Marketing på sociale medier
Sociale medier har ikke alene ændret vores adfærd, sociale medier har ændret måden, vores hjerner fungerer på. Hjernen forandrer sig gennem hele livet, men internettet og sociale medier har ændret vores hjerner og tilpasset den flygtige nyheder. Vi skimmer alle informationer og har svært ved at holde koncentrationen. At gøre én ting ad gangen er nu noget, man bevidst skal beslutte sig for.
Vi filtrerer informationer lynhurtigt
Vi beslutter på få sekunder, om noget er vores tid og opmærksomhed værd og den tid, vi er opmærksomme, er kortere end nogensinde før.
Så når vores hjerner har tilpasset sig flygtige nyheder og sociale medier, så skal vi – hvis vi vil have succes online – tilpasse vores materiale og måden vi levere det på, så det får hjernen til at reagere!
Hvad reagerer vi på?
- Autentisk, personligt indhold
- Visuelt indhold
- Live videoer
- Indhold, der forsvinder
- Marketing til beslutningstagere
1. Autentisk, personligt indhold
Publikum reagerer mere på “hverdag selfie videomeddelelser” end på velproducerede, glatpolerede videoer. Fordi de anses for at være oprigtige og personlige. Og de uredigerede videoer får publikum til at reagere med personlige og oprigtige kommentarer. Virksomheder, der er villige til at åbne op og vise menneskelighed og sårbarhed, bliver belønnede for deres åbenhed. Fordi de risikerer noget.
2. Visuelt indhold
Det er sjældent, at man ser opdateringer uden et billede. Og med god grund! Vores hjerner aflæser et billede mange gange hurtigere end tekst og hjælper os med at finde ud af, om det har vores interesse. Så sørg for at have visuelt indhold på alle dine platforme.
Det er nemt og billigt, for der er mange gratis ressourcer til rådighed til det formål.
Et af de bedste steder er efter min mening Canva.com
Det er virkelig nemt at bruge for alle. Der kan ikke-grafikere producere de flotteste billeder, grafikker og annoncer ganske gratis. Man kan let gå crazy der, men husk altid at have en overordnet strategi for farve og font. Ellers kommer det meget hurtigt til at se rodet ud.
3. Live videoer
Hvis du ikke føler dig godt tilpas med at stå foran et kamera, så er det en god ide at øve dig, for live video ser ikke ud til at forsvinde lige foreløbig. Det er kun lige startet og brands, der lægger kræfter i live videoer, bliver belønnede for deres indsats. Succes på live video handler ikke om at producere en perfekt video, men om at levere værdi. Så fokuser på det, du vil tale om, være dig selv og brug det format til tale med dit publikum – ikke tale til dem, men med dem – så bliver du en vinder!
Så se din frygt i øjnene og arbejd med at blive fortrolig med video. Der er mange måder at øve sig på. Brug mindre grupper på Facebook – eventuelt en, du opretter til formålet, hvor du og en anden kan hjælpe hinanden.
4. Indhold, der forsvinder
Vi kommer ikke uden om Snapchat, som er den platform, hvor man kan sende et billede eller en video med tekst og lyd på. Når modtageren har set beskeden, forsvinder den – enten efter 10 sekunder eller efter 24 timer, hvis det er en ”Story”. Med Snapchat er det muligt for virksomheder at have en unik, kortvarig og sjovt kontakt med sit publikum. Der er ikke mange virksomheder i Danmark, der bruger det, nok fordi Snapchat primært henvender sig til de yngste brugere.
Men det tidsbegrænsede indhold kan skabe opmærksomhed, især hvis du allerede har et aktivt publikum på Instagram. Du kan med Historierne levere mere upoleret opslag end du gør på Instagram. Det bliver sjovere, mere afslappet, fordi det er flygtigt.
Snapchat har haft stor succes – ellers ville det ikke blive kopieret så direkte som dette.
Historierne kan ikke likes, men du kan se, hvem der har kigget på dem.
Her er et par ideer:
- Del dine bedste tilbud på den måde: Det vil vende dit publikum til at holde øje med dig
- Nyheder – send sneak peaks ud som historie, så er det kun de ”udvalgte”, der får informationen
- Del links til dit mest værdifulde materiale
- Rabatkoder, deals og andre fordele
Der er indbygget ”tab” i flygtigt indhold, for der er noget at gå glip af. Måske er det en rigtig givende strategi for netop din type virksomhed.
5. Marketing vha. meningsdannere – influencer marketing
Hvis sociale medier er blevet én ting, så er det blevet meningsdannende. Sociale medier er samlet set blevet en platform for almindelige mennesker, der har en mening om hvad som helst. Blandt de mennesker findes meningsdannerne og ambassadørerne for brands og produkter. Folk følger dem og lytter til dem. De kan gøre et brand eller produkt hot eller not over en nat.
Uanset om dit mål med at være på sociale medier er at have en konversation med din målgruppe, øge målgruppens kendskab til dig som ekspert i din niche eller sælge dine produkter og tjenesteydelser vil du gerne have, at det du lægger ud har en effekt på andre mennesker. Du vil gerne have, at det bliver delt, liked og kommenteret og dermed udbredt. På den måde øger du folks kendskab til dig/dit produkt og øger dermed din indflydelse og det er hele formålet med at bruge sociale medier.
En genvej til den indflydelse er ved at benytte sig af andres indflydelse og bruge dem som katalysator for at øge din egen effekt på målgruppen. Det er sådan influencer marketing fungerer og det bliver der mere og mere af.
Undersøgelser viser, at omkring 92% af forbrugerne tror mere på anbefalinger fra influencere, de følger, end på brandet selv. Så hvis du går rundt og tror, at din succes på sociale medier skyldes alt det gode materiale, du poster, så kan sandheden være, at der er nogle stærke influencere i din målgruppe, som driver samtalen online om dit brand. (Husk, at det er på godt og ondt! Det kan gå begge veje.)
Her er et par eksempler på influencer marketing:
- Sponserede blog posts er den mest traditionelle måde
- Du betaler en influencer for at afholde en konkurrence, tilbyde en freebie eller en rabat til deres følgere. Gevinsten for deltagerne er så noget af dit materiale, varer eller tjenesteydelser gratis eller til en god pris.
- Affiliate reklamekampagne. Du tilbyder influenceren en del af kagen for at promovere dit produkt til sine følgere.
- Du kan betale en influencer for at bruge dit produkt og skrive om det til sine følgere. Det er meget udbredt og man behøver ikke have en stor følgerskare, før det er interessant for virksomheder – det eneste, der tæller er, at det er den rigtige målgruppe for virksomheden.
Der er mange flere muligheder for at betale sig til omtale, men der er et par ting, du skal huske på:
- Influencerens følgere skal matche din målgruppe. Det nytter ikke noget, at en blogger har 5000 fans, hvis jeres nicher ikke matcher. Det giver ikke et stort resultat, hvis du bruger en succesfuld influencer, der skriver om mode til kvinder, hvis du gerne vil have fat i gør-det-selv-mænd.
- Vær sikker på, at dine influencere er helt tydelige og transparente overfor deres følgere om samarbejdet, så det ikke giver bagslag på din virksomhed eller produkt.