Din hjemmeside er din vigtigste platform
De 4 vigtigste elementer i online succes er du selv herre over.
Efter at have betragtet de sidste ugers selvsving over Facebooks redesign, vil jeg gerne lige minde om, at Facebook ikke afgør, om du kan have en succesfuld online business eller ej.
Facebook er en utrolig vigtig platform og det bliver den ved med at være lige så langt øjet rækker. Os, der bruger Facebook og andre sociale medier i vores virksomheder, skal bare tilpasse os den ny virkelighed, hvor Facebook belønner engagement, live streaming og videoer. De belønner de gode, informative, underholdende og uddannende opslag, dem som deres brugere reagerer på.
Og det er godt!
Jeg tror, vi alle er trætte af at have et nyhedsfeed proppet med ligegyldige ”køb-mig” opdateringer og fjollede ting, som bare er lavet, fordi en eller anden har det job at finde på et eller andet ligegyldigt. Der er langt mellem de interessante opdateringer. Det er helt oplagt, at Facebook er nødt til at reagere på den store mængde dårligt indhold og falske nyheder, hvis de vil blive ved med at have en forretning.
Så koldt vand i blodet. Vi kan sagtens bruge Facebook og med succes – også efter 12. januar 2018.
Men det giver da grund til eftertanke og revision af strategi, for de sociale medier kan gøre – og gør – lige hvad, der passer dem. Det er en god reminder og hvis du ikke allerede har en hjemmeside, så er det nu du skal revidere det synspunkt og se at få dig en.
Online succes er heldigvis andet og mere end de sociale medier
De sociale medier er vigtige i din markedsføring, men det, der virkelig betyder noget, er din egen platform og din kommunikation med dine kunder, fans og følgere via e-mail. Faktorer du selv kan styre.
De 4 vigtigste elementer til
din online succes er:
- Hjemmesiden
- Den perfekte kundemagnet – Freebien
- E-maillisten
- Markedsføring
Din hjemmeside
Som online business skal du have et sted, der er dit, hvor du sikkert kan føre folk hen. Du skal eje domænet og du skal betale for hostingen. Det er vigtigt. Du er alt for sårbar, hvis du lægger hele din forretning et sted, som du ikke selv kan styre. For en ting er helt sikkert: Der kommer ændringer.
Forandring den eneste konstant på internettet
Det er en god ide at være aktiv på et eller flere sociale medier og møde dine følgere der med organiske delinger og betalte annoncer, men materialet skal komme et sted fra og linke et sted hen og det bør altid være til din hjemmeside.
Du vil gerne findes af Google og de andre søgemaskiner, ikke? Google elsker trafik og opdager forbavsende hurtigt nye ting på din hjemmeside.
Din hjemmeside skal tiltrække besøgende og konvertere dem til potentielle kunder enten ved at få dem til at tilmelde sig din nyhedsmail, hente din freebie eller se på dine produkter og services.
Du skal være stolt af din hjemmeside
Din hjemmeside skal være din bedste og mest loyale medarbejder og ikke bare et digitaliseret visitkort. Den repræsenterer dig, så den skal være brugervenlig, have det udtryk, der passer til din niche og den skal give dine besøgende svar på alle deres spørgsmål og mulighed for at kontakte dig direkte, hvis spørgsmålet kræver chefens svar!
Du skal have en blog på din hjemmeside
En blog på din hjemmeside betyder mere end du måske lige regner med. De øvrige sider på din hjemmeside er mere eller mindre statiske og er derfor ikke særlig interessante for søgemaskinerne. Det er sider, der får nyt indhold til gengæld. Det er en væsentlig grund til, at du bliver fundet i søgninger af potentielle kunder, så alene af den grund bør du have en blog.
Bloggen er dit talerør
Din blog skal afspejle din virksomhed, din ekspertise og dine produkter eller services. Vis dem, hvad du kan.
Kun hvis dit produkt er dig selv og din mening, er det relevant at have en mening om alt muligt på bloggen. Ellers skal du holde dig til det, der hører til din niche og som du er specialist i. Husk, at folk kommer til din blog for at få svar, læse noget om et helt konkret emne – ikke for at høre private historier om din hund, hvad du fik til aftensmad eller holdninger til den aktuelle politiske situation. Spar de historier til dine private sociale medier, hvis det skal udgives. Vær knivskarp på dit indhold og kend grænserne. Det giver glade læsere, der får, hvad de kommer efter hver gang.
En blog skal passes
Hvis du beslutter dig for at udgive en artikel 1 gang om ugen, så gør det. Hvis det er for meget, så vælg noget andet. Det kan være hveranden uge, en gang om måneden eller sjældnere. Det skal bare være konsistent, så folk kan regne med dig.
Du skal søgemaskine optimere
Mange bloggere og soloselvstændige har ikke fokus på søgemaskineoptimering – SEO. De interesserer sig ikke for statisk og forstår ikke vigtigheden af SEO.
Det er ikke valgfrit. Det er en del af at drive en succesfuld online virksomhed
Du bliver ganske enkelt ikke fundet, hvis du ikke gør noget ved SEO og det er hverken mystisk eller svært. Tvært imod.
Det er uhyre interessant at se, hvor din trafik – og dermed dine kunder – kommer fra. Søgeord og målrettede tekster i dine blogposts og øvrige sider er vigtige ingredienser ligesom Google analytics, Google suite og SEO plugins er helt uundværlig. Som soloselvstændig er du tvunget til at sætte dig ind i det eller outsource opgaven, for ellers vil dine annoncekroner blive brugt forkert.
Så hvad nu?
Næste trin er nu at gennemgå din egen hjemmeside med friske øjne.
Download tjeklisten og find ud af, hvor din hjemmeside kan trænge til en make over.
Hent din gratis tjekliste her & kom i gang med at revidere din hjemmeside.
Andre artikler i serien om online succes: