E-mail marketing: Svigter du dine abonnenter?
Er der bare gået al for lang tid siden, du sidst skrev til dine abonnenter? Det kan de færreste vist sige sig fri for og vi har alle prøvet at modtage en e-mail fra nogen, som vi ikke aner, hvem er – selvom vi oprindeligt selv har tilmeldt os listen.
Hvis der er gået virkelig lang tid, så er din liste ikke-eksisterende. Den er kold og medmindre du har fat i dem andet steds eller har et brand, der kan tåle meget sporadisk kontakt 2 gange om året, så kan de sandsynligvis ikke huske dig og det vil ikke være din næste mail, de grådigt kaster sig over, når den dumper ind efter 7 mdrs. tavshed.
Så hvad gør du?
Tiden er gået og du har ikke skrevet til din liste. Hvordan kommer du op på hesten igen?
Mind folk om, hvem du er og hvorfor de er på din liste.
Giv dem noget, du tror, de kan bruge. Det er vigtigt for at undgå ”Spam knappen”! De er selvfølgelig velkomne til at melde sig fra, for hverken de eller du er tjent med, at de står på din liste, hvis de ikke gider læse dine mails, men det skal være via afmeld her linket og ikke rapporter spam.
Du kan minde dem om, hvorfor de tilmeldte sig ved at starte mailen med noget a`la dette:
“Hej {navn}. Du tilmeldte dig for at høre mere om (hvad det nu er). Og …..”
Det er en oplagt chance for at linke til nye blogposts, kurser, ydelser, bøger, videoer, .. ting, du har beskæftiget dig med, men skulle du føle dig fristet til at forsøge at sælge noget til dem, så stop dig selv lige der! Når de ikke har hørt fra dig i en evighed, så skal du lige varme venskabet op igen. Ellers kan de sagtens gennemskue, at du kun skriver, når du har noget at sælge.
Dine relationer til dine abonnenter skal være andet og mere end salg. Giv dem en gave, en freebie eller noget andet af værdi lige der i mailen, som de ikke skal gøre noget for at få fat i – ikke andet end at klikke på download!
Du kan fortælle, hvorfor du ikke har sendt e-mails ud i lang tid
Du er en virkelig person og det er virkelige personer, der modtager dine mails, derfor må det gerne være personligt. Du skal ikke at gå i detaljer og du skal aldrig blive privat, men fortæl, hvorfor du ikke har sendt e-mails ud i evigheder.
Det kan skyldes, at du har haft fokus på at servicere dine kunder her under Corona,
Det kan være, du har arbejdet på et stort projekt, som du måske kan fortælle lidt om.
Du har måske ikke følt dig inspireret eller ikke haft noget interessant at sige og derfor valgt ikke at forstyrre dine læsere med ligegyldige mails.
Forvent afmeldinger
Der vil være en del, der melder sig fra, hvis det er længe siden, de har hørt fra dig. De har fået andre interesser, fundet nye lister, sådan er det. Det er fint, så kommer der nye på din liste, der lige nu står og mangler det, du kan byde på. Husk dig selv på, at din liste intet er værd, hvis abonnenterne ikke læser dine mails!
Giv altid folk mulighed for at afmelde, hvis de ikke længere er interesserede, især hvis du har ændret kurs, emne eller retning i din virksomhed.
Forklar, hvem dine mails er tiltænkt og giv dine abonnenter nem mulighed for at melde sig fra din liste. Kom dem i møde på en forstående måde a`la:
“Hvis du ikke længere er interesseret i [dit emne] og dermed ikke i mine mails, kan du afmelde dig herunder. Du er selvfølgelig meget velkommen, hvis du får lyst til at tilmelde dig igen på et senere tidspunkt.”
Genkendelighed – brug billeder i dine mails
Du kan hjælpe folk med at huske dig og grunden til, at du skriver til dem ved at bruge billeder i dine mails. Du kan tilføje et banner, dit logo, et billede af dit produkt eller af dig, hvad som helst, der får dem til at genkende dig, så de ikke anser din mail som spam!
Lov aldrig mere end du kan holde
Du kan sagtens planlægge at sende en ugentlig mail fra nu af og gøre det, men lad være med at fortælle det til nogen. Uanset hvor beslutsom du er lige nu, så mister de tilliden til dig, hvis du siger et og gør noget andet. Fortæl dem i stedet, hvad der kommer til at ske i de næste uger og måneder uden at sætte datoer på.
Jeg bruger ConvertKit som e-mailserviceudbyder og jeg meget tilfreds med den. Du kan via vores reklame-link HER få adgang til den gratis løsning, hvor der samtidig (HVIS du markerer i tilmeldingen, at du først skal til at starte op med e-mailmarketing) er nogle finde små videovejledninger, der kan få dig i gang.
Har du en uimodståelig freebie?
Hvis du ikke aner HVORDAN og har brug for hjælp til at udarbejde ”den perfekte og helt uimodståelige freebie“, så kan du finde hjælp her:
GRATIS video (12 min.) og teksthæfte til download.
(Linket fører ind på vores kursusplatform, hvor du lige skal tilmelde dig først, hvis du ikke allerede har en profil der)