloads eller forsalg af endnu ikke udarbejdede kurser.

Du kan altså hoste og sælge dine online produkter via Thinkific uden at betale én øre til dem.

Der er selvfølgelig begrænsninger og de vigtigste er, at du max. kan have 3 kurser liggende og at du ikke kan integrere platformen med din e-mailservice udbyder.

Der er også nogle begrænsninger i forhold til, hvordan du kan monitorere dine kursister, MEN det opvejes så rigeligt af, at du nemt kan komme i gang helt gratis og at du kan opgradere til en betalingsløsning, når og hvis du får lyst til det.

Jeg vil lige indskyde en bekendelse her:

Jeg er online kursusjunkie. Så er det sagt.

Jeg deltager i online kurser, webinarer og lytter til podcasts med stor fornøjelse.

Jeg elsker ny viden, nye indsigter, smarte måder at gøre ting på og bedst af alt, at jeg kan gøre det på præcis dét tidspunkt, der passer ind i mit liv.

Jeg er dybt fascineret af, at jeg kan bruge min viden og erfaring til selv at undervise online. Jeg tager det, jeg ved og laver et online kursus eller digitalt info-produkt ud af det. På den måde kan jeg dele min viden, hjælpe andre og samtidig tjene penge på det. Det er fantastisk!

Jeg får mange spørgsmål om online kurser. Mange vil gerne i gang, men kan ikke rigtig se sig selv i det, fordi de synes alt det tekniske virker uoverkommeligt.

Det er det ikke.

Det kræver selvfølgelig tid og viden, men alle kan gøre det. For det gælder jo bare om at vælge gode og nemme løsninger til alt det tekniske, så du kan komme ud med din viden til gavn for dine kunder, klienter og kolleger.

  • Du kan vælge at give det væk, som en del af din markedsføring eller service.
  • Du kan vælge at sælge dine små og store online kurser, dine PDF e-bøger og guides.
  • Du kan vælge at bruge dine digitale infoprodukter til at hjælpe kolleger, informere chefer, undervise nyankomne. Der er ingen grænser for, hvad du kan bruge online kurser og digitale infoprodukter til internt i en stor virksomhed eller organisation. Du kan demonstrere din viden overfor kolleger, chefer og ikke mindst kommende chefer.
  • Dine produkter kan ligge på din linkedIn profil, du kan dele den på SlideShare og YouTube. Det har aldrig været lettere at komme ud med sin viden og dele den med verden.

Der er mange gode grunde til at lave online kurser:

  • Større frihed i jobbet
  • Mere fritid
  • Øget indtjening
  • Større eksponering
  • etablering som ekspert i forhold til målgruppen

Hvis du i forvejen afholder live kurser eller underviser kunder eller klienter én-til-én, ligger det jo lige til højrebenet at omdanne dit materiale til et online kursus.

Du vil nå ud til et bredere publikum, de kan tage dit kursus, når det passer dem og du kan med optagelse af ét enkelt kursus sælge det igen og igen (mens du laver andre ting… eller ingenting 😉)

De kan få din undervisning, når og hvor de ønsker den.

De 5 smarte muligheder på Thinkific

Du kan levere et online informationsprodukt på Thinkifics kursusplatform som:

  1. Et stort omfattende, alt inkluderende kursus
  2. Et mikro- eller minikursus, hvor du meget kort og målrettet besvarer ét enkelt spørgsmål eller løser ét enkelt problem uden store mængder teoretisk viden
  3. Et digitalt informationsprodukt, der skal downloades, som f.eks. en e-bog, en powerpoint skabelon, en strikkeopskrift, osv
  4. En optagelse af et live webinar
  5. Et forsalg af et endnu ikke udarbejdet produkt

… Og så lige tilbage til kursusplatformen Thinkific:

Kursusplatformen er på engelsk, men alt hvad dine kursister ser, står på dansk. Hele vejen igennem systemet inkl. betalingsdelen. Det hele er på dansk.

Jeg har lavet et kursus, der guider dig igennem alt, hvad du skal vide om og gøre på Thinkific.

Der er 5 lektioner svarende til de 5 sektioner, der findes i Thinkific:

  1. Generelle indstillinger
  2. Dit kursus
  3. Dine kursister
  4. Dit kursus site
  5. Salg og marketing

Kurset er udarbejdet, så du kan føje kurset MENS du sætter din egen platform op og hvis du har dit materiale klar, kan du være færdig på 2 – 3 timer.

Jeg har tilføjet gode bonusser:

  • Rabat på kurset Den ultimative guide. Hvis du fortryder og har brug for hjælp til fremstilling af selve kurset, så fratrækker vi din udgift til Thinkific kurset. Thinkific kurset er nemlig modul 4 i Den ultimative guide og du skal selvfølgelig ikke betale for det samme 2 gange.
  • 1 gratis mdr. på Thinkifics business løsning. Du kan frit prøve i 30 dage og derefter vælge at gå tilbage til den gratis løsning.
  • Ressourcelisten fra Den ultimative guide med links til alt, hvad du skal bruge til at udarbejde et online kursus.
  • Arbejdshæftet: Find din kursuside lyn hurtigt.
  • Guiden til millioner af gratis billeder, illustrationer, ikoner og videoklip inkl. links til gratis billedbehandlingssoftware.

Jeg håber, du springer ud som online kursusgiver eller e-bogsforfatter. Du vil elske det!

På glædeligt gensyn,

Hvad er Thinkific?

HVAD ER THINKIFIC?

4 hurtige spørgsmål og svar om kursusplatformen Thinkific

Jeg håber, du nu har fået svar på alle dine spørgsmål om kursusplatformen Thinkific og er klar til at kreere dit eget online produkt på den fremragende og komplette kursusplatform.

Du vil elske det!

På glædeligt gensyn,

Du har talent

Dit første minikursus

Jeg er sikker på, at du har et talent eller en interesse, som er din store passion. Problemet er, at du ikke ved, hvordan du kan omsætte din passion til noget rentabelt, som du kan dele med andre.

Du ved selvfølgelig, at folk laver online kurser og tjener penge på det, men du kan ikke se dig selv gøre det samme.

Og det er helt forståeligt. Det er svært at tage det første skridt, når man intet ved om, hvordan man gør.

Der er mange overvejelser:

  • Hvilket udstyr du skal vælge
  • Hvilken platform, der er den bedst egnede
  • Hvordan du finder det gode emne, så du kan tjene penge på din særlige viden og hjælpe folk samtidig
  • Hvordan du strukturerer og sammensætter dit kursus

Det er let at give op. Men der er hjælp at hente:

Jeg har lavet den ultimative guide til dig, der vil lave dit første online kursus (Jeg lover dig, at det bliver det første af en lang række, når du først kommer i gang! 🙂 )

Jeg guider dig igennem, så du kan kreere dit allerførste online minikursus lynhurtigt, næsten gratis og uden månedlige udgifter til diverse platforme.

Med i kurset er en hotline til mig.

Jeg har lavet mange små og store online kurser og digitale informationsprodukter, som f.eks. skabeloner og PDF’er til salg. Du kan spørge mig om alt vedrørende online kursuskreation i den lukkede Facebookgruppe og i chatfunktionen inde i selve kurset.

Den ultimative guide til dit online kursus er et kort, fokuseret kursus, som du kan tage, IMENS du selv udarbejder dit kursus. Trinene i kurset er nemlig trinene i udarbejdelsen af et kursus. Det fungerer nærmest som en online workshop, hvor du har et færdigt resultat, når kurset er slut. Det kan gøres på én weekend, hvis du har forberedt dig.

Med i kurset er der tilføjet modul 0, som tager dig med gennem den forberedelse. Intet er overladt til dig selv.

Du lærer, hvordan du konverterer dine talenter og ekspertise til et online kursus – også selv om du er den, der ved allermindst om it i hele byen. Hvis du kan følge en trin-for-trin vejledning, så kan du lave et online kursus.

