Din freebie skal være den perfekte kundemagnet

De fleste virksomhedsejere sætter ikke tid af til at kreere den freebie, der er den perfekte kundemagnet. Det er synd, for netop den freebie kan gøre den afgørende forskel for deres virksomhed.

I denne uge handler det om din perfekte kundemagnet – Freebien. Den skal tiltrække dine ideelle kunder,  få dem på din e-mail liste og give dem lyst til mere fra dig!

Nederst på siden kan du hente en guide med ressourceliste, så du kan komme igang med din freebie.

De 4 vigtigste elementer til
din online succes er:

  • Hjemmesiden 
  • Den perfekte kundemagnet – Freebien 
  • E-maillisten 
  • Markedsføring

Hvad er en freebie?

En freebie er noget værdiskabende og gratis, som du giver dine besøgende, når de tilmelder sig din e-mailliste. Den skal løse et her-og-nu problem, som din ideelle kunde har og den skal altid relatere sig til både den udfordring, din potentielle kunde har og til det, du sælger.

Din perfekte freebie skal med andre ord

  • tiltrække din ideelle kunde
  • være hjælpsom og brugbar og dermed værdifuld
  • give dine potentielle kunder lyst til at lære dig og dine ydelser nærmere at kende

Med din freebie leder du din potentielle kunde direkte hen til næste trin i salgsprocessen: at lære dig bedre at kende og ultimativt videre hen til at blive kunde i din virksomhed.

Du skal vise dine potentielle kunder, at du forstår deres problem og at du er/har løsningen. Du skal overbevise dem om, at du, dit produkt eller din service er det helt rette match for dem.

Det demonstrerer du ved at give dem noget, som hjælper dem her og nu og som giver et øjeblikkeligt resultat.

Indholdet skal være værdifuldt. Det skal være så godt, at din ideelle kunde tænker: ”Jeg fatter ikke, at dette er gratis!”

En sikker indikator for, om det er en god freebie er, når du lige tænker ved dig selv ” Hvad skal dette koste?” Eller ”Arhh, er det ikke for meget at give væk?” Så ved du, at det er en god og værdifuld freebie.

Det gyldne spørgsmål:

Hvordan finder du ud af, hvilken freebie du skal lave?

Det er ikke altid helt nemt, men her er en metode, som gør det muligt for dig:

Først skal du tænke på de 3 spørgsmål, som du ustandseligt får af dine ideelle kunder. Det kan være på Facebook, når du holder oplæg, er i netværksgrupper, på din hjemmeside, i din virksomhed, af kolleger, kunder og klienter.

Hvad spørger folk dig om, når du fortæller, hvad du laver?

Du skal derefter finde svar på flg. spørgsmål:

  • Hvad er det helt præcist for et problem, dine ideelle kunder gerne vil have løst?
  • Hvilken emne ville tiltrække en person med den udfordring?
  • Hvad vil du gerne sælge til kunden senere?
  • Hvordan kan du, dit produkt eller service løse det problem?
  • Hvad har din ideelle kunde brug for at kunne forstå, være opmærksom på eller tro på, for at ønske eller have brug for dit produkt eller service?

Tip: Når du skal finde frem til, hvad der virkelig ville tiltrække dine potentielle kunder, skal du grave et spadestik dybere. Du skal ned under det lag, der er indlysende og der finde deres virkelige ønske, behov, længsel.

Eks. Hvis din ideelle kunde virkelig gerne vil have mere tid, så er det indlysende, men uhåndgribeligt. Grunden er til gengæld til at arbejde med. Det kan være: For at tilbringe mere tid med familien, dyrke mere motion, læse flere bøger, dyrke en bestemt fritidsinteresse, daglige ture i skoven med hunden, uddanne sig, osv.

Virker din freebie?

Hvis du allerede har en freebie, men ingen resultater, så kan det være, at den er alt for generel, for kedelig eller for ligegyldig for dine ideelle kunder.
Det er den fejl, mange laver med deres freebie. De forsøger at nå ud til så mange som muligt og det resulterer altid i, at den appellerer til INGEN.

Husk på talemåden: Hvis du forsøger at gøre alle tilfredse, bliver ingen tilfredse.

En god, virksom freebie

  • Er specielt tilpasset dine ideelle kunder
  • Løser et problem eller giver værdi på 10 minutter eller mindre
  • Dækker kun ét emne
  • Opmuntrer folk til at købe noget hos dig ved at give værdi og angive næste skridt
  • Matcher dine og din virksomheds evner og ydelser, og positionerer dig i markedet
  • Bygger på indhold og materiale, du allerede har eller bruger i din virksomhed

En dårlig freebie

  • Virker ikke eller tiltrækker de forkerte mennesker
  • Tager lang tid (mere end 10 min.) at komme igennem
  • Giver ikke umiddelbart en løsning på et problem
  • Matcher ikke dit brand eller dine produkter og services
  • Giver falske forhåbninger

Så hvordan gør du?

Du skal vælge det format, som dit publikum foretrækker og som viser dit talent.
I guiden herunder kan du finde links til flere forskellige gratis eller meget billige software programmer, der kan hjælpe dig med at lave den perfekte freebie.

Så hvad nu?

Næste trin er nu er: Kom i gang med din freebie! Få lavet noget, du er stolt af og som hjælper din ideelle kunde.

Min freebie til dig i dag er – selvfølgelig – en guide med forslag til formater og en tjekliste, så du nemt kan kreere din perfekte freebie.

Hent din gratis guide herunder og kom i gang med din egen freebie.

Andre artikler i serien om online succes: