5 grunde til at rydde op på din e-mailliste

Jeg har lige ryddet alle spor af jul væk i vores hus. Lige så meget som jeg nyder pynt, træ, glitter og lys i december, lige så lidt tåler jeg det i januar 😉

Jeg trænger til enkelthed, grønsager! og rene, ryddelige rum. Det samme gælder i Online akademiet. Den første arbejdsuge i januar står altid i oprydningens tegn og det fik mig til at tænke på DIG og din e-mailliste, for oprydning og udrensning af e-maillisten er ofte et overset felt.

😱 Nogle gange er du nødt til at fjerne abonnenter fra din e-mailliste.

Det er simpel hovedregning:

Du betaler ganske enkelt for meget for e-mailservicesen hver måned, hvis din liste indeholder mange kolde abonnenter.

Hvis du har 5000 personer på din liste, men kun en åbningsrate på 10%, kommer dine mails reelt kun ud til 500 læsere.

Hvis du derimod har 1400 abonnenter og en åbningsrate på 36%, så har du lige så mange, men væsentligt mere værdifulde læsere.

Definition

ConvertKits definition af ”kolde abonnenter” er de personer på din liste, der ikke har åbnet eller klikket på en mail i de sidste 90 dage (og som har været på din liste i mindst 30 dage). Du kan ikke regne med, at tallet er fuldstændig korrekt. Det skyldes bl.a., at den markør, der fortæller ConvertKit om en mail er åbnet, er et lille mikroskopisk billede og hvis dine læsere tjekker din mail på mobilen og den er indstillet til ikke at downloade billeder, så kan ConvertKit ikke registrere, at mailen er åbnet og læst.

Bounced e-mails repræsenterer også mails, der ikke bliver læst, men det skyldes, at de ikke modtages. Der er 2 typer bounced e-mails: Hard bounce, som skyldes en permanent fejl og soft bounce, som skyldes en midlertidig fejl.

Det kan virke helt crazy at overveje at fjerne abonnenter. Du har måske ovenikøbet betalt annoncekroner for at få dem på listen. Alligevel er der mange fordele ved regelmæssigt at rydde op på din liste:

5 gode grunde til at rydde op på din e-mailliste

  • Du får en meget bedre åbnings- og klikrate
  • Der vil være færre Spam-anmeldelser. Når en abonnent markerer en mail som Spam, skyldes det oftest, at de ikke kan huske dig eller er trætte af at se dine mails i deres indbakke. Det er skadeligt for din leveringsrate til de store e-mailtjenester, som Gmail, Hotmail, m.fl., for så sender de blot dine fremtidige mails direkte til abonnenternes spamfolder i stedet
  • Din leveringsrate bliver væsentligt forbedret, når folk gerne vil have dine mails. Igen gælder det, at de store e-mailtjenester som f.eks. Google, Hotmail m.fl. registrerer, om folk åbner dine mails. Glade læsere, der åbner og klikker, er derfor den største garant for leveringssucces
  • Din bounce-rate falder, fordi du får luget ud i de e-mails, hvor leveringen fejler. Man betaler ikke for e-mails, der bouncer, men det er alligevel meget vigtigt at få dem fjernet, fordi de er lige så skadelige for din leveringsrate som e-mails, der ryger i spam
  • Billigere månedlig betaling til dine-mailserviceudbyder og… der er jo ingen grund til at betale for folk, der ikke læser dine mails

Og selvom det måske vil gøre lidt ondt på dig, så husk på, at størrelsen på din liste er fuldstændig ligegyldig, hvis folk ikke åbner dine mails.

Ting, du skal overveje, inden du fjerner abonnenter

  1. Hvor ofte sender du mails ud? Hvis du ikke har sendt mails ud i 4 mdr., så har dine abonnenter jo ikke haft en chance for at interagere med dig. Det vil derfor være både urimeligt og forkert at fjerne dem. Du aner nemlig ikke, hvem der er interesseret (medmindre du begynder et større analysearbejde i oversigten over tidligere mails).
  2. Har du ændret retning i din virksomhed? Har dine abonnenter tilmeldt sig noget, som ikke længere er det, de får?
  3. Er dit publikum optaget af andre ting lige nu?
  4. Husker du at indsætte noget, som folk kan klikke på i dine e-mails? ConvertKit registrerer de klik, så hvis du ikke beder folk om at klikke, vil ConvertKit måske opfatte dem som kolde abonnenter, selvom de troligt læser dine mails på deres mobil.
  5. Bounced mails kan skyldes alt lige fra fyldte indbakker til forkert mailadresser. Hvis folk har fyldte indbakker, registreres afvisningen som ”soft bounce” og det fortæller dig, at mailen er korrekt, men at der er en midlertidig forstyrrelse, mens ”hard bounce” indikerer en permanent fejl, som betyder, at e-mailadressen f.eks. er forkert.

Hvad er forskellen mellem sletning og afmelding?

Sletning af en abonnent vil sige, at du fjerner dem fuldstændigt fra din liste sammen med deres data og historik. Det er en irreversibel handling.

Afmelding af en abonnent betyder, at de ikke længere er på din aktive liste og at du ikke umiddelbart kan sende mails til dem, men at du opretholder deres data og historik i dit system og kan, hvis du har abonnentens tilladelse, tilmelde dem igen.

Hvornår gør man hvad?

Sletning er irreversibel og noget, du skal være meget forsigtig med. Jeg sletter kun abonnenter, hvis der er fejl i den tilmeldte mailadresse, så abonnenten ”hard bouncer” og derfor reelt aldrig har været på listen.

Hvis du i stedet manuelt afmelder nogen fra din e-mail-liste, svarer det fuldstændigt til, at de selv klikker ”afmeld” i en af ​​dine e-mails. Deres status på din liste bliver “annulleret”, de er inaktive og du kan ikke længere kontakte dem via ConvertKit.

Det opretholder imidlertid deres data, tags og historik, så hvis de tilmelder sig igen med samme e-mailadresse, vil det blive genaktiveret.

☝️ En god tommelfingerregel:

Har du gerne vil sikre abonnentens historik og data (tags, tilmeldte sekvens, afsendelseshistorik osv.), så du beholder info, hvis de tilmelder sig igen, skal du kun afmelde dem.

Hvis der er fejl eller ingen data på abonnenterne, så slet dem.

Jeg anbefaler, at du kun sletter de personer, som ”hard bouncer” og som ikke har nogen historik. De har givet dig en forkert mailadresse – enten med vilje eller ved en fejl, men uanset hvad, så kan du ikke nå dem.
De typiske fejl, vi ser, er manglende bogstaver og inden du sletter sådan en abonnent, kan du tjekke, om du kan spotte fejlen og så bare rette den manuelt. Så går mailen som regel igennem og den nye abonnent får det, som vedkommende har tilmeldt sig.

Eksempler på helt typiske fejl er:

@gmal.com

@mail.com

@gmail.dk

Bare spring ud i det. Ryd op, rens ud – det er en god og nyttig rutine!

REKLAMELINK

Hvis du ikke allerede har en konto på Convertkit ..

Du kan teste ConvertKit fuldstændig gratis i 14 dage, se alle de smarte features og finde ud af om ConvertKit er det helt rigtige match – også for dig!