Disse 5 ting sælger

Disse 5 ting kan du sælge

Din online business er kun en forretning, hvis du sælger noget. Du kan lave en smuk side, have en masse læsere på din blog og gode links og freebies, men hvis du ikke kan omsætte alt det ”smukke” til cool cash, har du ingen forretning.

Så hvad vil folk købe af dig?

Generelt betaler vi gerne penge for noget, der er:

  1. Nemt og hurtigt
  2. Done-for-you services
  3. Statusrelaterede ting
  4. Konkurrencefordele
  5. Adgang til kilden: Dig!

# 1 – Nemt og hurtigt

Man kan finde rigtig meget info om alt muligt på nettet, så hvis du bare tilbyder mere viden, får du ikke kunder i butikken. Folk vil have et eller andet resultat og de vil have det NU. Hurtigt.

Ingen vågner op og tænker: I dag vil jeg købe noget mere information. Nej, de vågner op og tænker: I dag vil jeg købe information, der hjælper mig hurtigt og præcist med at nå mit mål. Folk vil have hurtig hjælp. De vil have info i overskuelige bidder om præcis det, de mangler info om. De vil have det serveret, så de nemt og hurtigt kan gøre det, de skal gøre med den info.

Så jo mere du kan fremskynde deres transformation, jo mere værdifuldt vil dit produkt være. Du skal give dem indlysende genveje, tjeklister, arbejdsark, skabeloner, håndbøger, cases osv. Ting, der sikrer, at de kommer hurtigt og sikkert frem til resultatet – det mål, de har.

Folk længes ikke efter at blive overdynget med info. De længes efter forenkling, klarhed – alt det, der er nemt og hurtigt.

En vellønnet marketing strateg sælger ikke sin viden. Han sælger det, der er allervigtigst for kunden, nemlig LØSNINGEN. Viden er vejen til resultatet. Du skal sælge RESULTATET.

# 2 – Ydelser

Folk vil gerne betale for, at du fjerner deres problem. Det er jo den ultimative genvej at få en anden til at tage bøvlet. Så de betaler dig for at gøre det, så du kan levere det færdige resultat til dem i stedet for at vise dem, hvordan de selv skal gøre det.

Et typisk eksempel på det her fra min egen biks er opsætning af en wordpress hjemmeside, en email service eller en kursusplatform. De kunder vil bare gerne i gang med det, der er det egentlige for dem og det er ikke alle de tekniske systemer og opsætninger.

# 3 – Status

Folk vil også gerne betale for at opnå status. De vil gerne vise deres venner, at de har noget, der er ”cool”. Det er en af grundene til, at Apple fortsat kan få så meget mere for alle deres enheder end andre på computer – smartphone – smartwatch- markedet.

Deres ting er ikke dyrere at fremstille, men det, at de er så dyre, fortæller omverden ”at jeg har råd til det”.

Så hvis du kan give dine kunder et certifikat eller noget, der har samfundsmæssig status, så er det noget, folk gerne vil købe. Det kan være et VIP-program, hvor folk har direkte adgang til dig som specialist eller kendis. Det kan være live events, et særligt webinar, noget, der kun sker én gang. Det kan være muligheden for at komme på en rangliste over folk, der er bedst til et eller andet.

Relateret til dette er også særlige oplevelser – en rejse til et eksotisk sted, dykke med spækhuggere, osv. Folk vil gerne betale for helt specielle oplevelser og erfaringer, som giver dem en særlig status. De vil betale penge for at stå på en venteliste til en rumrejse! Hvorfor? Fordi der er status i det. Folk elsker at kunne deltage i noget, som andre ikke kan.

# 4 – Konkurrencemæssige fordele

Folk vil gerne betale for at blive bedre til noget og dermed have en konkurrencemæssig fordel. Det kan være i forretningslivet eller privat. Det kan være mastermind grupper, supervision, eneundervisning, osv.

# 5 – Adgang til kilden

Hvis du er ekspert, vil folk gladelig betale for at få direkte adgang til dig, så de kan suge dine guldkorn. Tænk på, hvordan Clinton og Obama rejser hele verden rundt og deltager i middage, hvor folk betaler i tusindvis af kroner for at sidde i rummet.

Du behøver ikke at være amerikansk ex-præsident eller berømthed for at dette også kan være en god idé for dig: Du kan tilbyde direkte adgang til dig og din viden. Det kan være et fysisk møde, over skype, adgang til din særlige mail, som du personligt besvarer på kort tid, svar via personlig besked i messenger/Facebook, osv.
Der er masser af muligheder.

Hvor passer du og din business ind?

Lav en brainstorm, hvor du ser på det, du tilbyder nu og hvad du kan gøre for at tilbyde endnu mere værdi og tjene mere.

Hvis du bare tilbyder en e-bog, så er du bare én i det uendelig hav af folk, der allerede gør det. Gratis eller meget billigt.

Find ud af, hvad dine potentielle kunder virkelig ønsker, hvad deres ideelle resultat er og brainstorm på de 5 punkter ovenfor og find ud af, hvordan du kan tilbyde dine kunder en fantastisk oplevelse.

De skal have en WOW kundeoplevelse.

Så har du nemlig en kunde for livet!

Jeg håber, du har fået brugbare tips og hjælp til at finde ud af, hvad du kan sælge til dit publikum.

Hvis du stadig er usikker på hvad og til hvem, så tjek lige boksen herunder, hvor du kan finde et helt nyt gratis kursus skræddersyet til dig!

Hvis det er hjælp til det tekniske eller til sparring, du søger, så kan du også få det! Se her hvordan.

På glædeligt gensyn,

Der er hjælp at hente til dig, der gerne vil sælge noget til dit publikum!

Jeg vil gerne invitere dig indenfor i et af vores gratis minikurser:

Sælg til dit publikum.

Sådan tilbyder du de rigtige produkter til dit publikum hver gang.”

Gratis minikursus til dig, der bøvler med at få gang i din online business eller skal til at begynde at sælge produkter eller ydelser.

Kurset består af 4 korte lektioner, et resumé og 2 mini teori-lektioner.

Jeg har et par spørgsmål til dig, inden du starter og lige efter lektionerne, som jeg håber, du vil besvare. 

Din mening betyder nemlig rigtig meget. 🙂

Klik her for at gå til kurset

Smarte kvinders guiden serien

Ny video i serien “Smarte kvinders guide” om content marketing.

Endnu en gratis video er udkommet i serien ”Smarte kvinders guide til online succes”.

Den er nr. 4 i rækken, er 9 min. lang og handler om content marketing:

Video 4: Smarte kvinders guide til content marketing

I videoen får du en introduktion til

Content: Der er fælles betegnelse for alt det indhold – tekster, billeder, videoer, audioer, som du udgiver, for at hjælpe, vejlede, underholde din målgruppe.

Content marketing: Den måde, du leverer dit indhold på, så din målgruppe finder det.

Content marketing strategi: Din strategi sikrer, at du leverer det rigtige indhold til de rigtige personer på det rigtige tidspunkt. Din strategi omfatter de forskellige platforme, du benytter, som f.eks. din blog, sociale medier, e-mails, andre steder, du leverer gratis og værdifuld information. Det er i vores tilfælde f.eks. kursusplatformen Thinkific, hvor vi har gratis kurser liggende.

Lige som til de øvrige videoer, har jeg udarbejdet et tekst- og arbejdshæfte, som kan guide dig igennem planlægning og de forskellige beslutninger i udarbejdelsen af din strategi.

Hæftet indeholder udover en introduktion til content marketing 3 arbejdsark med skrivefelter til overblik og planlægning af din egen content marketing strategi.
Du får eksempler på virksomheder, der har en forbilledlig strategi samt 7 forskellige måder at levere dit content på.

Hvis du er interesseret i hæftet, kan du se mere her: https://onlineakademiet.dk/shop/

Her under følger beskrivelse af de første 3 videoer i serien (fra tidligere blogpost)

Video 1: Smarte kvinders guide til online kurser

viser dig, hvordan du let kan komme i gang med at lave helt enkle videoer, hvor du optager dine slides og taler til. Det kan være meget enkelt og hurtigt at lave en video, som du kan bruge som freebie eller som del af et online kursus eller online info-produkt.

Har du spørgsmål som: Hvordan får jeg lavet en optagelse af mine slides? Eller vil du bare gerne vide, hvad du skal brug?
Den første video i serien tager kun 8 minutter og den fortæller dig ALT, hvad du behøver at vide om de 3 trin, der forvandler dit materiale til et online kursus.
Hvis du gerne vil have en guide, der hjælper dig igennem de 3 trin, har du også muligheden for det!

