Sociale medier hvad og hvordan i 2019.

Sociale medier har ikke alene ændret vores adfærd, sociale medier har ændret måden, vores hjerner fungerer på. Hjernen forandrer sig gennem hele livet, men internettet og sociale medier har ændret vores hjerner og tilpasset den flygtige nyheder. Vi skimmer alle informationer og har svært ved at holde koncentrationen. At gøre én ting ad gangen er nu noget, man bevidst skal beslutte sig for.

Vi filtrerer ting lynhurtigt

Vi beslutter på få sekunder, om noget er vores tid og opmærksomhed værd og den tid, vi er opmærksomme, er kortere end nogensinde før.

Det er et faktum

Så når vores hjerner har tilpasset sig flygtige nyheder og sociale medier, så skal vi – hvis vi vil have succes online – tilpasse vores materiale og måden vi levere det på, så det får hjernen til at reagere!

Hvad reagerer vi på lige nu?

  1. Autentisk, personligt indhold

  2. Visuelt indhold

  3. Live videoer

  4. Indhold, der forsvinder

  5. Marketing til beslutningstagere

#1. Autentisk, personligt indhold

Publikum reagerer mere på “hverdag selfie videomeddelelser” end på velproducerede, glatpolerede videoer. Fordi de anses for at være oprigtige og personlige. Og de uredigerede videoer får publikum til at reagere med personlige og oprigtige kommentarer. Virksomheder, der er villige til at åbne op og vise menneskelighed og sårbarhed, bliver belønnede for deres åbenhed. Fordi de risikerer noget.

#2. Visuelt indhold

Det er sjældent, at man ser opdateringer uden et billede. Og med god grund! Vores hjerner aflæser et billede mange gange hurtigere end tekst og hjælper os med at finde ud af, om det har vores interesse. Så sørg for at have visuelt indhold på alle dine platforme.

Det er nemt og billigt, for der er mange gratis ressourcer til rådighed til det formål.

Et af de bedste steder er efter min mening www.Canva.com

Det er virkelig nemt at bruge for alle. Der kan ikke-grafikere producere de flotteste billeder, grafikker og annoncer ganske gratis. Man kan let gå crazy der, men husk altid at have en overordnet strategi for farve og font. Ellers kommer det meget hurtigt til at se rodet ud.

#3. Live videoer

Hvis du ikke føler dig godt tilpas med at stå foran et kamera, så er det en god ide at øve dig, for live video ser ikke ud til at forsvinde lige foreløbig. Det er kun lige startet og brands, der lægger kræfter i live videoer, bliver belønnede for deres indsats. Succes på live video handler ikke om at producere en perfekt video, men om at levere værdi. Så fokuser på det, du vil tale om, være dig selv og brug det format til tale med dit publikum – ikke tale til dem, men med dem – så bliver du en vinder!

Så se din frygt i øjnene og arbejd med at blive fortrolig med video. Der er mange måder at øve sig på. Brug mindre grupper på Facebook – eventuelt en, du opretter til formålet, hvor du og en anden kan hjælpe hinanden.

#4. Indhold, der forsvinder

Vi kommer ikke uden om Snapchat, som er den platform, hvor man kan sende et billede eller en video med tekst og lyd på. Når modtageren har set beskeden, forsvinder den – enten efter 10 sekunder eller efter 24 timer, hvis det er en ”Story”. Med Snapchat er det muligt for virksomheder at have en unik, kortvarig og sjovt kontakt med sit publikum. Der er ikke mange virksomheder i Danmark, der bruger det, nok fordi Snapchat primært henvender sig til de yngste brugere.

Men det tidsbegrænsede indhold kan skabe opmærksomhed, især hvis du allerede har et aktivt publikum på Instagram. Du kan med Historierne levere mere upoleret opslag end du gør på Instagram. Det bliver sjovere, mere afslappet, fordi det er flygtigt.

Snapchat har haft stor succes – ellers ville det ikke blive kopieret så direkte som dette.

Historierne kan ikke likes, men du kan se, hvem der har kigget på dem.

Her er et par ideer:

  • Del dine bedste tilbud på den måde: Det vil vende dit publikum til at holde øje med dig
  • Nyheder – send sneak peaks ud som historie, så er det kun de ”udvalgte”, der får informationen
  • Del links til dit mest værdifulde materiale
  • Rabatkoder, deals og andre fordele

Der er indbygget ”tab” i flygtigt indhold, for der er noget at gå glip af. Måske er det en rigtig givende strategi for netop din type virksomhed.

#5. Marketing vha. meningsdannere – det såkaldte ”influencer marketing”

Hvis Sociale medier er blevet én ting, så er det blevet meningsdannende. Sociale medier er samlet set blevet en platform for almindelige mennesker, der har en mening om hvad som helst. Blandt de mennesker findes stærke meningsdannerne og ambassadørerne for brands og produkter. Folk følger den og lytter til dem. De kan gøre et brand eller produkt hot eller not over en nat.

Uanset om dit mål med at være på sociale medier er at have en konversation med din målgruppe, øge målgruppens kendskab til dig som ekspert i din niche eller sælge dine produkter og tjenesteydelser vil du gerne have, at det du lægger ud har en effekt på andre mennesker. Du vil gerne have, at det bliver delt, liked og kommenteret og dermed udbredt. På den måde øger du din indflydelse og det er hele formålet med at bruge sociale medier. En genvej til den indflydelse er ved at benytte sig af andres indflydelse og bruge dem som katalysator for at øge din egen effekt på målgruppen. Det er sådan ”influencer marketing” fungerer og det bliver der mere og mere af.

Undersøgelser viser, at omkring 92% af forbrugerne tror mere på anbefalinger fra influenter end på brandet selv, så mens du går rundt og tror, at din succes på sociale medier skyldes alt det gode materiale, du poster, så kan den virkelige sandhed være, at der er nogle influenter i din målgruppe, som driver samtalen online om dit brand. (Husk, at det er på godt og ondt! Det kan gå begge veje. Influenter kan skubbe et brand til succes eller til fiasko)

Her er et par eksempler på influencer marketing:

  • Sponserede blog posts er den mest traditionelle måde
  • Du betaler en influent for at afholde en konkurrence, tilbyde en freebie eller en rabat til deres følgere. Gevinsten for deltagerne er så noget af dit materiale, varer eller tjenesteydelser gratis eller til en god pris.
  • Affiliate reklamekampagne. Du tilbyder influenter en del af kagen for at promovere dit produkt til sine følgere.
  • Du kan betale en influent penge for at bruge dit produkt og skrive om det til sine følgere. Det er meget udbredt og man behøver ikke have en stor følgermasse, før det er interessant for virksomheder – det eneste, der tæller er, at det er den rigtige målgruppe.

Der er mange flere muligheder for at betale sig til omtale, men der er et par ting, du skal huske på:

  • Influenternes følgere skal matche din målgruppe. Det nytter ikke noget, at en blogger har 5000 fans, hvis jeres nicher ikke matcher. Det giver ikke et stort resultat, hvis du bruger en succesfuld influent, der skriver om mode, hvis du gerne vil have fat i gør det selv mænd.
  • Vær sikker på, at dine influenter er transparente overfor deres følgere om projektet, så det ikke giver bagslag på din virksomhed eller produkt.

Jeg har helt bevidst fravalgt Snapchat i min forretning. Jeg har en profil og snappet for nogle år siden, men det fanger mig ikke. Anyways, Snapchat er her og bruges af rigtig mange unge i alderen 13 – 25 år, så hvis det er din målgruppe skal du helt sikkert tjekke, om det er noget for dig. Hvis det ikke har din interesse, så er Instagram nu også kommet med på vognen og har introduceret flygtigt indhold. De kalder det også ”historier”.

Det fungerer ved, at man uploader billeder og videoer til en samlet historie, der så automatisk forsvinder efter 24 timer. Det er nærmest en tro kopi af Snapchat. Der er forskellige funktioner med farver, symboler, tekster og filtre – fuldstændig som på Snapchat. Du kan selv bestemme, hvem der må kunne se din historie og du kan se, hvem der har set den.

Så hvis du gerne vil prøve kræfter med billeder og tekster, der forsvinder, så har du muligheden på Instagram, hvor der for de fleste også er større sandsynlighed for at finde sin målgruppe. Snapchat har kun halvt så mange brugere som Instagram og med Facebooks køb af Instagram for nogle år siden, vil der blive sat endnu mere turbo på den platform.

For os, der gerne vil engagere vores publikum og markedsføre os på de sociale medier, kunne Instagram historier derfor være en oplagt mulighed.

Men hvorfor bruge tid, energi og penge på at producere materiale, der forsvinder efter 24 timer? Når vi producerer materiale, vil vi gerne have det holder lidt længere, ik?

Jo, men det tidsbegrænsede indhold kan bruges til at skabe opmærksomhed. Du ved selv, om det passer til dig og din målgruppe.

Hent din gratis guide her & kom i gang med at revidere dine sociale medier:

Jeg håber, du kunne bruge gennemgangen og overvejelserne omkring de forskellige sociale medier. I bund og grund handler det om, hvor DU føler dig tilpas, for du kan ikke begå dig på en platform, du ikke er tilpas med. Så bliver det hurtigt akavet og folk gider ikke følge dig alligevel.

De mærker det hurtigt og følger så bare nogle andre, som de synes er mere tjekkede 😉

Som altid:

På glædeligt gensyn