Bonus 2 i kurset er min egen køreplan til hhv.  et mikrokursus på og et minikursus, som du let kan kopiere.

Spring ud i det.

Opret dine egne online kurser og skab en forretning eller øg din indtægt betydeligt med et værdifuldt supplement til din virksomhed.

Vil du vide mere om digitale info produkter?

Hvis du gerne vil lave et online produkt, et lille kursus, en e-bog, en lydfil, men ikke kan komme igang, vil jeg gerne invitere dig indenfor i vores gratis minikursus.

I kurset bruger jeg ord som “kunde” og “sælge”, men jeg kunne lige så godt have sagt “publikum” og “formidle”, for alle – selvstændige, ansatte, NGO’ere – kan med fordel bruge online kurser og digitale infoprodukter til at formidler viden på en spændende og inspirerende måde til deres målgrupper:

Sådan bliver du klar til dit online kursus

Minikursus, der består af 5 minilektioner med arbejdsark, som hjælper dig med at finde ud af, hvad der stopper dig i at kreere dit eget lille online kursus. Gå til kurset >>

Og hvis du er klar til at kreere dit første online kursus, kan du gå direkte til den ultimative guide her:

Jeg håber, vi ses i Den ultimative guide og i Facebookgruppen. Der er masser af hjælp at hente.

På glædeligt gensyn,

Hvor er dit digitale informationsprodukt?

Dit første digitale informationsprodukt

Denne artikel handler om, hvad digitale informationsprodukter er og hvorfor det skal interessere dig!

Digitale informationsprodukter er viden pakket i et tilgængeligt format og lagt online.

Der findes ingen viden, som ikke kan pakkes på en eller anden måde til et værdifuldt online produkt. Og alle har mulighed for at gøre det – uanset økonomisk formåen eller størrelse på it-viden.

Det er en fantastisk mulighed for enhver specialist at servicere sine ideelle kunder med et godt digitalt produkt.

Det øger din indflydelse, demonstrerer dine færdigheder og vigtigst af alt: dine ideelle kunder mangler det! De længes efter dit produkt, for det løser et problem, de har.

Du kan udarbejde et digitalt informationsprodukt på mange forskellige måder og i forskellige formater.

Så lad mig fortælle dig, hvordan du kan

 få en bid af online business kagen!

Kun 2 spørgsmål!

Der er 2 spørgsmål, som du skal finde svarene på, inden du er i stand til at kreere et værdifuldt online produkt.

Det første handler om din viden:

Hvad er du virkelig god til – altså bedre til end dem, du gerne vil undervise?

Du skal finde ud af, hvad du ved og/eller har erfaring med, som kan hjælpe andre med et problem, en udfordring eller et behov.

Når du har styr på det, kan du lave et digitalt informationsprodukt.

Og det andet er:

Hvordan gør man med alt det tekniske?

Du skal finde ud af, hvordan du får dine filer fra din computer og ud på nettet, så dine ideelle kunder kan få fat i dit produkt.

Hvordan du finder svaret på de 2 spørgsmål, har jeg et forslag til lidt længere nede, men allerførst skal vi lige have definitionerne på plads.

Hvad er et digitalt informationsprodukt?

Det er viden pakket, så det kan leveres gratis eller sælges elektronisk og den viden kan du enten pakke som noget på skrift, som lyd eller som video.

Det er dit emne og dit publikum, der er afgørende for, hvordan du bedst leverer din viden.

Hvis det f.eks. er en inspirerende peptalk beregnet til en løbetur, er lydformatet indlysende, mens andet materiale bedst leveres som video eller e-bog eller som kombination af video, audio og tekst.

Hvad stopper dig?

Penge?

Det er ikke korrekt. Du kan producere og levere/sælge digitale informationsprodukter med det udstyr, du allerede har plus nogle få gratis programmer.

Hvis du har en smartphone, en computer eller en tablet, har du det nødvendige udstyr.

Hvis du desuden har et DSLR kamera og en ekstern mikrofon, er der ikke meget, du ikke kan producere.

