11 spørgsmål til planlægning af dit onlinekursus

Brug allerførst noget tid sammen med din kalender! Det er en meget vigtig date.

Tag dig god tid.

Kig på dine andre opgaver og aftaler og sæt så en deadline for, hvornår produktet skal være klar. Ethvert projekt fylder den tid ud, der er afsat til det og derfor vil projekter uden deadline ekspandere i det uendelige.

Så den allerførste ting i ethvert vellykket projekt er at sætte deadline. Du skal give dig selv en rimelig og realistisk frist til at få dette gjort.

Når du kender din deadline, skal du i gang med at planlægge.

Planlægningsfasen

Det er ret simpelt og du kan gøre det præcis, som det passer dig. Personligt bruger jeg Trello (reklamelink) og Google drev, men du kan bruge lige, hvad du vil – også et simpelt tekstbehandlingsdokument.

For at kunne udarbejde et info-produkt, som folk gerne vil købe, skal du have en hel klar forståelse af den transformation, du vil levere med produktet.

Hvad lover du dine kursister?

Med det mål for øje, skal du nu i gang med at skitsere en logisk, enkel og tydelig fremgangsmåde for dine kursister, der vil føre dem sikkert i mål.

Besvar følgende spørgsmål

1. Hvad har de brug for at vide for at komme igang?

2. Hvad skal de gøre for at komme i mål?

3. I hvilken rækkefølge skal de gøre det?

4. Hvordan sikrer du, at de ikke bliver forvirrede undervejs?

5. Hvilke øvelser eller opgaver skal du bygge ind i din undervisning for at få dem til at anvende materialet og rent faktisk få/opnå det ønskede resultat?

Når du har fremgangsmåden klar, skal du gå punkterne igennem igen – denne gang for at sikre, at din vejledning vil blive så god og effektiv, som den skal være.

Besvar følgende spørgsmål

1. Hvordan kan du sørge for, at de kommer godt i gang?

2. Hvordan kan du sikre, at de aldrig er i tvivl om næste skridt?

3. Hvordan vil du udarbejde materialet, så det rammer så mange læringsstile som muligt (visuel, auditiv, kinæstetisk)?

4. Har du lavet en fornuftig struktur, der passer til 4MAT-modellen*?

5. Leverer afslutningen på kurset det, du lover?

6. Hvordan har du tænkt dig at sikre, at du ikke mister folk undervejs?

Læringsstile

Når vi skal koncentrere os om ny information, lære, huske og kunne omsætte informationen til ny viden, så er der adskillige faktorer, der gør sig gældende og de er ikke ens hos alle:

Nogen tænker og husker i billeder og rumlige forhold og figurer – mens andre bedst indlærer via lyd, motorisk og verbal aktivitet, bevægelse, rollespil, ved at memorere, og meget mere.

Det kan og skal vi ikke spekulerer dybere i, men vi skal bruge det til at levere vores info, så den kan ”indtages” af de forskellige læringstyper, dvs. vi skal tilbyde billeder, videoer, lyd, skrift, opgaver, osv., for på den måde at ramme plet hos så mange som muligt.

Se spændende artikel om læringsstile her: https://www.blivklog.dk/laeringsstile/

4MAT modellen*

Type 1: HVORFOR?

Type 1 mennesker har brug for at vide HVORFOR. Det er nemlig det, der motiverer dem til at lære. De vil vide, hvad de får ud af det og/eller hvilken smerte, de kan undgå. Hvis de ikke ved det, bliver de ved med at stoppe op og spørge: Hvorfor skal jeg lære dette? De bliver frustrerede, hvis de ikke får det, de behøver, nemlig svar på HVORFOR?

Type 2: HVAD?

Denne type er de abstrakte, konceptuelle tænkere. Det er den gruppe, mange akademikere tilhører. De er ikke så interesserede i Hvorfor? De vil bare gerne vide en masse. De lærer tingene bare for at lære dem. De vil kende teorierne, historien, psykologien bag, videnskaben. De vil kende alle detaljerne og zoome ud og se ”systemet”, processen og hvordan alle de forskellige dele arbejder sammen.

Type 3. HVORDAN? 

Denne type har brug for trin-for-trin vejledning. De har brug for processen og de kan godt blive frustrerede over HVORFOR? Og HVAD? typerne, for de vil bare vide: HVORDAN skal jeg gøre det her? Hvilke trin er der? De lærer ved at tage tingene trin for trin og rent faktisk gøre det. Det er den måde, de kommer til forståelse af det på.

HVORDAN? folkene elsker tjeklister, metoder, trin-for-trin. De elsker øvelserne, for så får de lov til at arbejde med trinene og udføre dem.

Type 4. HVAD HVIS?

Det er handlingslærere. Det er iværksætterne. De er fuldstændig ligeglade med hvad, hvorfor og hvordan. De vil bare lære det og så gå ud i verden og gøre noget med det. Det er de personer, der deltager i halvdelen af et seminar og går, når de føler, de har fået det, de kom efter. Nu vil de hjem og implementere det.

Hvad hvis? folkene prøver altid at finde ud af, hvordan de skal gøre et eller andet. Det, de har brug for, er handling.

De 4 typer udgør faktisk til en perfekt formular for opbygning af et godt kursus

Hvorfor, hvad, hvordan og hvad hvis.

Hvis du bygger dit kursus op, så det besvarer de spørgsmål, så rammer du helt automatisk noget hos alle dine kursister.

Du kan læse mere om 4MAT, der er langt mere omfattende end de 4 læringstyper, her:
http://www.4mat.dk/

Jeg håber, du har fået brugbare viden, tips og hjælp til planlægningen af dit digitale info-produkt.
Hvis du har brug for hjælp til det tekniske eller til sparring, så kan du få det! Se hvordan her

Der er mere hjælp at hente

Jeg vil gerne invitere dig indenfor i vores gratis minikursus.

I kurset bruger jeg ord som “kunde” og “sælge”, men jeg kunne lige så godt have sagt “publikum” og “formidle”, for alle – selvstændige, ansatte, NGO'ere – kan med fordel bruge onlinekurser og digitale infoprodukter til at formidler viden på en spændende og inspirerende måde til deres målgrupper.

Sådan bliver du klar til dit onlinekursus

Minikursus, der består af 5 minilektioner med arbejdsark, som hjælper dig med at finde ud af, hvad der stopper dig i at kreere dit eget lille onlinekursus. Gå til kurset >>