Jeg har udarbejdet et tekst- og arbejdshæfte på 15 sider, der sammen med videoen hjælper dig igennem, giver dig gode råd og links til alt, hvad du behøver! Hæftet indeholder arbejdsark til de 3 trin i forvandlingen af dit materiale til et succesfuldt online kursus.
Hæftet indeholder desuden vejledning til, hvordan dit kursus bliver til og giver en oversigt svarende til den i videoen over de nødvendige software mm. og en rabatkupon til EN GRATIS MÅNED på Thinkifics Pro plan, som du kan gemme og anvende, når det passer dig.

Du kan købe hæftet her. Det koster kr. 48,- plus moms. Du får samtidig adgang til videoen til download sammen med PDF guiden.

Video 2: Smarte kvinders guide til overbevisende slides

Hvis du lige står og mangler et par hurtige tips til, hvordan du kan udarbejde bedre slides, så er video nr. 2 lige noget for dig!

Jeg viser dig, hvordan du kan lave flotte, effektfulde slides, der tryllebinder dit publikum på 12 minutter!
Det er nemt!
Det drejer sig om at kende ganske få spilleregler og nogle smutveje, så er vejen banet.
Hemmeligheden bag effektive, overbevisende slides er, at de skal være enkle og lige så tydelige, som reklamer på en husgavl. De skal understrege dine ord og hjælpe dine tilhørere med lynhurtigt at opfatte meningen.
Jeg har udarbejdet en 18 siders PDF guide “Smarte kvinders guide til overbevisende slides”. Hæftet Indeholder udover tips og tricks bl.a. vejledning til de funktioner og effekter, jeg viser i den gratis 12 minutters video.

Derud over giver jeg dig de 5 designregler, der sikrer perfekte slides, der fastholder dit publikum.

Du kan købe guiden her. Den koster kr. 48 plus moms

Video nr. 3: Smarte kvinders guide til den uimodståelige freebie

Vi har lige udgivet video nr. 3, der handler om, hvordan du udarbejder din uimodståelige freebie.

Den perfekte freebie er altafgørende for din online succes. Den skal tiltrække dine ideelle kunder og klienter, så de kommer på din e-mailliste. Når de er der, kan du tale direkte med dem og sende dem gode råd og vejledning, men jo også tilbud på dine produkter og ydelser.

Hent også det gratis PDF hæfte med ressourceliste og noter til videoen [varighed 12 min.]

Du kan se videoen her på YouTube

Der er flere små videovejledninger i støbeskeen om ingredienserne i online succes. De kommer til at ligge her:

onlineakademiet.dk/Gratiskurser

Smarte kvinder har nu også fået sit eget kursus:

Læs mere her: Smarte kvinder skaber online kurser

På glædeligt gensyn,

Vi udlodder hver måned et gavekort på kr. 500,- til Online akademiet. For at deltage i udtrækningen, så du klikke “Synes godt om” på vores facebook side , så er du automatisk med. Se mere her

Man kan tage fejl…

Ja, man kan jo tage fejl

Og det har jeg gjort i denne forbindelse.

Jeg er og har været varm fortaler for Thinkific i lang tid nu og der er stor interesse for kursusplatformen blandt mine kunder og kursister. Og selv om det er nemt at oprette kurser og andre produkter, har jeg haft mange forespørgsler på, om vi da ikke bare kan gøre det for folk.

“Jooh…det kan vi godt”, sagde vi til den første,
og nu har vi så fået det proppet ind i en ramme, så alle kan købe hjælp og få sat kursusplatformen Thinkific op helt eller delvist.

Vi har lavet 2 specialdesignede tilbud

til kommende Thinkific kursusgivere.

Det første er en opsætning af hele platformen på den gratis løsning, hvor vi fikser hele rammen for dit kursus.
Du skal selvfølgelig svare på nogle ting, så som:

  • Hvad vil du gerne have din kursusplatform til at hedde?

  • Hvilke farver skal vi sætte den op med?

  • Hvilke billeder eller farvebaggrund vil du have på dine bannere?

  • Har du en Facebook pixel eller skal vi hjælpe dig med at finde den?

  • Hvad med Google analytic? Har du den kode eller skal vi hjælpe med at finde den?

Du skal udfylde et skema med oplysningerne og medsende eventuelle billeder til dine bannere. Du får din kursusplatform leveret inden for 2-3 dage og skal derefter kun lige lægge dine kursusfiler ind, så er du klar til at udgive og sælge dit kursus.

Den anden mulighed er, at vi gør det hele for dig. Bortset fra at lave selve kurset 😊

Vi opretter det hele og lægger dine filer ind, så dit kursus er udgivet og i gang, når du modtager koderne!

Vi leverer på 4 – 5 dage.

Der er en ½ times afstemningssamtale i begge løsninger, videovejledning af, hvordan du selv lægger kursusfiler ind, 50 siders guiden om oprettelse af Thinkific og Thinkific Total pakken indeholder også en video gennemgang af hele kursus-sitet, så du ved, hvor alting er.

Og da vi nu var i gang med ydelserne..

så udarbejdede vi også lige et par klippekort:

Du kan købe hjælp helt ned til blot 1 time, som du kan dele op i 4 x 15 min.

Vi kan hjælpe dig med

  • Opsætning af
    • Thinkific
    • MailChimp
    • ConvertKit
    • Leadpages
  • Covers til dine digitale produkter
  • Slidesskabeloner

Og en hel del mere. Se her: onlineakademiet.dk/ydelser

Jeg håber, du springer ud som online kursusgiver og hvis du har brug for hjælp til det praktiske, så ved du, hvor du kan få den!

På glædeligt gensyn,

Vi udlodder hver måned et gavekort på kr. 500,- til Online akademiet. For at deltage i udtrækningen, så du klikke “Synes godt om” på vores facebook side , så er du automatisk med.

Top 5 fejl på landingssider

Top 5 fejl på landingssider, der fører til: INGEN på din e-mailliste!

Denne artikel handler om de 5 mest graverende fejl og hvordan du undgår dem, for hvis din landingsside ikke konverterer, får du ingen på din liste og så sælger du ingen varer!

Din side ikke loader hurtigt nok

og så er folk væk. Det er de hårde kendsgerninger.

Besøgende er i forvejen ikke længe på en hjemmeside, så hvis siden loader langsomt, er de videre: De kom kun til brevsprækken – der blev ikke åbnet hurtigt nok – Adios amigo. Ingen gider vente på en langsom side.

Google har et handy redskab, der hedder PageSpeedInsights og selvom du måske ikke selv kan fikse et evt. problem, giver det dig indsigt og så kan du få nogen til at fikse det!

Indsæt din hjemmeside adresse og se, hvad der sker:

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Du får en analyse for både mobil og computer. Virkelig nyttig side.

Der sker alt for meget på siden.

En landingsside skal kun én ting. Den skal opsamle e-mailadresser.

Hvis din side er alt for urolig og giver dine besøgene mulighed for at gå i alle mulige retninger, vil største delen af dem ikke gøre det, du gerne vil have dem til at gøre.

Siden skal være imødekommende og den kan have lidt eller meget info, MEN kun om det tilbud, som folk skal melde sig til for at få.

Der må ikke være noget, der distraherer dem eller gør dem usikre på, hvad de skal gøre. Du skal lede dem frem til den ene mulighed, der er.

Dårlig overskrift.

Du skal have en kort og interessant overskrift, for du har kun 2 sekunder og så er folk væk!

Gør dig umage med overskriften. Hvis den ikke fanger, får du ingen på din liste – uanset hvor god din info, du giver derunder og uanset hvor godt dit tilbud er.

Du lover noget, som ikke matcher det, de får.

Det er altid dårlig stil og aldrig en gangbar måde at opbygge sin liste på, især fordi de personer, der kommer på din liste, forventer noget andet, noget som du ikke leverer og derfor køber de intet af dig, hvilket er spild af deres tid og penge ud af vinduet for dig.

Du skal levere godt indhold, hjælpe dine kommende abonnenter, så de kan blive potentielle kunder og derefter kunder! Det er formålet med det hele og det lykkes ikke (og det skal det heller ikke!), hvis du narrer dem ind under falske forudsætninger. Hvis du vil sælge motionsudstyr, nytter det ikke noget, at du lokker folk ind i folden ved at love dem, at de kan komme sovende til resultatet.

Efter tilmelding sker der …ingenting!

Hvis din landingsside er det sidste folk ser, når de tilmelder sig, så står de bare der og tænker: “Hva’ nu?” Får de freebien eller hvad? Det vides ikke!

Som minimum skal du have en ”succesmeddelelse”, der fortæller dine nye abonnenter, at du har sendt noget til dem. Det kan være en lille popup eller en dedikeret ”Tak for tilmeldingen side”, hvor du kan begynde at servicere dine nye abonnenter, sige tak for tilmeldingen, fortælle dem, hvad de kan forvente af bekendtskabet og give dem forslag til, hvad de kan gøre, som det næste på din side.

Selve landingssiden kan laves på mange forskellige måder: Du kan lave den selv på dit WordPress site, bruge din e-mail serviceudbyder, hvis de tilbyder den mulighed eller bruge et af de dedikerede software, som f.eks. LeadPages, hvor du kan tilpasse et hav af præfabrikerede landingssider og tilmeldingsbokse.

Held og lykke med dit projekt og på glædeligt gensyn i næste uge,

Facebook annoncer er ikke for alle

Facebook annoncer er ikke for alle

Jeg er i midt i produktionen af kurset Klar-parat-sælg med Facebook annoncer. Det er – som alle vores andre kurser – et praktisk kursus uden spildtid, som tager kursisten med gennem de strategiske overvejelser først:

  • Hvad er formålet med kampagnen?
  • Hvem er målgruppen?
  • Hvordan finder du dem?
  • Hvilke annoncetyper er de bedste?
  • Hvor på Facebook og Instagram skal du placere annoncerne?

Jeg viser, hvordan du udarbejder annoncerne både det visuelle og opsætningen af teksterne og derefter tager vi fat på alt det praktiske og sætter det hele op trin for trin inkl. henter og installerer den helt nødvendige Facebook pixel.

Så mit hoved summer af Facebook og annoncer, men ..

Facebook annoncer er ikke for alle og enhver

Hvis din virksomhed ikke er klar, så kan du lige så godt smide penge ud ad vinduet. Det er både hurtigere og nemmere!

Sandheden er jo, at Facebook annoncer koster penge. Det er en god og billig måde at reklamere på, men kun hvis din virksomhed er klar til at modtage det investeringsafkast (ROI*), som Facebook annoncen kan generere.

Hvad mener jeg med det??

Jo, hvis du ikke kan føre dine ideelle kunder – dem, du sender Facebook annoncerne ud til – ind i din salgstragt, så du kan tjene mere end det beløb, du bruger på annoncerne, hvorfor så smide penge efter projektet?

Hvis du ikke tænker på forretningsdelen, men bare reklamerer uden nogen anden plan end at sende folk til din hjemmeside/blog, så spilder du dine penge.

Betalt trafik er en effektiv måde at jump starte din forretning på, HVIS du samtidig opbygger en god e-mailliste og har ting eller ydelser, du kan sælge.

Det altafgørende her er at have styr på ROI (Return On Investment):

Hver gang vi bruger kr. 1,- på Facebook annoncer, skal vi have mindst kr. 1,- tilbage og helst en hel del mere, for hvorfor ellers bøvle med det?

Annoncer, der bare sender folk til din hjemmeside eller blog uden en plan, er spild af penge. Du er nødt til at have en automatik (salgstragt) klar, inden du bruger penge på annoncer – og det gælder ikke kun Facebook annoncer.

Dit ROI kommer fra din

  • E-mailliste
  • Dit salg

Så hvis din virksomhed ikke er klar til at tiltrække potentielle kunder og abonnenter til din e-mailliste, så skal det være din første prioritet.

Og indtil det er på plads, er det for tidligt for dig at annoncere på Facebook.

Når det er sagt, så kan du bruge annoncer til eksponering af din hjemmeside/blog og til opbygning af dit brand, men i sidste ende skal det føre til, at dine annoncekroner bliver brugt godt og det gør de kun, hvis du har din automatisering/salgstragt/forretningsmaskine (du vælger selv ordet 😉) på plads.

Hvad betyder det?

Det betyder, at du skal have 4 ting klar:

De 4 punkter, jeg har opstillet herover, udgør en enkel salgskanal. Det er, når du har folk inde i den, du tjener penge. Og det er derfor din salgskanal, der betaler for dine Facebook annoncer.

Så få det på plads, inden du smider penge efter Facebook annoncer, for ellers bliver dine annoncer bare en stor pengemaskine…for Facebook og ikke for dig, for dine annoncer kan ikke give ROI!

Få direkte besked, når vores kommende kursus ”Klar, parat, sælg med Facebook annoncer” udkommer i marts 2019.

Jeg har tidligere lavet en artikel serie om online succes. Du finder links til dem herunder:

På glædeligt gensyn i næste uge,

Sociale medier i 2019 (opdateret)

Sociale medier hvad og hvordan i 2019.

Sociale medier har ikke alene ændret vores adfærd, sociale medier har ændret måden, vores hjerner fungerer på. Hjernen forandrer sig gennem hele livet, men internettet og sociale medier har ændret vores hjerner og tilpasset den flygtige nyheder. Vi skimmer alle informationer og har svært ved at holde koncentrationen. At gøre én ting ad gangen er nu noget, man bevidst skal beslutte sig for.

Vi filtrerer ting lynhurtigt

Vi beslutter på få sekunder, om noget er vores tid og opmærksomhed værd og den tid, vi er opmærksomme, er kortere end nogensinde før.

Det er et faktum

Så når vores hjerner har tilpasset sig flygtige nyheder og sociale medier, så skal vi – hvis vi vil have succes online – tilpasse vores materiale og måden vi levere det på, så det får hjernen til at reagere!

Hvad reagerer vi på lige nu?

  1. Autentisk, personligt indhold

  2. Visuelt indhold

  3. Live videoer

  4. Indhold, der forsvinder

  5. Marketing til beslutningstagere

#1. Autentisk, personligt indhold

Publikum reagerer mere på “hverdag selfie videomeddelelser” end på velproducerede, glatpolerede videoer. Fordi de anses for at være oprigtige og personlige. Og de uredigerede videoer får publikum til at reagere med personlige og oprigtige kommentarer. Virksomheder, der er villige til at åbne op og vise menneskelighed og sårbarhed, bliver belønnede for deres åbenhed. Fordi de risikerer noget.

#2. Visuelt indhold

Det er sjældent, at man ser opdateringer uden et billede. Og med god grund! Vores hjerner aflæser et billede mange gange hurtigere end tekst og hjælper os med at finde ud af, om det har vores interesse. Så sørg for at have visuelt indhold på alle dine platforme.

Det er nemt og billigt, for der er mange gratis ressourcer til rådighed til det formål.

Et af de bedste steder er efter min mening www.Canva.com

Det er virkelig nemt at bruge for alle. Der kan ikke-grafikere producere de flotteste billeder, grafikker og annoncer ganske gratis. Man kan let gå crazy der, men husk altid at have en overordnet strategi for farve og font. Ellers kommer det meget hurtigt til at se rodet ud.

#3. Live videoer

Hvis du ikke føler dig godt tilpas med at stå foran et kamera, så er det en god ide at øve dig, for live video ser ikke ud til at forsvinde lige foreløbig. Det er kun lige startet og brands, der lægger kræfter i live videoer, bliver belønnede for deres indsats. Succes på live video handler ikke om at producere en perfekt video, men om at levere værdi. Så fokuser på det, du vil tale om, være dig selv og brug det format til tale med dit publikum – ikke tale til dem, men med dem – så bliver du en vinder!

Så se din frygt i øjnene og arbejd med at blive fortrolig med video. Der er mange måder at øve sig på. Brug mindre grupper på Facebook – eventuelt en, du opretter til formålet, hvor du og en anden kan hjælpe hinanden.

#4. Indhold, der forsvinder

Vi kommer ikke uden om Snapchat, som er den platform, hvor man kan sende et billede eller en video med tekst og lyd på. Når modtageren har set beskeden, forsvinder den – enten efter 10 sekunder eller efter 24 timer, hvis det er en ”Story”. Med Snapchat er det muligt for virksomheder at have en unik, kortvarig og sjovt kontakt med sit publikum. Der er ikke mange virksomheder i Danmark, der bruger det, nok fordi Snapchat primært henvender sig til de yngste brugere.

Men det tidsbegrænsede indhold kan skabe opmærksomhed, især hvis du allerede har et aktivt publikum på Instagram. Du kan med Historierne levere mere upoleret opslag end du gør på Instagram. Det bliver sjovere, mere afslappet, fordi det er flygtigt.

Snapchat har haft stor succes – ellers ville det ikke blive kopieret så direkte som dette.

Historierne kan ikke likes, men du kan se, hvem der har kigget på dem.

Her er et par ideer:

  • Del dine bedste tilbud på den måde: Det vil vende dit publikum til at holde øje med dig
  • Nyheder – send sneak peaks ud som historie, så er det kun de ”udvalgte”, der får informationen
  • Del links til dit mest værdifulde materiale
  • Rabatkoder, deals og andre fordele

Der er indbygget ”tab” i flygtigt indhold, for der er noget at gå glip af. Måske er det en rigtig givende strategi for netop din type virksomhed.

#5. Marketing vha. meningsdannere – det såkaldte ”influencer marketing”

Hvis Sociale medier er blevet én ting, så er det blevet meningsdannende. Sociale medier er samlet set blevet en platform for almindelige mennesker, der har en mening om hvad som helst. Blandt de mennesker findes stærke meningsdannerne og ambassadørerne for brands og produkter. Folk følger den og lytter til dem. De kan gøre et brand eller produkt hot eller not over en nat.

Uanset om dit mål med at være på sociale medier er at have en konversation med din målgruppe, øge målgruppens kendskab til dig som ekspert i din niche eller sælge dine produkter og tjenesteydelser vil du gerne have, at det du lægger ud har en effekt på andre mennesker. Du vil gerne have, at det bliver delt, liked og kommenteret og dermed udbredt. På den måde øger du din indflydelse og det er hele formålet med at bruge sociale medier. En genvej til den indflydelse er ved at benytte sig af andres indflydelse og bruge dem som katalysator for at øge din egen effekt på målgruppen. Det er sådan ”influencer marketing” fungerer og det bliver der mere og mere af.

Undersøgelser viser, at omkring 92% af forbrugerne tror mere på anbefalinger fra influenter end på brandet selv, så mens du går rundt og tror, at din succes på sociale medier skyldes alt det gode materiale, du poster, så kan den virkelige sandhed være, at der er nogle influenter i din målgruppe, som driver samtalen online om dit brand. (Husk, at det er på godt og ondt! Det kan gå begge veje. Influenter kan skubbe et brand til succes eller til fiasko)

Her er et par eksempler på influencer marketing:

  • Sponserede blog posts er den mest traditionelle måde
  • Du betaler en influent for at afholde en konkurrence, tilbyde en freebie eller en rabat til deres følgere. Gevinsten for deltagerne er så noget af dit materiale, varer eller tjenesteydelser gratis eller til en god pris.
  • Affiliate reklamekampagne. Du tilbyder influenter en del af kagen for at promovere dit produkt til sine følgere.
  • Du kan betale en influent penge for at bruge dit produkt og skrive om det til sine følgere. Det er meget udbredt og man behøver ikke have en stor følgermasse, før det er interessant for virksomheder – det eneste, der tæller er, at det er den rigtige målgruppe.

Der er mange flere muligheder for at betale sig til omtale, men der er et par ting, du skal huske på:

  • Influenternes følgere skal matche din målgruppe. Det nytter ikke noget, at en blogger har 5000 fans, hvis jeres nicher ikke matcher. Det giver ikke et stort resultat, hvis du bruger en succesfuld influent, der skriver om mode, hvis du gerne vil have fat i gør det selv mænd.
  • Vær sikker på, at dine influenter er transparente overfor deres følgere om projektet, så det ikke giver bagslag på din virksomhed eller produkt.

Jeg har helt bevidst fravalgt Snapchat i min forretning. Jeg har en profil og snappet for nogle år siden, men det fanger mig ikke. Anyways, Snapchat er her og bruges af rigtig mange unge i alderen 13 – 25 år, så hvis det er din målgruppe skal du helt sikkert tjekke, om det er noget for dig. Hvis det ikke har din interesse, så er Instagram nu også kommet med på vognen og har introduceret flygtigt indhold. De kalder det også ”historier”.

Det fungerer ved, at man uploader billeder og videoer til en samlet historie, der så automatisk forsvinder efter 24 timer. Det er nærmest en tro kopi af Snapchat. Der er forskellige funktioner med farver, symboler, tekster og filtre – fuldstændig som på Snapchat. Du kan selv bestemme, hvem der må kunne se din historie og du kan se, hvem der har set den.

Så hvis du gerne vil prøve kræfter med billeder og tekster, der forsvinder, så har du muligheden på Instagram, hvor der for de fleste også er større sandsynlighed for at finde sin målgruppe. Snapchat har kun halvt så mange brugere som Instagram og med Facebooks køb af Instagram for nogle år siden, vil der blive sat endnu mere turbo på den platform.

For os, der gerne vil engagere vores publikum og markedsføre os på de sociale medier, kunne Instagram historier derfor være en oplagt mulighed.

Men hvorfor bruge tid, energi og penge på at producere materiale, der forsvinder efter 24 timer? Når vi producerer materiale, vil vi gerne have det holder lidt længere, ik?

Jo, men det tidsbegrænsede indhold kan bruges til at skabe opmærksomhed. Du ved selv, om det passer til dig og din målgruppe.

Hent din gratis guide her & kom i gang med at revidere dine sociale medier:

Jeg håber, du kunne bruge gennemgangen og overvejelserne omkring de forskellige sociale medier. I bund og grund handler det om, hvor DU føler dig tilpas, for du kan ikke begå dig på en platform, du ikke er tilpas med. Så bliver det hurtigt akavet og folk gider ikke følge dig alligevel.

De mærker det hurtigt og følger så bare nogle andre, som de synes er mere tjekkede 😉

Som altid:

På glædeligt gensyn

Kursusplatformen Thinkific

Kursusplatformen Thinkific

Thinkific er kursusplatformen, som du bør kende.
Jeg mener faktisk SKAL kende. NU. Du skal nemlig i gang. NU.

Thinkific er en uhyre nem, rubust og komplet salgsplatform til online kurser, som har en GRATIS løsning, der giver dig adgang til hele maskinrummet.

Du kan have op til 3 online produkter og du bestemmer frit, om det skal være små eller store kurser, optagede webinare, PDF downloads eller forsalg af endnu ikke udarbejdede kurser.

Du kan altså hoste og sælge dine online produkter via Thinkific uden at betale én øre til dem.

Der er selvfølgelig begrænsninger og de vigtigste er, at du max. kan have 3 kurser liggende og at du ikke kan integrere platformen med din e-mailservice udbyder.

Der er også nogle begrænsninger i forhold til, hvordan du kan monitorere dine kursister, MEN det opvejes så rigeligt af, at du nemt kan komme i gang helt gratis og at du kan opgradere til en betalingsløsning, når og hvis du får lyst til det.

Jeg vil lige indskyde en bekendelse her:

Jeg er online kursusjunkie. Så er det sagt.

Jeg deltager i online kurser, webinarer og lytter til podcasts med stor fornøjelse.

Jeg elsker ny viden, nye indsigter, smarte måder at gøre ting på og bedst af alt, at jeg kan gøre det på præcis dét tidspunkt, der passer ind i mit liv.

Jeg er dybt fascineret af, at jeg kan bruge min viden og erfaring til selv at undervise online. Jeg tager det, jeg ved og laver et online kursus eller digitalt info-produkt ud af det. På den måde kan jeg dele min viden, hjælpe andre og samtidig tjene penge på det. Det er fantastisk!

Jeg får mange spørgsmål om online kurser. Mange vil gerne i gang, men kan ikke rigtig se sig selv i det, fordi de synes alt det tekniske virker uoverkommeligt.

Det er det ikke.

Det kræver selvfølgelig tid og viden, men alle kan gøre det. For det gælder jo bare om at vælge gode og nemme løsninger til alt det tekniske, så du kan komme ud med din viden til gavn for dine kunder, klienter og kolleger.

  • Du kan vælge at give det væk, som en del af din markedsføring eller service.
  • Du kan vælge at sælge dine små og store online kurser, dine PDF e-bøger og guides.
  • Du kan vælge at bruge dine digitale infoprodukter til at hjælpe kolleger, informere chefer, undervise nyankomne. Der er ingen grænser for, hvad du kan bruge online kurser og digitale infoprodukter til internt i en stor virksomhed eller organisation. Du kan demonstrere din viden overfor kolleger, chefer og ikke mindst kommende chefer.
  • Dine produkter kan ligge på din linkedIn profil, du kan dele den på SlideShare og YouTube. Det har aldrig været lettere at komme ud med sin viden og dele den med verden.

Der er mange gode grunde til at lave online kurser:

  • Større frihed i jobbet
  • Mere fritid
  • Øget indtjening
  • Større eksponering
  • etablering som ekspert i forhold til målgruppen

Hvis du i forvejen afholder live kurser eller underviser kunder eller klienter én-til-én, ligger det jo lige til højrebenet at omdanne dit materiale til et online kursus.

Du vil nå ud til et bredere publikum, de kan tage dit kursus, når det passer dem og du kan med optagelse af ét enkelt kursus sælge det igen og igen (mens du laver andre ting… eller ingenting 😉)

De kan få din undervisning, når og hvor de ønsker den.

De 5 smarte muligheder på Thinkific

Du kan levere et online informationsprodukt på Thinkifics kursusplatform som:

  1. Et stort omfattende, alt inkluderende kursus
  2. Et mikro- eller minikursus, hvor du meget kort og målrettet besvarer ét enkelt spørgsmål eller løser ét enkelt problem uden store mængder teoretisk viden
  3. Et digitalt informationsprodukt, der skal downloades, som f.eks. en e-bog, en powerpoint skabelon, en strikkeopskrift, osv
  4. En optagelse af et live webinar
  5. Et forsalg af et endnu ikke udarbejdet produkt

… Og så lige tilbage til kursusplatformen Thinkific:

Kursusplatformen er på engelsk, men alt hvad dine kursister ser, står på dansk. Hele vejen igennem systemet inkl. betalingsdelen. Det hele er på dansk.

Jeg har lavet et kursus, der guider dig igennem alt, hvad du skal vide om og gøre på Thinkific.

Der er 5 lektioner svarende til de 5 sektioner, der findes i Thinkific:

  1. Generelle indstillinger
  2. Dit kursus
  3. Dine kursister
  4. Dit kursus site
  5. Salg og marketing

Kurset er udarbejdet, så du kan føje kurset MENS du sætter din egen platform op og hvis du har dit materiale klar, kan du være færdig på 2 – 3 timer.

Jeg har tilføjet gode bonusser:

  • Rabat på kurset Den ultimative guide. Hvis du fortryder og har brug for hjælp til fremstilling af selve kurset, så fratrækker vi din udgift til Thinkific kurset. Thinkific kurset er nemlig modul 4 i Den ultimative guide og du skal selvfølgelig ikke betale for det samme 2 gange.
  • 1 gratis mdr. på Thinkifics business løsning. Du kan frit prøve i 30 dage og derefter vælge at gå tilbage til den gratis løsning.
  • Ressourcelisten fra Den ultimative guide med links til alt, hvad du skal bruge til at udarbejde et online kursus.
  • Arbejdshæftet: Find din kursuside lyn hurtigt.
  • Guiden til millioner af gratis billeder, illustrationer, ikoner og videoklip inkl. links til gratis billedbehandlingssoftware.

Jeg håber, du springer ud som online kursusgiver eller e-bogsforfatter. Du vil elske det!

På glædeligt gensyn,

Hvad er Thinkific?

HVAD ER THINKIFIC?

4 hurtige spørgsmål og svar om kursusplatformen Thinkific

Jeg håber, du nu har fået svar på alle dine spørgsmål om kursusplatformen Thinkific og er klar til at kreere dit eget online produkt på den fremragende og komplette kursusplatform.

Du vil elske det!

På glædeligt gensyn,

Det kræver 1000 fans

Svaret er 1000 fans

Spørgsmålet var: 

Hvor mange fans skal der til for at have en god forretning?

I 2008 skrev Kevin Kelly en legendarisk blogpost, som nu er opdateret og udgivet på adskillige sprog.

Den hedder 1000 True Fans og i den argumenterer Kevin Kelly for, at man skal fokusere på at få 1000 sande fans og derefter pleje og passe den fanskare. Han definerer en sand fan, som en person, der bruger mere end $100 om året – år efter år i din butik.

Se og hør Kevin Kellys ide i denne korte (3:47 min) og opmuntrende tegnefilm om 1000 true fans:

Here’s how the math works. You need to meet two criteria. First, you have to create enough each year that you can earn, on average, $100 profit from each true fan. That is easier to do in some arts and businesses than others, but it is a good creative challenge in every area because it is always easier and better to give your existing customers more, than it is to find new fans.

Second, you must have a direct relationship with your fans. That is, they must pay you directly. You get to keep all of their support, unlike the small percent of their fees you might get from a music label, publisher, studio, retailer, or other intermediate. If you keep the full $100 of each true fan, then you need only 1,000 of them to earn $100,000 per year. That’s a living for most folks.

– Kevin Kelly

Kevin Kelly taler om en sand fan og definerer den som: “A true fan is defined as a fan that will buy anything you produce”, altså en ideelle kunde, der køber igen og igen.

Så hvordan griber du det an?

Der skal selvfølgelig være noget at købe igen og igen og alt efter, om det er produkter, der skal erstattes eller suppleres (jeg nævner bare lige Apple her!) eller om det er spritnye produkter, services eller behandlinger, så kan du sætte dig det mål, at du vil have 1000 sande fans (eller det antal, der giver mening for dig og dine produkter):

1. Find ud af, hvad der skal til for at konvertere en besøgende på din hjemmeside eller på andre platforme til en sand fan. Du skal finde ud af, hvilken værdi, du skal levere og hvilket niveau, du skal engagerer dig med dine følgere på, osv..
Det er ikke noget, man gør på en eftermiddag, men ved at lægge mærke til, hvad der motiverer og inspirerer dit publikum, kan du få en fornemmelse relativt hurtigt og så give dem mere af det!

2. Når du begynder at få erfaring med de første fans, kan du prøve at estimere hvor lang tid, det vil tage at få de ønskede 1000 fans. Du skal basere dit estimat på dine følgeres behov, forventninger og ønsker til dig og dine produkter OG på den tid, energi og penge, du har til rådighed til at efterkomme de ønsker.

Jeg håber, du har fået inspiration og nye ideer med input fra Kevin Kelly.

På glædeligt gensyn,

Facebook ved (næsten) alt

Facebook ved (næsten) alt.

Har du tænkt over, hvordan Facebook styrer, hvilke annoncer du får at se?

Først og fremmest kan du lige så godt indse, at Facebook ved alt det om dig, som de kan trække ud af din adfærd på DERES platform.

  • Hvert eneste link, klik og kommentar.
  • Alle de virksomheder og annoncer, du interagerer med.

Og de bruger den viden, for at give den enkelte bruger en så god oplevelse som muligt og for at give de virksomheder, der annoncerer på Facebook, så gode resultater som muligt.

Altsammen vældig nobelt!

Facebook er en virksomhed. En virksomhed, som tjener sine penge på annoncer. Og i den forbindelse er der 2 ting, som de skal tage særlig hensyn til:

  1. Deres brugere skal gide at være på Facebook. De skal derfor serviceres bedst muligt og ikke overdynges med irrelevante annoncer. Hvis der er noget, vi ikke gider som forbrugere, så er det irrelevante annoncer.
  2. Deres annoncørere skal have noget ud af deres annoncering og det sker kun, hvis annoncerne vises til de personer, som er interesserede i de pågældende produkter, services eller events.

Det er Facebooks opgave at gøre os alle tilfredse. Så hvad gør de?

De registrerer alt!

.. Og derfor kan Facebook på baggrund af din adfærd, vise dig annoncer, som ifølge din adfærd, vil interessere dig.

Facebook bruger flg. i deres jagt på at tilfredsstille annoncører og brugere:

  • Sider, som du og dine venner synes godt om.
  • Oplysninger fra din Facebook- og Instagram-profil.
  • Steder, hvor du tjekker ind med Facebook.
  • Oplysninger fra Facebook-pixel.
  • Din fysiske placering registreret via IP-adresse, GPS og den adresse, du har angivet på din profil.

Det er bare ikke altid, at din adfærd skyldes dine private interesser.

Jeg er f.eks. administrator på 7 facebook virksomhedssider og interagerer med meget forskellige sider, alt efter hvilken kasket, jeg har på. Det resulterer i, at Facebook har vurderet mine interesser helt forkert og viser mig annoncer, som jeg ikke gider se, hvis jeg ikke retter det.

Det samme gælder sandsynligvis for dig! Det er jo ikke altid, at vi klikker på annoncer eller links af anden grund end at vi er nysgerrige eller bare passer vores job.

Det er selvfølgelig kode, der styre det hele og Facebook giver dig indblik i, hvilke oplysninger, de bruger til at filtrere annoncer med OG hvordan du selv kan forbedre den “profil”. Det er en god ide at tjekke den side:

https://www.facebook.com/ads/about/?entry_product=ad_preferences

Ugens freebie er en kort vejledning til stedet, hvor du administrerer dine annoncepræferencer på hhv. din computer, iPhone og android.

Værsgo. Hent din gratis vejledning her & kom i gang med at indstille dine annoncepræferencer

Down load guiden herover eller gå ind på Facebooks egen hjælpeside og få styr på dine indstillinger.

På glædeligt gensyn i næste uge,

Sociale medier koster penge

God strategi koster penge

Det behøver ikke koste mange penge, men en god social medie strategi skal bakkes op af annoncer. Det kan du selvfølgelige være sur over, men det har aldrig været gratis at markedsføre sig og hvis det er en trøst, så kommer du aldrig op i nærheden af de beløb, annoncekampagner kostede tidligere, da det ikke forgik på sociale medier. Også selvom du markedsfører dig heftigt på Facebook.

MEN når det er sagt, så kan du ikke bare køre annoncer og så automatisk få succes. Hvis dine primære platforme er elendige uden interessante opslag og kun fyldt med køb-dit og køb-dat og resten er pral og snak om dig selv, så skulle du hellere drikke rødvin for pengene, for….Det vil ikke lykkes! Det er der ingen andre end din mor, der gider spilde tid på.

Og hvorfor skulle de, når der er så mange andre, som er både dygtige og interessante og derfor meget sjovere at følge!

Det kræver en plan og en beslutning

Du skal finde ud af, hvor meget tid, energi og penge, du vil bruge på din tilstedeværelse på sociale medier og sætte mål.

Annoncering på Sociale medier

Markedsføring på sociale medier er billig og effektiv og sandsynligheden for at størstedelen af dine potentielle kunder er på Facebook og/eller Instagram, er nærmest 100%.

Facebook annoncer kan sende trafik til din hjemmeside, give dig flere likes og øge din synlighed. Facebook ejer Instagram og hvis du forbinder din Instagramkonto med din Facebook konto kan du styre din annoncering på begge platforme ét sted.

Markedsføring på Facebook

Der er mange annonceringsmuligheder, men uanset hvad du gør, skal du aldrig bare booste dine opslag. Det giver ingen målretningsmuligheder, så det vil være at smide penge ud af vinduet.

Hvis vi bruger vores annoncekroner klogt, bliver det effektivt og billigt at annoncere!

Husk at tjekke Facebooks retningslinjer for tekst ratio (Annonceringspolitik). Hvis der er for meget tekst, bliver annoncen ikke godkendt.

Sådan kommer du i gang med annoncering

Opret en annonce ved at klikke på symbolet med de 3 prikker:

Først skal du angive målsætningen for din annonce.

Det kan være: 1. Kendskab, 2. overvejelse og 3. konvertering.
Du kan læse mere om Annonceringsmålsætninger ved at klikke på hjælp (ved den røde pil)

Målgruppe

Du skal nu beslutte, hvem der skal se din annonce.

Du kan bruge e-maillister, kundelister, website- eller apptrafik eller interaktion på Facebook for at oprette brugerdefinerede målgrupper bestående af personer, der allerede kender din virksomhed. Og du kan lave målgrupper, der ikke har interageret med dig.

Du kan få mange gode råd og teknikker. Mit bedste råd til dig, der er helt ny udi Facebook annoncer er:

  • Hop ud i det og lær. Det er sjovt og effektivt.
  • Start med et lavt budget og en tidsplan.
  • Lad hver annonce køre i 1 uge pr. målgruppe. Hold godt øje med dine resultater via oversigten “Indblik”.
  • Styr dine udgifter ved at angive start- og slutdato for din annonce.

Der er hjælp at hente hele vejen i Facebook’s “Hjælp til annoncører”, som du kan klikke ind på via de små grå ikoner med et hvidt i i!

Jeg håber, du fik lyst til at kaste dig ud i det. Det betaler sig!

De 4 elementer til online succes: Markedsføring

Online markedsføring er et must.

For at få succes med din markedsføring skal du have en plan og en strategi, for det er din opgave at nå ud til dine potentielle kunder – ikke omvendt.

De 4 vigtigste elementer til
din online succes er:

  • Hjemmesiden 
  • Den perfekte kundemagnet – Freebien 
  • E-maillisten 
  • Markedsføring

I sidste del i miniserien om Online succes skal vi se på det fjerde element, nemlig markedsføringen. Markedsføringen er måden, du kommer ud til din publikum. Du finder dem og præsenterer dig og dit produkt.

Din Markedsføringsstrategi

En markedsføringsstrategi bliver kun succesfuld, hvis den tager udgangspunkt i dig, din fortælling og dine værdier.

Den skal bygge på ærlighed, gennemsigtighed og vise dine potentielle kunder, at du er på markedet, fordi du har et oprigtigt ønske om at hjælpe dem bedst muligt. Din markedsføring skal aldrig føles som markedsføring. Den skal føles som en hjælp. Det kan være en hjælp til lækre sko eller til en god indsigt om, hvordan et bestemt problem kan løses. Lige meget, hvad du sælger, så skal din markedsføring aldrig være påtrængende eller usand. Folk kan og vil gennemskue det og i sidste ende kan det ødelægge din forretning.

En succesfuld markedsføringsstrategi omfatter alle de kanaler, du bruger i din kommunikation med dine potentielle kunder. Det er din hjemmeside, dine e-mails og dine sociale medier, men også dine søgeord og øvrige SEO. Det er alle dine tekster alle steder – både betalte og gratis.

Du skal levere værdi til dine potentielle kunder og fortælle om dine produkter og services.

Alt, hvad du giver en potentiel kunde, skal have en ”Opfordring til handling”. Du skal fortælle den potentielle kunde, hvad næste skridt er, så du kan hjælpe bedst muligt, sælge dine produkter og have en sund og rentabel forretning.

Din  markedsføringsstrategi skal beskrive:

  • hvad du forsøger at opnå
  • hvordan det skal gennemføres
  • hvordan du måler om det er en succes

Du mister kunder

Uden en markedsføringsstrategi spilder du højst sandsynligt dine penge på ineffektive annoncer og endnu værre: Du mister muligheder og dermed kunder.

En markedsføringsstrategi er ikke kun din strategi på f.eks. Facebook eller Instagram. Dine opdateringer på sociale medier er din taktik. En markedsføringsstrategi er et overordnet princip, der formulerer hvordan og hvorfor du bruger en bestemt taktik på de specifikke platforme.

Digital markedsføring af din virksomhed, der i princippet er gratis:

  • Din hjemmeside/blog
  • Sociale medier
  • Webinare
  • Videoer
  • Podcasts
  • Deltagelse i diverse fora og grupper
  • Gæsteblogging
  • Kommentarer til andres opslag på sociale medier og blogs
  • Events

”Pay-to-play”

Du kan ikke satse på gratis markedsføring på de sociale medier. Der er langt mindre organisk rækkevidde og mindre synlighed i dag end for 3-4 år siden.

Den væsentligste årsag til det er, at publikum ikke tilhører dig. Teknisk set tilhører brugerne det pågældende sociale medie og de kan gøre, hvad de vil. Du låner kun deres brugere i det omfang, de det sociale medie har fastsat! Du har ingen kontrol over rækkevidde eller synlighed. Du får det, de giver dig.

Derfor er din e-mailliste så værdifuld. Den er din. Det er dit publikum. Du kan styre, hvem du sender til og hvor ofte.

Du styrer:

  • indholdet
  • opfordringen til handling
  • leveringen
  • timingen

E-mail er en kraftfuld motor i din virksomhed og i enhver digital markedsføring. E-mail markedsføring er den mest omkostningseffektive måde at opbygge et loyalt publikum, der er dit eget, og udgør en meget vigtig del i udvikling af en langsigtet kundebase.

Det er din målgruppe, og du kommunikerer med dem, når du vil. Det er dit publikum og de har givet dig udtrykkelig tilladelse til at markedsføre.

Folk foretrækker at modtage reklamemateriale via e-mail i stedet for via deres sociale kanaler.

De ser marketing via e-mail som værende den mindst påtrængende.

Så set ud over alle dine marketingaktiviteter er én af de vigtigste konverteringer, du kan få, din potentielle kundes e-mail-adresse.

E-mails giver det største investeringsafkast (ROI) set i forhold til alle andre digitale markedsføringsmuligheder.

Betalt annoncering

Sociale mediers organiske rækkevidde er blevet mikroskopisk.

Det kan vi brokke os over, men det er forretning. Og som jeg har skrevet om mange gange, så er det stadig en overordentlig billig måde at reklamere på set i forhold til, hvad det kostede før de sociale mediers tidsalder. Og et yderligere plus oven i den billige pris er virkelig gode måleredskaber, rapporter og oversigter over brugernes adfærd. Så måske en meget rimelig deal.

Alt efter, hvem du henvender dig til og hvilke platforme, dine kunder er på, kan du med fordel benytte dig af betalte annoncer på sociale medier, elektroniske nyhedsmedier og Google.

Jo flere steder, du er aktiv, jo større eksponering, men du skal aldrig sprede dig ud på mere end du kan overkomme at passe på en overbevisende måde. Så begræns dig og før du prøver at finde ud af, hvilken sociale medier, du vil bruge, så tænk over, hvad du forsøger at opnå. Tænk over, hvilken målgrupper, du kan nå på netop det sociale medie.

Du skal altid – altid – altid tænke på, om dine opslag og indlæg giver værdi til læseren. Er det tiden værd for dem? Er det tiden værd for dig?

Start op med ét, allerhøjst to sociale medier. Det er meget tidskrævende at gøre det godt.

Det er en rigtig god ide at starte med f.eks. Facebook, for langt de fleste har mange potentielle kunder der. Få styr på det og prøv dig derefter frem med andre sociale medier – ét ad gangen.

Instagram er det helt store lige nu og rigtig mange forskellige virksomheder kan få stor eksponering der, men hvis det ikke passer til dig eller dine kunder, så lad være med at følge strømmen. Det vil ikke være indsatsen værd.

 Næste trin

Alt, hvad du foretager dig i din virksomhed, er markedsføring og for at fastlægge den bedste måde at markedsføre og videreudvikle din plan på, skal du se på dine mål.

Hvad er det, du ønsker at opnå? 

Det giver ro og retning, hvis du kan udvikle en langsigtet marketingsplan, men det er nærmest en umulig opgave, hvis du er helt nystartet. En hjælp til at komme i gang med en plan er at beslutte sig til, hvordan du får leveret din meddelelse ud til verden.

  • Hvilke marketing aktiviteter vil du vælge, når du skal i gang med at markedsføre din virksomhed?
  • Hvordan vil du implementere dem?
  • Hvornår og hvor ofte?

Du skal vælge de aktiviteter og platforme, der er bedst for dig. Der er mange forskellige muligheder og det er meget let at blive suget ind i de nyeste trends og blinkende software.

Derfor har du brug for at træde et skridt tilbage. Du skal beslutte dig for et håndfuld måder, du vil markedsføre dig på. Det skal være måder, der passer til dig og dit publikum. Det betyder ikke, at du i al evighed skal gå med skyklapper på, men indtil din plan er på plads og det hele kører for dig, er det vigtigt at du holder dig til den uden skelen til, hvordan alle de andre gør det.

Sådan gør du:

Der er så mange måder, du kan markedsføre din virksomhed på, men du skal kun vælge et par stykker.

F.eks.: 1. E-mail nyhedsbrev, 2. blog, 3. opdateringer og annoncekampagner på Facebook.

Jo flere personer, du når ud til, jo hurtigere bliver du kendt af dine potentielle kunder.

Det er klart, men lad være med at planlægge noget, som du alligevel ikke får gjort.

Lav en 3 mdrs. plan, for verden ændrer sig hele tiden og du skal bare i gang. Når de 3 mdr. er gået, kan du måle resultatet, fortsætte eller justere planen.

Jeg arbejder stort set kun elektronisk, men mine planer hænger på væggen, så jeg kan se dem, holde fokus og få ting gjort.

En virksomhed er ikke andet end en hobby, hvis den ikke sælger noget

Kom igang med planlægningen. Du kan finde nyttige arbejdsark her: ” Content marketing strategi – Sådan!”

Det blev det sidste indlæg i miniserien om de 4 elementer til online succes.

Jeg håber, det har givet dig viden og inspiration.

Som altid:

På glædeligt gensyn

Andre artikler i serien om online succes:

De 4 elementer til online succes: E-maillisten

E-mail listen – dit største aktiv

De data, du indsamler tilhører dig og skulle der ske noget med din hjemmeside eller dine sociale medier, kan du altid sende mails ud til dine abonnenter og tale direkte med dem der.

E-mail er andet og meget mere end blot en erstatning for postvæsenet. Vi klarer mange flere ting via e-mail end vi tidligere gjorde via almindelig post. E-mail er blevet en lynhurtig måde at meddele sig direkte til en eller flere på. Det er hurtig og sikker kommunikation og vi bruger mails flittigt i vores arbejds- og privatliv.

De 4 vigtigste elementer til
din online succes er:

  • Hjemmesiden 
  • Den perfekte kundemagnet – Freebien 
  • E-maillisten 
  • Markedsføring

I denne uge handler det om din e-mailliste. Den tilhører dig og er dit vigtigste redskab, når det handler om direkte kommunikation med dine fans og følgere.

E-mail er en selvfølgelighed i vores hverdag

og det er grunden til, at e-maillisten er så vigtig for din markedsføring:

E-mail er en dynamisk og effektiv måde at kommunikere på, fordi du har adgang til dine potentielle kunders indbakke, som de fleste tjekker flere gange om dagen.

Med dine e-mails opbygger du en relation til dit publikum. De lærer dig at kende og forventer, at du sender gode, brugbare e-mails jævnligt.

Du har folks opmærksomhed, når de har åbnet din e-mail. Der er simpelthen færre distraktioner i indbakken end på de sociale medier. Og fordi de lærer dig at kende, er de langt mere tilbøjelige til at købe dine produkter eller services end folk, der ikke er på din liste.

De sociale medier

I 2010 meddelte Facebooks grundlægger Mark Zuckerberg, at e-mail var død. Det var lidt sjovt, for den gang kunne man end ikke oprette en Facebook konto uden end e-mail.

Men spøg til side, kommunikationen på de sociale medier kan føles mere direkte, mere dynamisk end med en e-mail, men tag ikke fejl. Den er flygtig og sporadisk, for du når ikke ud til alle dine følgere. Du har ingen rettigheder på de sociale medier og de kan lukke din konto uden varsel! Men selvom det nok ikke går så galt, så kan de gøre, hvad de vil, som f.eks. at ændre algoritmen, så virksomheders organiske rækkevidde endnu engang er blevet formindsket – som Facebook lige har gjort.

Se artiklen “Facebook 2018 – Hvad nu?” her

Facebook er meget aggressivt i gang med at positionere sig som den nye store medieplatform, der livestreamer de allerstørste begivenheder. De går benhårdt efter det marked, som tv kanalerne indtil for nyligt havde monopol på. Den strategi har de også trukket ned over Facebook brugerne. Bare ærgerligt, hvis du ikke lige har lyst til at sende live video, for når Facebook synes, at du skal, så skal du, hvis du vil nå ud til dine følgere PÅ DERES PLATFORM.

DERFOR er e-maillister og e-mailmarkedsføring helt uundværligt og skal prioriteres langt højere end de sociale medier.

E-maillisten er din. Folk har selv meldt sig til og dermed sagt: Du må gerne sende mig mails.

Og ingen kan komme imellem dig og din abonnent.

Vær taknemmelig og ydmyg over det. Og lev op til det. Lad være med at sende noget ud, der ikke er velovervejet og giver værdi til dine abonnenter.

Din velkomstmail

Statistik viser, at velkomstmailen har en højere åbningsrate end nogen anden mail. Interessant! Det betyder, at du skal gøre dig ekstra umage med lige præcis den mail. Præsenter dig og vis, hvem du er og hvad du har tænkt dig med dit nye bekendtskab. Skriv i et sprog, der matcher din stil. Det er langt bedre at miste en uinteresseret abonnent på dette tidspunkt end have en liste fyldt med uengagerede abonnenter, der aldrig vil blive kunder og som dermed kun koster dig penge.

Du skal aldrig være bange for at være DIG. Hvis det får folk til at afmelde sig, så er de ikke dine ideelle kunder og så er begge parter bedre tjent med at skilles.

Jeg håber, du har fået blod på tanden og er klar til at skrive din velkomstmail og komme i gang med at opbygge din liste.

Hent din gratis guide og kom i gang med din e-mailliste.

I næste uge slutter miniserien om de 4 elementer til online succes af med det 4. element: Markedsføringen.

Som altid:

På glædeligt gensyn

De 4 elementer til online succes: Freebien

Din freebie: Den perfekte kundemagnet

De fleste virksomhedsejere sætter ikke tid af til at kreere den freebie, der er den perfekte kundemagnet. Det er synd, for netop den freebie kan gøre den afgørende forskel for deres virksomhed.

De 4 vigtigste elementer til
din online succes er:

  • Hjemmesiden 
  • Den perfekte kundemagnet – Freebien 
  • E-maillisten 
  • Markedsføring

I denne uge handler det om din perfekte kundemagnet – Freebien. Den skal tiltrække dine ideelle kunder,  få dem på din e-mail liste og give dem lyst til mere fra dig!

Nederst på siden kan du hente en guide med ressourceliste, så du kan komme igang med din freebie.

Hvad er en freebie?

En freebie er noget værdiskabende og gratis, som du giver dine besøgende, når de tilmelder sig din e-mailliste.

Din perfekte freebie er uimodståelig, fordi den løser et her-og-nu problem, som din ideelle kunde har.

Den skal altid relatere sig til både den udfordring, din potentielle kunde har og til det, du sælger.

Din perfekte freebie

  • tiltrækker din ideelle kunde
  • er hjælpsom og brugbar og dermed værdifuld
  • giver dine potentielle kunder lyst til at lære dig og dine ydelser nærmere at kende

Med din freebie leder du din potentielle kunde direkte hen til næste trin i salgsprocessen: at lære dig bedre at kende og ultimativt videre hen til at blive kunde i din virksomhed.

Formålet med en freebie:

Formålet er at vise dine potentielle kunder, at du forstår deres problem og at du er/har løsningen. Du skal overbevise dem om, at du, dit produkt eller din service er det helt rette match for dem.

Det demonstrerer du ved at give dem noget, som hjælper dem her og nu og giver et øjeblikkeligt resultat.

Indholdet skal være værdifuldt. Det skal være så godt, at din ideelle kunde tænker: ”Jeg fatter ikke, at dette er gratis!”

En sikker indikator for, om det er en god freebie er, når du lige tænker ved dig selv ” Hvad skal dette koste?” Eller ”Arhh, er det ikke for meget at give væk?” Så ved du, at det er en god og værdifuld freebie.

Det gyldne spørgsmål:

Hvordan finder du ud af, hvilken freebie du skal lave?

Det er ikke altid helt nemt, men her er en metode, som gør det muligt for dig:

Først skal du tænke på de 3 spørgsmål, som du ustandseligt får af dine ideelle kunder. Det kan være på Facebook, når du holder oplæg, er i netværksgrupper, på din hjemmeside, i din virksomhed, af kolleger, kunder og klienter.

Hvad spørger folk dig om, når du fortæller, hvad du laver?

Du skal derefter finde svar på flg. spørgsmål:

  • Hvad er det helt præcist for et problem, dine ideelle kunder gerne vil have løst?
  • Hvilken emne ville tiltrække en person med den udfordring?
  • Hvad vil du gerne sælge til kunden senere?
  • Hvordan kan du, dit produkt eller service løse det problem?
  • Hvad har din ideelle kunde brug for at kunne forstå, være opmærksom på eller tro på, for at ønske eller have brug for dit produkt eller service?

Tip: Når du skal finde frem til, hvad der virkelig ville tiltrække dine potentielle kunder, skal du grave et spadestik dybere. Du skal ned under det lag, der er indlysende og der finde deres virkelige ønske, behov, længsel.

Eks. Hvis din ideelle kunde virkelig gerne vil have mere tid, så er det indlysende, men uhåndgribeligt. Grunden er til gengæld til at arbejde med. Det kan være: For at tilbringe mere tid med familien, dyrke mere motion, læse flere bøger, dyrke en bestemt fritidsinteresse, daglige ture i skoven med hunden, uddanne sig, osv.

Virker din freebie?

Hvis du allerede har en freebie, men ingen resultater, så kan det være, at den er alt for generel, for kedelig eller for ligegyldig for dine ideelle kunder.

Det er den fejl, mange laver med deres freebie. De forsøger at nå ud til så mange som muligt og det resulterer altid i, at den appellerer til INGEN.

Husk på talemåden: Hvis du forsøger at gøre alle tilfredse, bliver ingen tilfredse.

En god, virksom freebie

  • Er specielt tilpasset dine ideelle kunder
  • Løser et problem eller giver værdi på 10 minutter eller mindre
  • Dækker kun ét emne
  • Opmuntrer folk til at købe noget hos dig ved at give værdi og angive næste skridt
  • Matcher dine og din virksomheds evner og ydelser, og positionerer dig i markedet
  • Bygger på indhold og materiale, du allerede har eller bruger i din virksomhed

En dårlig freebie

  • Virker ikke eller tiltrækker de forkerte mennesker
  • Tager lang tid (mere end 10 min.) at komme igennem
  • Giver ikke umiddelbart en løsning på et problem
  • Matcher ikke dit brand eller dine produkter og services
  • Giver falske forhåbninger

Så hvordan gør du?

Du skal vælge det format, som dit publikum foretrækker og som viser dit talent.

I guiden herunder kan du finde links til flere forskellige gratis eller meget billige software programmer, der kan hjælpe dig med at lave den perfekte freebie.

Så hvad nu?

Næste trin er nu er: Kom i gang med din freebie! Få lavet noget, du er stolt af og som hjælper din ideelle kunde.

Min freebie til dig i dag er – selvfølgelig – en guide med forslag til formater og en tjekliste, så du nemt kan kreere din perfekte freebie.

Hent din gratis guide herunder og kom i gang med din egen freebie.

I næste uge fortsætter miniserien om de 4 elementer til online succes med element nr. 3: Opbygning af din e-mail liste.

Som altid:

På glædeligt gensyn

Andre artikler i serien om online succes:

Facebook version 2018

Facebook 2018 – Hvad nu?

Du har uden tvivl hørt om Facebooks redesign af dit nyhedsfeed. Hvad ved vi og hvad kommer det til at betyde for os som små virksomheder?

Facebook vil med opdateringen have folk til at tale engageret sammen. De vil den ”bevidstløse” scolling, tomme delinger og likes uden yderligere engagement til livs. Facebook vil have dig til at se flere ting fra folk og dermed færre ting fra virksomheder.

Facebook’s nye mission er “at fremme konversationen og den gode interaktion mellem mennesker” og det vil de bl.a. opnå ved at give meget mindre plads til opdateringer fra virksomhedssider. Virksomheder vil dog opleve det meget forskelligt, for udbredelsen af dine opdateringer vil afhænge af typen af indhold og hvordan folk reagerer på det indhold.

Hvad skal vi så gøre for at nå ud?

Vi skal vise autentisk, informativt og visuelt indhold. Lave gode, indholdsrige, relevante opdateringer og bruge mere Facebook live og videoer, så vi kan få en dialog i gang med vores følgere.

Du kan med fordel:

  • Bede dine fans og følgere om at placere din side på ”Se først”. Så vil dine opdateringer nemlig fortsat vises i deres nyhedsfeed.
  • Bruge Facebook Live og gerne ofte, men kun når det er det mest velegnede. Vær forberedt. Hvis dine live videoer irriterer dine følgere, så hjælper det dig ikke, selvom Facebook oplyser, at livevideoer i gennemsnit har seks gange så mange interaktioner som almindelige videoer. Personligt er jeg godt træt af ligegyldige, alt for lange, usammenhængende live videoer og jeg er helt sikker på, at en god video er langt bedre for din forretning og synlighed på Facebook end en dårlig live streaming.
  • Bruge grupper. Facebook favoriserer grupper og grupper interagerer ofte med virksomhedssider, så det er en god strategi.
  • Bruge Begivenheder. Opret begivenheder, når det er muligt. Det er især en fordel for lokale virksomheder – både fordi Facebook fremmer det og fordi du på den måde kan være synlig i ”Kommende begivenheder”.
  • Sikre at dine opdateringer er super relevante for dine læsere…som altid.
  • Integrere din side med messenger/chatbots, som en del af din kundeservice.

Hvad med annoncer på Facebook efter ændringerne?

Annoncer vil stadig blive vist i folks nyhedsfeed. Selvfølgelig. Facebook er en forretning, som har stor opmærksomhed på annonceindtægter. De er nu gået i gang med at positionere sig som den helt store live medie platform og det kan der være mange noble grunde til… ” Bringing the world closer together” og alt det der, men mon ikke de sindsygt store annonceindtægter ved diverse begivenheder spiller en ikke uvæsentlig rolle?

Facebook har lige været den officielle live-streaming platform for Golden Globe Red Carpet https://www.billboard.com/articles/news/awards/8093111/golden-globes-2018-red-carpet-live-stream

Så du skal selvfølgelig fortsætte med at lave gode annoncer og annoncekampagner, for de når ud til din målgruppe og kan stadig øge din forretning dramatisk.

annoncer, facebook

Summa summarum

Vi ved, at det nye format dramatisk vil ændre hvordan og hvor, dine potentielle kunder ser dine indlæg. Faktisk oplevede de virksomheder, der var med, da Facebook testede ændringerne i 2017,  at interaktion med deres følgere var nedsat med 80% og rækkevidden var nedsat med 2/3.

Ændringer vil naturligvis påvirke antallet af brugere, der ser dine opdateringer, men hvis du er godt forberedt på, hvad og hvordan du poster, kan du faktisk øge antallet af personer, der ser og interagerer med dig, når ændringer træder i kraft i løbet af de næste uger og måneder.

“Værsgo. Hent din gratis guide her & kom i gang med at revidere dine sociale medier”

Jeg håber, det var nyttigt og at du ikke dropper Facebook uden kamp, for det er der 80% af dine kunder befinder sig mange gange om dagen.

Som altid:

På glædeligt gensyn

(…helt sikkert med mere om Facebook ændringerne.)