Tid?

Jeg ved jo ikke, hvad du går og laver, men hvis du kan afsætte en weekend, så har du tid.

Du kan lave dit første digitalt informationsprodukt på meget kort tid. Det behøver ikke at tage mere end et par timer og du kan lave et minikursus på en weekend.

Ideer?

Det er den første reelle udfordring og den kan løses på et par timer. Du skal lave en brainstorm, hvor du skriver alle de ting ned, som du kan hjælpe dine ideelle kunder/klienter eller kolleger med. Du skal beskrive, hvad deres udfordringer, problemer eller behov er og så skal du kreere dit produkt, så det løser den problemstilling.

Du kan finde arbejdsark til netop den proces i vores gratis minikursus:

Sådan bliver du klar til dit online kursus.

Udfyld arbejdsarkene og find ud af, hvad din målgruppe har behov for og hvilken ide, du skal starte op med.

Vil du vide mere om digitale info produkter?

Hvis du gerne vil lave et online produkt, et lille kursus, en e-bog, en lydfil, men ikke kan komme igang, vil jeg gerne invitere dig indenfor i vores gratis minikursus.

I kurset bruger jeg ord som “kunde” og “sælge”, men jeg kunne lige så godt have sagt “publikum” og “formidle”, for alle – selvstændige, ansatte, NGO’ere – kan med fordel bruge online kurser og digitale infoprodukter til at formidler viden på en spændende og inspirerende måde til deres målgrupper:

Sådan bliver du klar til dit online kursus

Minikursus, der består af 5 minilektioner med arbejdsark, som hjælper dig med at finde ud af, hvad der stopper dig i at kreere dit eget lille online kursus. Gå til kurset >>

Hvis du er klar til at kreere dit første online kursus, men ikke ved hvordan, så er der hjælp at hente:

Den ultimative guide til dit online kursus.

Lave dit første minikursus på en weekend meget billigt eller helt gratis. Se mere her

Jeg håber, du har fået noget at tænke over og at du allerede nu er igang med at overveje, hvad der skal være dit første digitale produkt.

På glædeligt gensyn,

De 4 elementer til online succes: Freebien

Din freebie: Den perfekte kundemagnet

De fleste virksomhedsejere sætter ikke tid af til at kreere den freebie, der er den perfekte kundemagnet. Det er synd, for netop den freebie kan gøre den afgørende forskel for deres virksomhed.

De 4 vigtigste elementer til
din online succes er:

  • Hjemmesiden 
  • Den perfekte kundemagnet – Freebien 
  • E-maillisten 
  • Markedsføring

I denne uge handler det om din perfekte kundemagnet – Freebien. Den skal tiltrække dine ideelle kunder,  få dem på din e-mail liste og give dem lyst til mere fra dig!

Nederst på siden kan du hente en guide med ressourceliste, så du kan komme igang med din freebie.

Hvad er en freebie?

En freebie er noget værdiskabende og gratis, som du giver dine besøgende, når de tilmelder sig din e-mailliste.

Din perfekte freebie er uimodståelig, fordi den løser et her-og-nu problem, som din ideelle kunde har.

Den skal altid relatere sig til både den udfordring, din potentielle kunde har og til det, du sælger.

Din perfekte freebie

  • tiltrækker din ideelle kunde
  • er hjælpsom og brugbar og dermed værdifuld
  • giver dine potentielle kunder lyst til at lære dig og dine ydelser nærmere at kende

Med din freebie leder du din potentielle kunde direkte hen til næste trin i salgsprocessen: at lære dig bedre at kende og ultimativt videre hen til at blive kunde i din virksomhed.

Formålet med en freebie:

Formålet er at vise dine potentielle kunder, at du forstår deres problem og at du er/har løsningen. Du skal overbevise dem om, at du, dit produkt eller din service er det helt rette match for dem.

Det demonstrerer du ved at give dem noget, som hjælper dem her og nu og giver et øjeblikkeligt resultat.

Indholdet skal være værdifuldt. Det skal være så godt, at din ideelle kunde tænker: ”Jeg fatter ikke, at dette er gratis!”

En sikker indikator for, om det er en god freebie er, når du lige tænker ved dig selv ” Hvad skal dette koste?” Eller ”Arhh, er det ikke for meget at give væk?” Så ved du, at det er en god og værdifuld freebie.

Det gyldne spørgsmål:

Hvordan finder du ud af, hvilken freebie du skal lave?

Det er ikke altid helt nemt, men her er en metode, som gør det muligt for dig:

Først skal du tænke på de 3 spørgsmål, som du ustandseligt får af dine ideelle kunder. Det kan være på Facebook, når du holder oplæg, er i netværksgrupper, på din hjemmeside, i din virksomhed, af kolleger, kunder og klienter.

Hvad spørger folk dig om, når du fortæller, hvad du laver?

Du skal derefter finde svar på flg. spørgsmål:

  • Hvad er det helt præcist for et problem, dine ideelle kunder gerne vil have løst?
  • Hvilken emne ville tiltrække en person med den udfordring?
  • Hvad vil du gerne sælge til kunden senere?
  • Hvordan kan du, dit produkt eller service løse det problem?
  • Hvad har din ideelle kunde brug for at kunne forstå, være opmærksom på eller tro på, for at ønske eller have brug for dit produkt eller service?

Tip: Når du skal finde frem til, hvad der virkelig ville tiltrække dine potentielle kunder, skal du grave et spadestik dybere. Du skal ned under det lag, der er indlysende og der finde deres virkelige ønske, behov, længsel.

Eks. Hvis din ideelle kunde virkelig gerne vil have mere tid, så er det indlysende, men uhåndgribeligt. Grunden er til gengæld til at arbejde med. Det kan være: For at tilbringe mere tid med familien, dyrke mere motion, læse flere bøger, dyrke en bestemt fritidsinteresse, daglige ture i skoven med hunden, uddanne sig, osv.

Virker din freebie?

Hvis du allerede har en freebie, men ingen resultater, så kan det være, at den er alt for generel, for kedelig eller for ligegyldig for dine ideelle kunder.

Det er den fejl, mange laver med deres freebie. De forsøger at nå ud til så mange som muligt og det resulterer altid i, at den appellerer til INGEN.

Husk på talemåden: Hvis du forsøger at gøre alle tilfredse, bliver ingen tilfredse.

En god, virksom freebie

  • Er specielt tilpasset dine ideelle kunder
  • Løser et problem eller giver værdi på 10 minutter eller mindre
  • Dækker kun ét emne
  • Opmuntrer folk til at købe noget hos dig ved at give værdi og angive næste skridt
  • Matcher dine og din virksomheds evner og ydelser, og positionerer dig i markedet
  • Bygger på indhold og materiale, du allerede har eller bruger i din virksomhed

En dårlig freebie

  • Virker ikke eller tiltrækker de forkerte mennesker
  • Tager lang tid (mere end 10 min.) at komme igennem
  • Giver ikke umiddelbart en løsning på et problem
  • Matcher ikke dit brand eller dine produkter og services
  • Giver falske forhåbninger

Så hvordan gør du?

Du skal vælge det format, som dit publikum foretrækker og som viser dit talent.

I guiden herunder kan du finde links til flere forskellige gratis eller meget billige software programmer, der kan hjælpe dig med at lave den perfekte freebie.

Så hvad nu?

Næste trin er nu er: Kom i gang med din freebie! Få lavet noget, du er stolt af og som hjælper din ideelle kunde.

Min freebie til dig i dag er – selvfølgelig – en guide med forslag til formater og en tjekliste, så du nemt kan kreere din perfekte freebie.

Hent din gratis guide herunder og kom i gang med din egen freebie.

I næste uge fortsætter miniserien om de 4 elementer til online succes med element nr. 3: Opbygning af din e-mail liste.

Som altid:

På glædeligt gensyn

Andre artikler i serien om online succes: